S místostarostou Michalem Švarcem o aktuálních tématech Prahy 8

28. srpen 2013

Parkování, úklid, školy a školky nebo akce Tempo 30, která si vzala za cíl zklidnit dopravu v Karlíně. Nejenom to jsou aktuální témata, o kterých ve středeční Třináctce hovořil Oldřich Burda s místostarostou Prahy 8 Michalem Švarcem. Více se dočtete v následujícím rozhovoru.

moderátor
--------------------
13 hodin a téměř 13 minut, je to skutečně tak, že začíná dnešní Třináctka. Mým milým hostem je pan Michal Švarc, místostarosta městské části Praha 8. Vítejte u nás ve studiu.

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Dobrý den.

moderátor
--------------------
My jsme v té upoutávce říkali, že si budeme povídat hodně o parkování v Karlíně, v Libni a v Kobylisích na Praze 8. Ale těch témat je samozřejmě víc. Možná, že bychom mohli právě tím parkováním začít. Jak to tedy bude vypadat, od kdy budou modré zóny?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Tak, především rád bych opravil výraz modré zóny. Ono, ony tady měly být původně zóny smíšené, nikoliv modré. To je takový ustálený výraz, který se používá v tomto případě, ale my jsme žádali o co nejvlídnější zóny magistrát. To se nám bohužel nepodařilo. Po roce a půl procesů, kdy jsme tyto zóny připravovali, dělali jsme projekt, následný prováděcí projekt, vyřídili jsme si veškerá, veškerá, veškeré souhlasy a povolení, tak nám bylo týden před rozhodnutím rady řečeno, že celá věc se odkládá s tím, že se bude uvažovat o nějakém smysluplnějším systému, který by vyhovoval všem Pražanům, nikoliv těm konkrétním částem, takže celý proces byl zastaven, vynaložily se statisíce naprosto zbytečně a to samozřejmě nedokumentuje ještě navíc vydanou práci, kterou jsme s tím měli. My jsme se rozhodli jít cestou vlastní, protože vnímáme ten problém, který momentálně především v Karlíně a v dolní Libni jako řešení potřebný. A vlastně zahájili jsme vlastní proces tím, že jsme zadali studii, kterou máme momentálně k dispozici, na základě které budeme parkování v těchto uvedených oblastech a uvažujeme i o Kobylisích regulovat.

moderátor
--------------------
To znamená, že jeden projekt byl odložen na neurčito, takříkajíc a ta vlastní cesta, kdy by k ní mělo nastat, kdy by k ní mělo dojít a jak si ji třeba představit? Můžeme nějaký konkrétní příklad, jak by to mělo vypadat?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Určitě. Tak, my nemůžeme z povahy vlastně městské části si sami zavádět ty již zmíněné zóny. To znamená nebude to klasické zazónování. My máme komunikace ve správě. Ony veškeré komunikace patří magistrátu, ale my je spravujeme a my můžeme si samostatně určovat, jaké kde budou osazeny značky. A toho právě my využíváme. To znamená tam, kde momentálně se parkuje bez jakéhokoliv omezení, bez jakékoliv regulace, budou osazeny IP 11, což jsou teda takové ty modré "P", respektive bílá péčka na modrém poli, s dodatkovou tabulí ve prospěch, respektive pro držitele povolení městské části Praha 8. To znamená budou vlastně tyto značky sloužit čistě k parkování, nebo tyto označené ulice čistě k parkování rezidentů a dalších, kterých se tato povolení bude týkat. Ať už nájemníků bytů, či podnikatelů, kteří v Karlíně, v Libni či v Kobylisích mají podnik, místo podnikání.

moderátor
--------------------
A kdy tedy předpokládáte, že by se první rezidenti a první podnikatelé mohli těšit na své vlastní parkování?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Tak, rádi bychom první fázi absolvovali to, co nás pálí nejvíce, a to jest právě Karlín a dolní Libeň. V případě, že vše půjde, jak má a reprezentace městské části, ať v radě či zastupitelstvu mi tuto cestu schválí, měli bychom se občané dočkat vlastně vydání těch povolení, které budou zdarma, již začátkem nového roku, to jest 2014.

moderátor
--------------------
Na závěr tohoto vstupu bych si dovolil jeden posluchačský dotaz. Ten přišel k nám na Facebook. Je od Patrika Jetmara, říká, nebo ptá se: "Poslední dobou nebylo vidět metaře v ulicích, vzrostl nepořádek. Kdy se objeví jejich činnost?" Ještě tady je nějaké doplnění: "MÚ = městský úřad".

