Rekonstrukce ústřední čistírny odpadních vod se stihne do roku 2017, uvedl náměstek primátora Jiří Nouza

20. listopad 2013

Nový systém zón placeného stání v Praze, sdílení aut nebo-li takzvaný car-sharing, ale i rekonstrukce odpadového hospodářství a výstavba nové vodní linky na Císařském ostrově, o těchto tématech hovořila Štěpánka Duchková s náměstkem pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiřím Nouzou. Byl středečním hostem Třináctky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A naším dnešním hostem, milí posluchači, je náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiří Nouza. Dobrý den.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Dobré odpoledne, nebo dobré poledne vám i posluchačům.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Předem se omlouvám, bude to dnes trochu uhuhňané, jak slyšíte, ale jinak jsem zcela zdráva. A snad mně bude rozumět, hlavně tedy tady pan náměstek. Tak, důležitá zpráva pro pražské řidiče. Nový systém zón placeného stání v Praze by mohl začít fungovat už během /výpadek signálu/. V čem, pane náměstku, ten nový systém těch parkovacích zón spočívá? Jak to pocítíme, my Pražané a i nepražané, kteří tady budou chtít zaparkovat?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Tak, historicky je potřeba říct, že v dubnu letošního roku rada pozastavila plán, který byl připraven v tom původním systému. A v současné chvíli se zpracovává koncepce, která je odlišná od toho, tak jak to bylo nastaveno v tom předcházejícím období. Základ samozřejmě bude stejný. Modré zóny, oranžové zóny, zelené zóny zůstávají, nicméně naší snahou je do budoucna umožnit rezidentům, respektive ochránit rezidenty tím, že bychom vytvořili pro ně prostor pro parkování v okolí bydliště. Samozřejmě ač se to zdá paradoxní, tak i doprava v klidu indukuje, nebo generuje dopravu jako takovou, protože z logiky věci vyplývá, jede-li auto do města s řidičem, tak většinou tam nejede proto jen, aby se projelo, ale aby zaparkovalo. Tudíž z toho, kolik dneska máme aut v Praze, tak, nebo pohybujících se aut, tak, a potom parkujících, jo, tak vyplývá nepoměr, kdy parkovacích míst je nutně méně než, než těch, kteří do Prahy zaparkovat jedou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak bude vypadat konkrétně ta ochrana toho rezidenta? Co to znamená? On tedy bude mít nějakou kartu na své bydliště a ta karta bude fungovat ale jenom na určitém území. A to bude nějak, ta karta bude nějak ohraničená?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
V současné chvíli dneska to platí tak, že v podstatě v rámci například Prahy 3, jsme tady kousek od hranic Prahy 3, to funguje tak, že rezident na Praze 3 má právo parkovat ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdekoliv.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Na Praze 3 kdekoliv.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to bude nově?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Na druhou stranu i tato možnost generuje jakousi dopravu uvnitř města, protože samozřejmě obyvatel Jarova, pokud jede autem do centrální části někde v oblasti Náměstí Winstona Churchilla, tak by mohl mít teoreticky právo tam parkovat. Na druhou stranu nemá právo zaparkovat za hranicí Prahy 3, konkrétně tady na Praze 8. Tudíž v tuto chvíli, ale je to ve stádiu tvorby ta koncepce, bychom rádi umožnili těm občanům, nebo rezidentům parkovat i takzvaně "přeshraničně". To znamená, aby měli právo zaparkovat i v jiné části města než jsou rezidenty.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to tedy, pane náměstku, že když na Praze 3 bydlí na Jarově, tak i, tak může parkovat na tom Jarově, ale může parkovat v současné době i na zbývající části Prahy, celé Prahy 3, toho území. A to zůstane. Nestane se mu ...

