Jak přežít zimu ve zdraví? Otužováním!

Nachlazení, rýma
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nachlazení, rýma

Podzimní plískanice jsou tady a s nimi i nachlazení a nemoci. Můžete jim ale předejít posilováním imunity a otužovat se. Jak na to, nám poradila Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík v pořadu Třináctka Plus.

Když se řekne otužování, lidé si často vybaví otužilce, kteří v zimě plavou v ledové řece. Tak to ale rozhodně není. „Nemusíte se hned vrhat do ledové Vltavy. Otužovat se můžete vodou, vzduchem nebo saunováním. Najděte si něco, co je vám příjemné. Pokud se nechcete sprchovat studenou vodou, nedělejte to,“ říká Štěpánka Štrougalová.

Zaměřte se na oblečení

Podle Štěpánky Štrougalové je dobré zaměřit se na šatník a zkrátka se tolik neoblékat. Rodiče mají často strach, když jsou děti často nemocné, tak je víc obléknou – přidají jim mikinu místo toho, aby to obrátili a začali dítě otužovat.

Jak tedy na to?

„Pokud se bojíte, že vám bude zima, tak si nechte mikinu i bundu, ale místo trička s dlouhým rukávem si vezměte tričko s krátkým rukávem.“ Nestačí to ovšem udělat jednou za měsíc, v otužování je důležitá pravidelnost. A je důležité vydržet. Právě proto je dobré postupovat po malých krůčcích. „Stačí, když půjdete vynést odpadky v tričku, na těch pár kroků nepotřebujete bundu a čepici,“ radí Štěpánka Štrougalová.

Otužování dětí

Jestli bude nebo nebude dítě zchoulostivělé, to záleží na rodičích. Otužovat se vzduchem můžou už i ta nejmenší miminka. Stačí je při přebalování nechat nahá nebo jen v bodyčku třeba 3 až 4 minuty.
Důležitá je nejen pro děti i teplota v místnosti. Za doporučenou a obecně uznávanou se považuje 20°C - 22°C během dne, v noci pak kolem 18°C. „Nechte klidně dítě usnout v teplých peřinách a větrejte, až když dítě spí, třeba i přes vedlejší místnost,“ doporučuje Štěpánka Štrougalová.

Saunování

"Saunování se doporučuje nejen dospělým, ale i pro školkové a školní děti. Pro ty platí saunování při 60 - 65 stupních a na nižších schůdcích a pak vlažná sprcha, nemusí být studená. Saunování je perfektní věc,“ uzavírá Štěpánka Štrougalová.
Pro posilování imunity jsou důležité samozřejmě i další věci – dostatečný odpočinek, dlouhý a kvalitní spánek, dostatek vitamínů a jak říkali už naši předci – veselá mysl znamená půl zdraví, tak nezapomeňte ani na dobrou náladu.