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Hm. Takhle, jak jsem již řekl v předcházejícím sousloví, tak každopádně komunikace i vlastně její úklid je na magistrátu. My, protože jsme nebyli a nejsme spokojeni, tak jako posluchač s úklidem, s kvalitou úklidu, máme takzvanou "Čistou osmičku". To znamená z našeho rozpočtu my vlastně dofinancováváme ten úklid, a to se právě v posledních dnech dělo. My jsme soutěžili v otevřeném výběrovém řízení tuto službu. Vítězná firma by měla v těchto dnech podepisovat smlouvu, takže se posluchač brzo dočká opět těch našich osmičkových metařů.

moderátor
--------------------
Třináctka bude opět pokračovat za chvilku s naším dnešním hostem. Tím je Michal Švarc, místostarosta městské části Praha 8.

/ Písnička /

/ Reklama /

moderátor
--------------------
Pokud byste se chtěli zeptat telefonicky, doplním ještě jedno telefonní číslo 221 553 926. Naším dnešním hostem je pan Michal Švarc, místostarosta městské části Praha 8. Povídáme si o této městské části, povídali jsme si o parkování v Karlíně, Libni a Kobylisích. No, a teď se soustředíme trošičku na dopravní výchovu, protože bude začínat nový školní rok. Tudíž bude před školami veselo a řidiči budou muset být bdělí. Ovšem nejen řidiči. Takže jakou teď chystáte dopravně bezpečnostní akci?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Tak, Praha 8 dlouhodobě dbá na dopravní výchovu. Myslím si, že v tomto směru hrajeme opravdu významnou roli nejenom ve srovnání s jinými pražskými školami, ale celorepublikově. Důkazem toho byla včerejší tisková konference pana ministra dopravy Žáka, která proběhla na našem dopravním hřišti, které bylo předloni vybudováno na náklady městské části s tím, že se jedná o jedno z největších celorepublikově a největší dopravní hřiště pražské. Pro vaši představu, může na tomto hřišti býti současně vzděláváno až 56 žáků, to jest dvě třídy. Máme tam interaktivní třídu, kde probíhá teorie pro 28 žáků, vybudovali jsme k tomuto hřišti poměrně bohaté zázemí, kde máme uskladněných přes 50 kol a navíc je zde občerstvení s, vlastně se zázemím toalet a převlíkárny, šatny. Každopádně co se týče vzdělávání, my vlastně vzděláváme jako první informaci, kterou děti dostávají, jsou v předškolním věku, kdy se i na toto dopravní hřiště jdou podívat, ale je to spíše formou hry. A takové to opravdové vzdělávání probíhá až ve 4. a v 5. ročníku. Včera představil pan ministr dopravy novou koncepci. Velmi rádi se s ní seznámíme a aplikujeme ji i u nás. Pouze s tím, že se přiznám, že mi tam trošku chyběla zdravověda, respektive jak reagovat v případě nehod, protože to by měly už si vštěpovat děti či mládež již v mladém věku, kdy mozek je přece jenom schopen přijímat co nejvíce informací. Je i tato věc u nás řešena, my dlouhodobě děti vzděláváme v rámci první pomoci. To u nás probíhá kontinuálně už třetím rokem.

moderátor
--------------------
Pořádáte i Dny dopravní bezpečnosti. Jak třeba takový Den dopravní bezpečnosti probíhá, jestli opravdu určeno pouze těm nejmenším a kdy je ten nejbližší, jak na něho třeba pozvat?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Tak, my děláme Dny dopravní bezpečnosti pravidelně vždy na začátku sezóny, to jest v dubnu. A poté opět pravidelně v září, kdy se děti vrací z dovolených, z prázdnin a opravdu vědí, nebo respektive nejsou si schopny okamžitě uvědomit, že město přináší leckterá nebezpečí oproti třeba venkovu či, či jiným místům, kde trávily dovolenou. Takže potom na to klademe důraz. A ten nejbližší dopravní den máme naplánován na 26. září od 3 hodin právě na tom již zmíněném hřišti na Základní škole Glowackého v Bohnicích. Ten program je, myslím si, velice bohatý, bude tam hudební vystoupení známých hudebníků, to je, myslím, takové překvapení ještě pro, pro naše návštěvníky. Ale každopádně se tam setkají s tím, co se už navykly setkávat, to jest simulátory převrácení, simulátor nárazu. Bude, budou zde skákací hrady, bude zde probíhat vlastně ukázka výuky za přítomnosti policistů městské, městské policie, respektive strážníků městské policie, kteří nám tu edukaci, tu výchovu provádějí i během školního roku.

moderátor
--------------------
Takže 26. září, což je, tuším sobota, od 15 hodin ...