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
To je věcí, teďka je to věcí debaty, jestli to zůstane v této formě, anebo jestli ten pohyb po té dané městské části v případě, když by prostě do té centrální části Prahy 3, tak jestli třeba nebude zpoplatněn. Nebo bude zpoplatněn nějakým jiným způsobem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že by to třeba měl jenom na 500 metrů od svého bydliště?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Řádově takto, já jsem se takhle vyjádřil jak do novin, tak už i do jiných médií, nicméně je to skutečně věc, která vede, nebo povede určitě k nějaké debatě. My tu koncepci budeme projednávat i s městskými částmi, abychom znali jejich názor na tu věc. Ale je to jedno z možných řešení.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A za jakých okolností by ten člověk, co bydlí na tom Jarově, na té Praze 3 měl možnost ještě parkovat někde na nějaké jiné Praze? Kdyby bydlel blízko té hranice Prahy 3 a Prahy, no, teď tam je Praha třeba 10, ale to je zrovna tam, zrovna žádné parkovací zóny nejsou.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
No, jasně. Například, no, tak Praha 10, Praha 4 plánují vstup do systému. Ten, on byl připraven, to, co ale se stalo bylo, že rada to ústy tehdejšího náměstka Noska pozastavila ten plán. A v tuto chvíli si myslím, že je ideální možnost jaksi více ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do toho šlápnout.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
... zpřátelštit ten systém. Ono se to totiž netýká jenom rezidentů. Dneska, nebo dnes má každý živnostník, každý, kdo obsluhuje nebo má nějakou podnikatelskou činnost v rámci té centrální části Prahy, která, kterých se týká parkovacích zón, parkovací zóny, tak samozřejmě komplikovaně parkují, složitě se dostávají k informacím, složitě se dostávají k parkovacím kartám, takže naším cílem by bylo uživatelsky ten systém zpříjemnit, dát uživatelům informaci o tom, jak, jestli jsou volná parkovací místa. Protože konkrétně určitě známe, nebo já, moje maminka bydlí na Žižkově naproti Olšance a tam je evidentní, že ty modré zóny fungují v noci. Ale už ani pro ty rezidenty třeba nestačí a přes den jsou poloprázdné. Tudíž si myslím, že to není úplně ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ideální stav.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Ideální stav, který dneska funguje.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiří Nouza. Pokud se ho chcete na něco zeptat, co souvisí například s parkovacími zónami, volejte a ptejte se 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

/ Reklama /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Anebo 221 553 926. Můžete k nám volat do živého vysílání a zeptat se na cokoliv náměstka primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiřího Nouzy, který je naším dnešním hostem. A právě teď se bavíme o parkování. Od března by se na Praze 5 měl rázně změnit systém parkování. Podle typu toho parkování radnice rozdělí městskou část do několika barevných zón. A do těch bude těm rezidentům od prosince zadarmo rozdávat parkovací karty. Vy ale připravujete při tom paralelně svůj systém platný pro celou Prahu. Proč se neshodnete rovnou?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
No, tak Praha 5 je potřeba korektně říct, že Praha 5 jako stejně Praha 4, Praha 6, tuším, a ještě některé další Prahy byly součástí toho plánovaného rozšíření, ke kterému v dubnu letošního roku nedošlo. Respektuju to, že městské části investovaly do přípravy tohoto projektu už finanční prostředky. Proto když se na mě obrátily, tak jsme měli společnou, společná, společné jednání s řadou městských částí. Já jsem v zásadě je seznámil, nebo byl jsem seznámen s jejich plány. Já jsem je seznámil s naším plánem, s tím, že oni by rádi šli tou cestou, že aspoň dočasně by v podstatě ochránili své rezidenty, tedy rezidenty na Praze 5 nebo na Praze 8.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to tedy dočasné opatření?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Z mého pohledu je to jednoznačně dočasné opatření ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A až přijdete vy s vlastím návrhem, který, a v den, kdy vejde v platnost, tak se oni stáhnou a pojedou podle vás?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Stanou se součástí toho systému, přesně tak. Takhle to bylo i řečeno na tom jednání a takhle jsem i posílal jako dopisy. V tomto duchu jsem i městské části a starosty těchto městských částí informoval.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
V novém systému modrých zón se má pamatovat také na místa určená pro sdílený, sdílení aut, takzvaný car-sharing. Jak to bude fungovat?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Tak, car-sharing je jedna, bych řekl, z moderních metod, které se na západ od našich hranic začíná rozbíhat. My bychom rádi se k tomuto, k této iniciativě připojili. Logika věci je, že sharujete-li auto, nemusíte za něj utrácet, za jeho nákup.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pane náměstku, já nevím, co to je.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Sdílíte, to znamená ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, vím, co je sdílet, ale jak to bude, nevím, jak to bude fungovat v souvislosti s autama.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Považuji to za, za poskytování služby. S tím, že budete-li stejně jako jiný uživatel v nějakém systému některého z operátorů nebo poskytovatelů takové služby, kteří vlastní vozový park, který se tím zabývá, samozřejmě ten vozový park potom už může být ekologický, může to být, můžou to být auta na CNG, můžou to být i elektromobily, to je až ten krok další. Tak budete-li v tom systému, tak a budete-li chtít jet do, třeba do Prahy nebo někam, máte nějaký cíl, nemusíte mít druhé auto koupené v rodině a můžete využít tuto službu, s tím, že se ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kolik to bude stát na den takové půjčení? Tak to je vlastně půjčení auta.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
To já bych nechal, je to v podstatě půjčení auta ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Které bude moci parkovat po celé Praze?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
V podstatě krátkodobé půjčení auta s tím, že my bychom rádi tento systém sdílení automobilů podpořili tím, že bychom jim umožnili parkování v nějaké míře v rozumných podmínkách ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne tedy všude?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
... v rámci těch parkovacích zón. Je tady otázka, já jsem mluvil s řadou potenciálních poskytovatelů takovéto služby. Někteří by šli na, na určitá vyhrazená parkoviště, někteří říkají, že jim je jedno v podstatě, v uvozovkách, kde by mohli zaparkovat. A je to věc debaty a ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pane náměstku, kolik to bude stát? Vždyť půjčení auta na den stojí docela hodně peněz, pokud si vzpomínám.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Tak, to je spíš otázka na poskytovatele takové služby, jestli se mu to vyplatí, jaké, jakou bude mít kalkulaci z toho, té ceny. Takže na to já úplně nedokážu odpovědět. Já si myslím, že to není projekt, který by měla provozovat Praha jako hlavní město. Můžeme tomu dát tu podporu, tak jak jsem o ní hovořil a rád bych, aby to tak bylo, protože si myslím, že to skutečně je určitá alternativa k hromadné dopravě, anebo k vlastnímu autu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Budu si tedy moci půjčit auto, které bude už mít v sobě parkovací kartu nalepenou, nebo nějakým elektronickým způsobem, a s tou budu moct, s tím autem budu moci jezdit po Praze a budu moci zaparkovat na místech ...

