Ročně končí s kouřením milion a půl kuřáků. Podaří se to však jen 6 % z nich

Aktuálně jsou v ČR asi 3 milióny kuřáků, včetně mladistvých od 15 let. Jak závislost vzniká a proč se jí někdo zbavuje lépe a jiný hůře, v pořadu Třináctka Plus vysvětlovala terapeutka z Poradny pro odvykání kouření Jarmila Greplová.

Závislost jako taková je dána několika faktory:

1. Kdy začneme kouřit (čím dříve, tím rychleji se závislost vytvoří)

2. Kolik cigaret vykouříme denně (čím více, tím rychleji se vytvoří závislost)

3. Geneticky

„Genetickou závislost si část lidí v sobě nese a nezávisí na tom, jestli jsou v rodině kuřáci nebo ne. Nikotin v mozku reaguje na tzv. nikotinové receptory, které máme všichni. Jejich složení je dáno geneticky. Část z nás má pro tuto nikotinovou závislost větší dispozici, takže když začneme kouřit, receptory se namnoží a závislost zesílí. Jestli je máme, nebo je budou mít i naše děti, je dáno tím, s čím jsme se narodili, ne tím, jestli kouříme," vysvětluje Jarmila Greplová.

Odvykání kouření ještě kromě genetické - fyzické závislosti (těžké abstinenční příznaky, nespavost, třas rukou, špatná nálada, špatná koncentrace) komplikuje závislost psychická, která bývá u mnohých daleko složitější než genetika. Přeprat sám sebe.

Co při odvykání kouření pomáhá

Pozitivní motivace - proč chci přestat (pro zdraví, krásu, lásku, úsporu financí). U žen to bývá těhotenství, kdy je nutné přestat kouřit okamžitě, dítěti i matce škodí každá cigareta.

Dobře se na náročný proces odvykání připravit - vyhnout se chybám z minula.

Vyhledat odbornou pomoc - praktický lékař či vyškolení odborníci v centrech odvykání kouření zvyšují šanci na úspěch až o 40%.

Na kouření není nejhorší nikotin, jako takový, ale samotný proces spalování (škodliviny z hoření, dehet, toxické látky atd.). Škodlivé je tedy kouřit nejenom cigarety, dýmky, doutníky ale i vodní dýmky a kvalitní elektronické cigarety.

Kdy se ze mě stává nekuřák?

To, že jsem nekuřák, můžeme prohlásit zhruba až tak po roce nekouření. Nikotin je velmi návyková látka a tak je proces odvykání dlouhý. První 3 měsíce se v mozku uklidňují receptory závislosti na nikotinu, další 3 měsíce si to pomalu sedá, uklidňuje se naše psychická i fyzická závislost a v dalším půl roce se odvykací proces završuje. Pozor ale i na jednu cigaretu, mnohé totiž uvrhne zpět do závislosti.