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
26. je čtvrtek, opravím.

moderátor
--------------------
Čtvrtek, dobře. Nepodíval jsem se do kalendáře tak důkladně. 26. září od 15 hodin. Ještě mě tak napadlo, protože co se týká té informovanosti pro děti, vždy to jde do krve tou nejlepší možnou praxí. Setkal jste se třeba s tím, že když policisté vytvoří pro děti řidičské průkazy, které mohou získat třeba ježděním na kole právě na tom dopravním hřišti a takové malé jízdy, existuje něco podobného právě i v rámci těchto dopravních bezpečnostních dnů, že si odnesou třeba svůj řidičský průkaz na kolo?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Tento průkaz mohou získat /výpadek signálu/, který pořádáme na opět pravidelně na městském dopravním hřišti, a to při jízdě zručnosti, která vlastně tato soutěž probíhá během školního roku. A děti právě takovéto odměnění ve formě toho průkazu na kolo mohou získat.

moderátor
--------------------
Dalším tématem jsou školky a školy. Dětí je čím dál víc. Musíme říct zaplať pánbůh a hurá. Ale s tím přichází i ten problém, jak to vyřešit s kapacitou školek, eventuálně škol. Máte s tím problémy na Praze 8, nebo naopak máte dostatečné prostory?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Tak, ano, i nás se to bohudík, jak jste řekl v úvodu, týká. Dětí je opravdu hodně, především v sídlištních oblastech, které máme. Bohnice, Čimice, Ďáblice, Kobylisy se setkáváme s převisem poptávky. My se snažíme, respektive ten převis poptávky se zatím týkal pouze školek, ale pomalu se nám to stěhuje do škol. A my se snažíme právě tyto věci řešit tím, že rozšiřujeme kapacity škol i školek. Momentálně probíhá rozšíření kapacity kupříkladu na Základní škole Libčická a vlastně plánujeme i zde v Karlíně vlastně rozšířit Ličkovo náměstí, Základní školu Ličkovo náměstí o jednu třídu. A takovýmto způsobem to probíhá i v dalších našich vzdělávacích zařízeních.

moderátor
--------------------
Bude se to týkat už tohoto nového školního roku?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Ano, v některých případech se to bude týkat konkrétně, jak jsem uvedl tu Libčickou, to se, bude to hotovo vlastně do, tuším, že 15. září.

moderátor
--------------------
Tak, my si povídáme dnes s Michalem Švarcem, místostarostou městské části Praha 8. I vy se můžete zapojit do debaty, ať už prostřednictvím Facebooku. Facebook.com/rádio.Regina, anebo prostřednictvím našeho telefonního čísla do studia 221 553 926.

/ Písnička /

moderátor
--------------------
Michal Švarc, místostarosta městské části Praha 8 je hostem dnešní Třináctky. Povídáme si právě o této městské části, o Karlíně, o Libni a o Kobylisích. Teď jsme říkali, že bychom se mohli vrátit k letošním povodním. A tady opět musíme říci, zaplať pánbůh, že to bylo daleko, daleko lepší než v tom roce 2002. Ale přeci jen to ohrožení bylo veliké. Takže v městské části, na městské části Prahy 8 asi bylo místy horko.

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
To, musím potvrdit, my jsme v povodňovém štábu se určitě nenudili. Ze začátku to bylo především o uklidňování obyvatel. Ale v momentě, kdy najednou se nám začala rozvodňovat řeka, u které jsme to opravdu nečekali, respektive čekali jsme, že se rozvodní, ale ne tolik, kolik se rozvodnila, to jest mluvím teďka o řece Rokytce, přes kterou nám ty letošní povodně přišly, tak nám začalo být opravdu horko. Každopádně Vltava a vůbec zábrany, které nám, nás od Vltavy oddělují, to jest Karlín a Libeň, ty se ukázaly jako plně spolehlivé, akorát že jedno, jedna část sehrála určitou negativní roli právě na té Rokytce. Tam my tam máme určité zařízení, přehradu, která vlastně odděluje v případě takovéto nouze, takovéhoto stavu Vltavu od Rokytky a v té přehradě, v těch vratech jsou nainstalovány čerpadla. Ty nám přečerpávají vodu z Rokytky do Vltavy. Bylo to dimenzováno po dohodě s vodohospodáři natolik dostatečně, aby i při největším rozvodnění Rokytky byla ta kapacita dostatečná. Bylo tam 6 čerpadel, každé z nich má kapacitu 2 kubíky za sekundu. Přesto tato, toto nestačilo. Normální průtok Rokytky je půl kubíku za sekundu, my jsme měli v tom, v případě kulminace 50 kubíků. Takže vlastně stokrát více než teda je normální průtok.