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Je možné v zásadě buďto na vyhrazených parkovištích, nebo na místech v rámci parkovacích zón. Dojedete do cíle své cesty, vystoupíte, zamknete, odejdete od auta okolo jde uživatel, který, velmi zjednodušeně řečeno, má zájem jet někam na jiné místo v Praze, nasedne do auta a odjede, zaparkuje. A vy, až pojedete z toho, třeba z Palladia, když si, nevím, jestli se to může říkat do rádia, ale z Palladia ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Může.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Tak, tak v rámci toho regionu, mikroregionu prostě bude zaparkované jiné auto takto sdílené, tak se ve svém telefonu dozvíte, že budete-li uživatelem té služby, že tam takové auto je, tak přijdete, odemknete, na základě nějakého kódu, který, který vám poskytne ten provozovatel nebo operátor, nasednete do auta a odjedete, kam potřebujete. A zase to pokračuje dál. To je velmi zjednodušeně popis té služby.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiří Nouza. Pokud se ho chcete na něco zeptat, volejte 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiří Nouza. Pokud se ho chcete na něco zeptat, čísla jsou 604 31 13 13 nebo 221 553 926. Já se ještě vrátím k těm parkovacím zónám. Teď tedy patří, platí jenom na jedničce, dvojce, trojce, sedmičce a části Prahy 16 oficiálně. Pak jsou ty části Prahy, které si je udělaly prozatímně samy. Kam by měl ten nový systém zón placeného stání sahat? Měl by zahrnovat, respektive celou Prahu určitě zahrnovat nebude. Ale kam se rozšíří?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Já myslím, že jedno z neštěstí toho byvšího systému je, nebo bylo i to, že právě byl, bylo možné parkovat nebo tomu systému se podřizovala jen jedna městská část a druhá, která byla sousední, potom na to doplácela. Já si myslím, že už v tuto chvíli i ty městské části, které parkovací zóny neměly, tak přišly na to, protože například když to zavedla Praha 2, tak v Nuslích v Praze 4 se nedalo zaparkovat, protože ten systém vytlačuje ty, kteří tam nemají právo parkovat směrem do té vedlejší oblasti. Tak to je jedna z věcí, které si myslím, že by bylo nutné odstranit. Ale zpět k té otázce. Představuju, nebo představuju si, já si myslím, že přirozenou hranicí je vnitřní část města, jako uvnitř městského okruhu. Budeme-li říkat trasa Jižní spojky, Strahovského tunelu, budoucí Blanky. A na druhé straně je to městský okruh někdy v oblasti Bohdalce, kudy vede současný městský okruh přes Vršovice, Prahu 10 a tam, tak to já si myslím, že je přirozená hranice. Nicméně je to i na těch městských částí, městských částech, které jsou třeba půleny městským okruhem. Tak je na jejich rozhodnutí, jestli do toho vstoupí i ty okrajové části, anebo ne. Určitě tenhle ten názor a přání městských částí budeme respektovat. Ale myslím si, že ten systém musí být, systém hlavního města Prahy bude v podstatě, by měl být jako povinný.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak bude vypadat ta parkovací kartička? Bude to pořád na tom principu, že si nalepím tu kartičku v tom průhledném obalu na okno?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
V tuto chvíli jsme určitě neměli v úmyslu měnit způsob označení toho, toho vozidla. Stoprocentně si myslím, že by měla být svázána ta karta s registrační značkou vozidla, protože "právo parkovat" má vozidlo, uživatelé toho vozidla se můžou samozřejmě měnit. Takže v tuto chvíli, ale myslím, že to je taková podrobnost, že si myslím, že jsme se tím do teďka nezabývali, ale určitě to bude ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, já myslela, jestli třeba se neuvažuje o tom, že by se to udělalo nějakým elektronickým způsobem.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
