Zpozdil se vám let? Žádejte náhradu

29. říjen 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy František Herynk ze společnosti Click2Claim ve studiu Reginy

Nárok na kompenzaci máme v rámci letů po Evropě či s evropskými společnostmi po světě. Podle statistik se ale až 2 třetiny lidí poškozených nepravidelnostmi v letecké dopravě oprávněné kompenzace nedomáhají. Jako nepravidelnost přitom můžeme chápat zpoždění letu (už po 2 hodinách máme nárok na občerstvení, po více než 3 hodinách už i na finanční odškodné), zmeškání návazného letu, zrušení letu, odepření nástupu na palubu či snížení přepravní třídy.

Obracíme se vždy na leteckého přepravce. Nedomluvíme-li se na letišti, je možné vše zařídit i po návratu domů, zpětně až do 2 let, ale platí, že čím dříve, tím lépe. Pro řešení náhrad je dobré mít u sebe co nejvíce dokladů a potvrzení, boarding pass, letenku, cestovní pokyny, účty za stravu a při ztrátě zavazadel i účty za oblečení.

O náhrady se můžeme postarat sami, nebo požádat některou ze společností, které se tím zabývají, což nám sice ušetří čas a možná i nervy, ale následná kompenzace už bude z určité části také jejich.

"Finanční odškodné se počítá nejen podle času, ale i podle vzdálenosti. Nad 1 500 km (Brusel, Paříž) má cestující nárok při zpoždění větším než 3 hodiny na 250 eur. Do 3 500 km už to je zhruba 10 tisíc korun (400 eur) a nad 3,5 tisíce km je to 600 eur. Zde už je také navíc právo na péči, občerstvení, ubytování, telefon, internet, právo na jízdné tam i zpět při cestě z letiště, společnost nám musí refundovat letenku, pokud se rozhodneme, že už nepoletíme (vrátit plnou cenu) a jinak nás dopravit do cílové destinace, pokud bychom kvůli problému společnosti zmeškali návazný let, případně nás vrátit do bodu A, pokud by naše původní cesta už ztratila smysl," vysvětlil František Herynk ze společnosti Click2Claim.

Existují ale také tzv. mimořádné okolnosti, např. stávka přepravců, politická nestabilita či přírodní pohroma (sopečná činnost, uragán). I v těchto případech nám letecká společnost, i když to není její vina, musí zajistit vše potřebné: stravu, ubytování, transfery. Zvolíme-li např. cestu vlakem, vrátí nám peníze za letenku, ale už nám nehradí nic navíc.

autor: Ivana Navrátilová
Spustit audio