moderátor
--------------------
Každého asi napadne, jestli proběhlo nějaké poučení se, jestli se zajistilo, nebo do příště, nedej bože do příště tedy, abychom byli lépe připraveni.

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Hm, tak pochopitelně ty škody, které, ke kterým došlo, nebyly až tak dramatické jako byly v roce 2002. My jsme měli vlastně zaplaveny některé komunikace, byly zaznamenány škody i na vlastně soukromém majetku, převážně se jednalo o vytopené sklepy či přízemní obchody prostřednictvím kanálů, to znamená, že bysme byli jako v roce 2002, že bysme se Libní brodili vlastně po pás, někdy až pomalu po krk vodou, to rozhodně takhle to nevypadalo. Ale je potřeba se zamyslet nad tím, proč se tak stalo. Ke škodě došlo asi nejvíc v oblasti toho nového bydlení DOK, které je přímo právě v té, v tom meandru Vltavy umístěn. A právě na soutoku vlastně Vltavy a Rokytky. Takže ti tam měli poměrně dost škod. My se budeme snažit právě toto místo nějakým způsobem ochránit do budoucna. Asi jediné řešení bude vlastně zvýšení kapacity, možnosti odčerpávání, nic jiného nás nečeká. Ale to je spíš otázka na magistrát, protože ty, ti mají tuto, tuto problematiku přímo na starosti.

moderátor
--------------------
Tak, půjdeme se podívat také na akci, které se říká Tempo 30. Je to zklidnění dopravy v Karlíně. Systém jednosměrek a různých zpomalovacích pruhů, které jsou tady kolem, tak skutečně zná asi rodilý Karlíňan, nebo ten, kdo se tady pohybuje opravdu často. Ještě bude tedy zapeklitější?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Není to o tom, že bychom chtěli tu věc komplikovat. Ale spíše odstranit to, co vlastně bylo vykonáno špatně. My jsme Tempo 30 určitým pionýrským způsobem zaváděli jako první v celé republice. A nezaváděli jsme něco, co není vyzkoušeno ve světě. Na západ od nás je Tempo 30 poměrně běžné. Kupříkladu Berlín má 70 procent veškeré obytné zó..., obytných zón právě pod Tempem 30. V Drážďanech, ve Vídni, kdekoliv jinde se na západ od nás setkáte s tím, s touto úpravou a funguje. Je to o, ta úvodní myšlenka je o tom, o zklidnění dopravy tam, kde je čistě potřeba provádět dopravní obsluhu. Nikoliv tranzit. A to, právě na to se ten Karlín hodil naprosto ideálně. S tím, že opravdu ke zklidnění došlo. My jsme, máme aktuální analýzu vhodnou, která nám zhodnocuje celou, celou akci a ta nás i zároveň upozorňuje, na které věci, který jsme si dlouhodobě jakoby uvědomovali, protože na, při instalaci před rokem na žádost policie bylo na místo značek označujících jednosměrku, která je notoricky známá, taková ta červená s tím, s tou bílou čárou uprostřed, byly nahrazeny tyto značky značkou Zákaz vjezdu motorových vozidel. To je zase to automobil a motocykl na ohraničený červenými pruhy. Tuto značku, jak jsme poznali, mnoho řidičů nezná, nebo už ji zapomnělo. Ona se moc nepoužívá. Já mám, že dokonce nám jeden autobusák přesvědčoval, že tam není namalován ten autobus, tím pádem tam má automaticky vjezd. Takže že to zná moc dobře, protože ví, že taková podobná značka je třeba, která zabraňuje vjezdu koňským povozům. Což teda jsme opravili, že pravdu nemá. Takže další problém je, že se vlastně vjíždělo do jednosměrky a ten řidič na to ani nebyl připraven nebo upozorněn žádnou značkou, že je v jednosměrce. Takže když zaparkoval uprostřed a odjížděl tím samým směrem, odkud přijel, tak se vlastně dopouštěl přestupku, aniž by to věděl, aniž by to mohl zjistit respektive. Dalším problémem je samozřejmě to, že se nedodržuje na některých místech ta stanovená třicítka. To se snažíme zase řešit vlastně ve spolupráci s policií, co se vlastně cyklistiky týče, myslím si, že je to jednoznačně, jednoznačné plus. Samozřejmě bude nám hodně nápomocna po tom zavedení toho parkovacího, parkovací regulace. Protože nám vozy si navykly parkovat na těch, na těch pruzích pro cyklisty. Důsledkem toho jsou právě ty cyklisté, kteří jedou proti autu a pak mohou samozřejmě vzniknout nebezpečné situace.