I to je jedna z variant, RFD čipy tak, aby bylo možné ta auta kontrolovat zjednodušenou formou pro toho, kdo bude vynucování, dodržování pravidel vynucovat, tedy i městská policie například, pokud to bude v jejich kompetenci, tak stoprocentně bychom v té technologii pokročili dál. Nebo rádi pokročili dál.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A já teď přeběhnu ještě na závěr na jiné téma. Pražští radní schválili zahájení dlouho odkládané rekonstrukce ústřední čistírny odpadních vod. Kolem toho se mluví už 15 let. Teď konečně tedy po 15 letech se něco stalo. Můžete říct, jak ta nová vodní linka na tom Císařském ostrově v Tróji bude vypadat?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
To bych musel mít obrazovku a museli bysme to pouštět na prezentaci.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak bude hezká, pane náměstku?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Bude hezká, bude hezká. Skutečně ano, v červenci letošního roku jsme schválili smlouvu, která byla, nebo uvedli jsme do pohybu výstavbu nové vodní linky na Císařském ostrově. Řeknu, že to bude ta nová linka vodní bude asi 150 metrů dlouhá. Bude to umístěno v prostoru před současnou starou ústřední čistírnou vod. Ta, to zařízení v podstatě nám umožní, abychom od 15 prosince 2017 splňovali limity vypouštění škodlivých látek do odpadních vod. A je to skutečně stavba, která byla odkládána, řadu let se o ní diskutovalo, myslím si, že v současné chvíli je to tak, že je to ta nejefektivnější varianta s tím, že jsme v rámci toho rozhodování přistoupili na etapizaci rekonstrukce celého, celého odpadového hospodářství v rámci čistírny odpadních vod. Další etapou bude dostavba čerpací stanice ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale všechno se to stihne do toho roku 2017?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Všecko se to stihne do roku 2017. K tomu vedla celá ta anabáze, která začala v červenci letošního roku, respektive již před několika lety, kdy se zadala ta zadávací dokumentace, přidávali se účastníci, byli vybráni a v současné chvíli příští týden budeme stanovovat správce stavby, předpokládám, že to bude Pražská vodohospodářská společnost jako společnost, která je ve stoprocentním vlastnictví hlavního města Prahy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co když budou další extrémní záplavy a tam bude ta nová čistička? Jak jste na to připraveni?

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Ta nová čistička je připravená na, nechci říkat stoletou, pětisetletou vodu, ale je připravená na vysokou záplavu, nebo na velkou záplavu s tím, že ona bude součástí v podstatě, řeknu-li, životního prostředí, protože ty vyhnívací nádoby, které jsou opravdu obrovské, tak budou přikryty betonovými, betonovými poklopy a přes ně bude v podstatě, tam bude parková úprava. Myslím si, že na rozdíl od současného stavu třeba se může stát i čistírna odpadních vod výletním místem. Proč ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, tam to bude hrozně krásné.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Předpokládám ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle toho, jak vy to říkáte.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Kdyby bylo možné pustit vizualizace i do rozhlasu, tak si myslím, že by se to řadě, řadě občanů i líbilo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, děkujeme, že jste přišel do studia pořadu Třináctka. Na shledanou.

Jiří NOUZA, náměstek primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
--------------------
Děkuji za pozvání. Pěkné odpoledne a na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem byl náměstek primátora pro oblast infrastruktury Jiří Nouza. Já se na vás těším, milí posluchači, zase za týden. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.