O změnách v pražské MHD s Pavlem Procházkou, ředitelem společnosti Ropid

23. květen 2013

Hostem Štěpánky Duchkové ve středeční Třináctce byl ředitel společnosti Ropid Pavel Procházka. Hovořilo se nejenom o plánovaných změnách v pražské MHD, jako je zdražování jízdného nebo možné zavedení turniketů, ale překvapivě i o sexu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Ropid Pavel Procházka. A my skutečně začneme sexem. Ne tedy tady my dva spolu, ale začneme mluvit o sexu. Protože, dobrý den, pane řediteli.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Dobré odpoledne. I já jsem byl zaskočen.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když jste připravovali projekt seznamky v metru, tedy ty speciální vagóny metra pro nezadané, tak jste asi netušili, že vzbudíte celosvětový rozruch. Protože například v Mexiku to úplně překroutili a tam teď vyšel článek s názvem v Praze je sex v metru dovolen. A tam v tom článku je, že tedy ve vagónech pražského metra bude se moci přímo v těch vagónech provozovat sex. Co to mu říkáte?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Těžko na to odpovědět. Stále platí ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, bude se provozovat nebo nebude, pane řediteli?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, samozřejmě nebude, pořád platí přepravní podmínky smluvní, které jsou všude vyvěšeny ve všech vozidlech a nic o této činnosti tam není. Takže určitě ne. Ono už jsme si několikrát museli zvyknout, že některé věci, které odcházejí z naší republiky ven, nebo přicházejí zvnějšku do naší republiky, nejsou z hlediska překladu úplně ideální. Někdy tomu vadí jenom Krušné hory, tady v tom případě zafungoval Atlantický oceán a překlady do Mexika odešly v této podobě. Takže je to zajímavé, ale rozhodně opravdu ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Třeba to do Prahy přitáhne více turistů z Latinské Ameriky.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Ale budou velmi zklamaní, protože budeme jaksi tvrdě postihovat takové věci. A smluvní přepravní podmínky tady hovoří jasně. Nic takového se ve vagónech dělat nesmí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pane řediteli, jak vznikl ten nápad udělat seznamku v posledním voze metra? Kde jste se inspirovali?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, ono to celé vzniklo vlastně tím, že městská hromadná doprava přepraví skutečně velké masy lidí. A je to místo, kde skutečně si lidé dávají srazy, potkávají se tam, mohou se tam i seznamovat. A kolikrát vlastně člověk za svůj život si dal sraz třeba u hodin v metru, se vždycky říkalo. A tak jsme na to nějakým způsobem při tom připravování toho nového, té nové podpory veřejné dopravy zvažovali a nakonec jsme si řekli, proč ne. Proč nejít touto cestou a nenabídnout k tomu seznámení vlastně přímo ten prostředek hromadné dopravy. A začli jsme to nějakým způsobem připravovat. A ono se to připravuje i nadále samozřejmě, ten námět je zatím v tom stádiu příprav. Zatím se vlastně zjišťuje zájem, zjišťuje se, který vůz by to vlastně měl být, protože musíme taky brát ohledy jaksi na třeba výstupy z metra. Čili dneska se ukazuje, že ten původně avizovaný poslední vagón nebude úplně to ono, protože většina výstup vlastně ve stanicích je dneska u prvního nebo posledního vozu, to znamená, že by tam mohlo dojít až k přílišnému seznámení. To znamená, že budeme hledat jiné prostory, třeba v prostředním vagónu a podobně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsem na to zvědavá.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Já taky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pojďme teď na úplně vážnější věc. A to je zdražování. Objevily se informace, že pražský dopravní podnik chce zdražit kupóny MHD, a to až o čtvrtinu. Je to tak?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Není to tak. V tuhle tu chvíli o jakémkoliv, o jakékoliv změně tarifů pražské integrované dopravy musí rozhodnout město.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, znamená to ale, že jestli rozhodne, tak se bude zdražovat?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Ale nic takového zatím žádný konkrétní návrh oficiálně předložen nebyl. To, že se tady hovoří v podstatě posledních 5 let o tom, že kupóny naposledy byly zdraženy v roce 2008 a že by bylo asi dobré nějakým způsobem ty ceny upravovat, o tom se tady mluví v podstatě nepřetržitě nějakých 4 nebo 3 až 4 roky. Takže ta informace, která teď vlastně vyšla na povrch není nic jiného než to neustálé opakování té historické pravdy, že prostě někdy k tomu bude muset dojít, ale zatím to aktuální není.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to, že vedení dopravního podniku navrhlo radním zvýšit ty ceny a omezit systém slev, to připouštíte?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, je to o tom, že prostě jsme se, je to tu na stole několik let. 3 - 4 roky to říkáme. To, že je tady nějaký nastavený systém slev, to je taky pravda. Je zároveň pravda to, že ty slevy na jednu stranu jsou určeny i cenovým výměrem, který stanovuje ministerstvo financí. I o tom se v tuto chvíli jedná. To znamená ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak ony ty slevy se vám nelíbí?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, je potřeba říci, že na jednu stranu je věc poskytnout slevu a na druhou stranu samozřejmě je nějaký objem peněz, který je potřeba na to, aby veřejná doprava mohla fungovat. A tady je prostě potřeba najít nějakou nějakou přirozenou rovnováhu, to mezi tím, na co jsme schopni mít peníze, co jsme si schopni dovolit v režimu slev. A co je prostě potřeba nějakým způsobem přehodnotit, jestli to v danou chvíli je aktuální nebo ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to tedy, rozumím tomu tedy, vy potřebujete uspořit, proto se budou měnit ceny předplatného a bude se měnit systém slev, který začne být nevýhodný, nevýhodnější pro cestující než byl doposud.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Já nevím, jestli to budeme měnit, protože, jak říkám, nic, nic ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, vy to navrhujete, pokud rozhodne město, tak to tak bude.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
... nic oficiálně, tak. Oficiálně nic rozhodnuto není. Nikdo o tom zatím nejednal na oficiální bázi, je to prostě nějaký sumář, sumář názorů a myšlenek, které plynou z toho, že prostě je potřeba do veřejné dopravy nějaké finanční prostředky kromě úspor, které se realizují za poslední dva roky, dostat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Ropid Pavel Procházka. Budeme se bavit i o změnách v MHD. Pokud se chcete na cokoliv zeptat, volejte nám na čísla 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