moderátor
--------------------
Na cyklisty a na chodce a na chodníky se podíváme v posledním vstupu dnešní Třináctky.

/ Písnička /

moderátor
--------------------
Naším dnešním hostem je Michal Švarc, místostarosta městské části Praha 8. Povídáme si o této městské části. No, a říkali jsme, že teď se soustředíme na opravy chodníků, na cyklisty a také na chodce. Tady cyklisté mohou v některých jednosměrkách dokonce v protisměru.

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Tak, je to právě určitý, určitý moment, který, pozitivní moment, který nám přineslo právě Tempo 30 tím, že zde byly zřízeny takzvané cyklistické obousměrky. Je to umožněno právě tou sníženou rychlostí na 30 kilometrů v hodině, kdy cyklisté mohou se vlastně vydat do, a ty ulice v Karlíně jsou natolik dostatečně široké, že, že vlastně toto umožňují. Pochopitelně je zde nabíledni, že musí dojít k určitému kontaktu, i očnímu kontaktu těch dvou, kteří se míjejí. Je to myslím si smyslem celým, že se ze silnic tady v této oblasti stávají komunikace, od slova komunikovat. Silnice je od slova silnější. Takže už i ten řidič si je, je donucen si uvědomit, že i on je člověk a za těmi řidítky je také člověk, chodec je zase jenom jeden živý, jedna živá bytost, kterému také jde o život. Myslím si, že až se nám tahle ta filozofie stane vlastní, ledasco se na českých silnicích či komunikacích změní.

moderátor
--------------------
No, a co se týče těch chodníků, chystají se nové chodníky?

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Nové chodníky opravy, takhle nové ani tak ne, spíš opravy. My jsme dlouhodobě nespokojeni se situací našich chodníků. Jak jsem uvedl už v předcházejícím příspěvku, komunikace, to jest i chodníky, jsou v majetku a ve správě magistrátu. My, oni by je měli nějakým způsobem udržovat, bohužel tam momentálně po tom, co se zainvestovala Blanka, čistírna odpadních vod a další monster akce, tak na ty drobné opravy nejsou peníze. Proto jsme se rozhodli vlastně zlepšit komfort našich obyvatel právě na těchto místech a z našeho rozpočtu investovat ty nejnutnější opravy. Já jsem prostřednictvím časopisu Osmička v začátku, nebo v polovině letošního roku vyzval ke spolupráci všechny obyvatele, aby mi posílali tipy a ten zájem nás neskutečně překvapil, ohromil a současně vyděsil, v jakém stavu naše chodníky jsou. Takže Praha 8 vydává na opravu chodníků letos 47 milionů, snažíme se opravit všechny, které nám vlastně obyvatelé poslali.

moderátor
--------------------
Tak, náš čas už bohužel úplně vypršel. Vy jste ještě zmínil tunel Blanka. Praha 8 vlastně bude obětí.

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Určitě. Praha 8 bude obětí, my se obáváme toho, že vlastně z Prahy 6, z Prahy 7, z Prahy 5 se, a hlavně z Prahy 1 se přesune doprava tímto tunelem na osmičku, kde se zase stejným způsobem jako na Rohanské nábřeží rozprskne mezi malé uličky a zahltí nás právě touto dopravou, tranzitní dopravou. Což je veliká, veliké neštěstí, veliký problém pro nás. My se snažíme ve spolupráci s magistrátem tuto věc řešit.

moderátor
--------------------
Naším dnešním hostem byl Michal Švarc, místostarosta městské části Praha 8. Já děkuji za váš čas a za informace, které jste nám poskytl a budu se těšit někdy příště opět na viděnou a na shledanou.

Michal ŠVARC, místostarosta městské části Praha 8
--------------------
Já děkuji za pozvání a přeji hezký den.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.