Sleva a akční cena ne vždy znamenají výhodnou koupi

8. leden 2015

Na slova jako sleva, akce, akční cena, slyšíme. Podle průzkumů dokonce nejvíce maminky na mateřské dovolené. Zboží ve slevě ale rozhodně nemusí být vždycky to nejlevnější. Jak se dobře zorientovat v cenách a nenechat se napálit, radil v pořadu Třináctka Plus Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.

Protože v České republice existuje volná tvorba cen, může si obchodník klidně každý den určit cenu u jednoho zboží, jakou chce, a nikdo mu v tom nemůže zabránit.

Klamání zákazníka ovšem je, pokud obchodník anoncuje slevu na zboží, které dříve vůbec neprodával. Např. nové prodejny v krachu či likvidaci, které jsou tak i několik měsíců. To už je porušení zákona a ČOI může zasáhnout.

Důležité také je, aby si zákazník vždy kontroloval účtenku u kasy, aby sleva napsaná u zboží v regále byla opravdu i tak započítaná při placení.

Také neznamená, že když obchodník láká heslem sleva už od xy procent, že to platí u všeho zboží, navíc v té nejvyšší slevě, a že to tak je stejné u všech obchodníků.

Vždy je dobré zkontrolovat ceny daného zboží u konkurence nebo je porovnat na internetu

Pozor také na časté prohlašování obchodníků, že zboží ve slevě má kratší záruku. I tady ze zákona platí záruka 2 roky.

Výjimkou je pouze sleva kvůli vadě výrobku, takže se následně tato vada nedá reklamovat. Např. koupě bot se slevou pro poškozenou barvu, tu pak už reklamovat nejde, ale jestli se u bot např. rozbije zip, tak zde záruka platí opět 2 roky.

Reklamace výrobku bez účtenky je možná na základě dokázání platby např. výpisem z karty či výpisu z účtu, případně prohlášením svědků.

U internetových obchodů máme právo na vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dní.

V některých kamenných obchodech sami nabízejí lhůty pro vrácení či výměnu zboží i dva měsíce. Tímto se pak k tomu sami zavazují a musí to i dodržet.

Lhůta pro vyřízení reklamace pro závadu zboží je 30 dní.

„O reklamaci vždy rozhoduje obchodník, ne zákazník. Má na její vyřízení 30 dní. Když nám ji neuzná, můžeme se bránit občansko-správním sporem. Chtějte vždycky sepsat reklamační protokol. V žádném případě ale neplatíme žádný reklamační poplatek, např. poštovné, které si obchodníci občas účtují, na to rozhodně nárok nemají," řekl na závěr pořadu Třináctka Plus Jiří Fröhlich z ČOI.

autor: Ivana Navrátilová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.