/ Reklama /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
S ředitelem společnosti Ropid Pavlem Procházkou se bavíme o pražské MHD. Mluvili jsme o případném zdražování. Teď budeme mluvit o tom, jak se změní intervaly v pražské dopravě. Pokud se chcete pana ředitele Procházky na něco zeptat, naše čísla jsou 604 31 13 13 nebo 221 553 926. Můžete nám volat přímo do vysílání. Pane řediteli, od poloviny června začne jezdit pražská MHD v delších intervalech. Je to údajně proto, že vysokoškoláci a maturanti přestanou dojíždět do škol a ubude tak cestujících. Ale ty nové jízdní řády budou platit jenom dva týdny, protože potom stejně začínají prázdniny a tak jako tak se to změní. Tak to se vyplatí těch 14 dní?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Určitě vyplatí. Protože je to koordinováno i s výlukovou činností, která samozřejmě přináší sama o sobě převěšování, převěšování jízdních řádů. A přepracovávání i služeb a podobně. To znamená, že ten termín toho 17. 6., který vlastně je letos naplánován pro to mírné omezení, tak koresponduje se zahájením některých výlukových akcí v tramvajové síti, které budou generovat tak jako tak úpravy jízdních řádů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když mluvíte o výlukové, výlukách, jak to myslíte? Výluky v souvislosti s nějakým stavbami v Praze?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Přesně tak, přesně tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A můžete vy říct, kde nejvíc zasáhne nějaká stavba v Praze nebo ty nejvýznamnější, které zasáhnou do dopravy?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, určitě, určitě stavební činnost propukne v letních měsících v oblasti Prahy 6, Vítězného náměstí. Kde bude dokončován stavební komplex Blanky a i áčko nějakým způsobem. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co se tam konkrétně stane s dopravou?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Bude, měla by být uzavřena tramvajová trať, bude to vlastně pokračování té akce, která je dnes. To znamená dnes je uzavřena křižovatka na Prašném mostě, to znamená, že postupně se budou napojovat a modernizovat ty další úseky tak, aby se celý ten povrch dostal do nějakého konečného stavu. Pak ta informace, kterou v tuhle chvíli máme, měla by probíhat výluka ve Švehlově ulici a v ulici Průběžná na Praze 10. Ta, která byla vlastně loni odložena, tak by snad měla být už v letošním roce. To je jedna z těch výluk, která vlastně by měla začít již v půlce června. A pak by se měla přehoupnout vlastně až do konce prázdnin.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to tam taky vůbec nebudou jezdit tramvaje?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, tak, tak. Přesně tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A místo tam bude náhradní autobusová doprava.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Bude tam samozřejmě náhradní autobusová doprava.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to vypadá, a teď já nevím, která to je ulice, jestli to je Francouzská nebo Korunovační. Tam měla být taky ...

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Francouzská. Francouzská, v Moskevské nám teď nejezdí tramvaje a neměly by jezdit vlastně až do začátku listopadu. Tam probíhá kompletní rekonstrukce inženýrských sítí v těch ulicích.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A potrvá to tedy až do listopadu.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Až do listopadu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jen, já jsem viděla, že nám někdo volal, nechtěla jsem vás přerušovat. A poprosím vás, Olda ukazuje, že ano, poprosím vás, pane řediteli, vemte si sluchátka. Tady je Štěpánka Duchková, pořad Třináctka. Dobrý den.

posluchačka
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, jaký je váš dotaz na pana ředitele Procházku?

posluchačka
--------------------
No, já jsem panu řediteli Procházkovi chtěla říct, že se tady vymejšlejí takový věci jako nějaký seznamování v metru, zdražování, pořád máme samý výluky, tramvaje jezděj čím dál tím hůř. Ale když ten člověk si zaplatí za tu jízdu, platí za tu jízdu a ještě takovou horentní sumu, tak by snad měl taky, měli by zajistit, aby se kulturně cestovalo. Protože vemte si, když takový, třeba kolikrát se stane, bezdomovec nastoupí do tramvaje, jeho nelibý vzhled a ještě horší teda vůně a jezdí vlastně zadarmo z konečný na konečnou pořád, ten řidič by ho snad měl z tý tramvaje vykázat, aby ti cestující jeli aspoň kulturně. Protože kolikrát se stane, že dojedou na konečnou a řidič neprojde tramvaj, nic, bezdomovec tam sedí, spí a jede zase nazpátek. Děkuju.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím tomu. Děkujeme za váš příspěvek. Rozumím tomu tedy tak, že naši posluchačku rozčiluje ta skutečnost, že na jedné straně vymýšlíte věci jako seznamky v metru a na druhé straně se podle ní nekulturně cestuje v pražské MHD.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, já musím říct, že s posluchačkou do jisté míry souhlasím v tom, že mně jako cestujícímu využívající MHD pravidelně samozřejmě tyto osoby také vadí. Když cestuji a je tam. Na druhou je potřeba říct, že tenhle ten problém je řešen ve spolupráci dopravců, třeba dopravního podniku, nebo i těch ostatních s městskou policií. Tam je jednoznačně jaksi dáno, že ve chvíli, kdy tramvaj nebo autobus dojede na konečnou zastávku, tak by se v tom obratišti, kde vlastně nemá v tom voze nikdo být, tak řidič by měl nějakým způsobem ty osoby z toho vozu dostat ven. Pokud se mu to nepodaří, tak následně se spolupracuje s městskou policií a tyto, tyto osoby se z těch dopravních prostředků nějakým způsobem dostávají ven.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to mluvíme jenom o konečné. Ale během jízdy paní zmínila nelibou vůni, respektive strašlivý zápach.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Ono je to, ono je to dvojsečné.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak ale to je neřešitelné.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Je to neřešitelné v tom ohledu, že ono je to dvojsečné. Na jednu stranu samozřejmě tito lidé jsou problémoví a v dopravních prostředcích ten problém vytvářejí. Na druhou stranu dostat takového člověka na širé trati z toho dopravního prostředku ven je samozřejmě velký problém. Protože na druhou stranu bychom, nebo řidiči by zdržovali dopravu, protože dostat toho člověka i na zastávce ven znamená někdy i několik minut. A když si vezmete třeba například zastávku na Karlově náměstí, kde tramvaje projíždějí v podstatě v desítkovém, desítky sekundovém odstupu, tak i dvě, tři minuty zpoždění na té dané lince pro případ, že by chtěli řidiči tyto lidi dostat z vozu ven, tak vytvoří obrovský dopravní problém a tramvaje budou stát až na Národní třídu a k Václavskému náměstí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to prostě musíme vydržet.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Otevřít okénko.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Naše telefonní čísla 604 31 13 13 nebo 221 553 926. Naším hostem je ředitel společnosti Ropid Pavel Procházka, bavíme se o pražské MHD. Volejte nám vaše dotazy.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel společnosti Ropid Pavel Procházka. Bavíme se o dopravě v Praze, o MHD. Pokud máte dotazy, volejte nám 604 31 13 13 nebo 221 553 926. A během písničky se nám dovolal posluchač, je to muž. Dobrý den.

posluchač
--------------------
Dobrý den, Novák.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, pane Nováku. Tak, posloucháme vás.

posluchač
--------------------
Já bych měl jednu poznámku. Já si myslím, že v rámci MHD Ropid nebo teda společnosti, který to spravují nejsou schopny vybrat peníze od cestujících, který by měly vybrat. Takže můj dotaz zní, jestli se neuvažuje o turniketech, jako bývaly v metru. Podotýkám, nemyslím jenom na jakoby na nástupních, ale i výstupních. To je první dotaz.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Myslíte jako v metru?

posluchač
--------------------
V metru turnikety, na vstupu do metra. A na výstupu z metra. Pro kontroly jízdného, existující /nesrozumitelné/ ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím.

posluchač
--------------------
A už bych měl jenom poznámku k tomu, k těm, k tý městský policii. Myslím si, že ta městská policie v těch tramvajích a speciálně v těch místech by měla bejt častěji, aspoň by se zviditelnila a měla i nějakej smysl. To jsou mé poznámky ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Moc děkujeme, pane Nováku za váš telefonát. Na shledanou. Tak, první věc jsou ty turnikety. Uvažuje se o tom, že by se vrátily do metra turnikety?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, zavedení nebo znovuzavedení turniketů je takové téma, které vždycky proběhne. Samozřejmě je to jedno z řešení, který, které se nabízí. Ale tohle to řešení je potřeba, tohle to řešení je potřeba podrobit vždycky skutečně důsledné analýze. Protože ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vám jako řediteli Ropidu by se líbily turnikety v metru?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Já se přiznám, že já jako osoba, která využívá MHD nejsem úplně nakloněnej úplně turniketům.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A proč ne?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Považuju to za bariéru pro, pro cestující a ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bariéru ve smyslu, že to zdržuje?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak. Je to bariéra, je to bariéra, která zdržuje, je to bariéra, která do jisté míry může obtěžovat. Na druhou stranu ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale, promiňte, pane řediteli, ale třeba v londýnském metru tam to sviští. Tam mají turnikety a lidi tam jsou, Londýn mnohokrát větší než Praha a tam to v metru sviští. I přes ty jejich turnikety.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
To je pravda. Na druhou stranu ještě rozloha města není úplně ten správný, ten správný jaksi argument k tomu, zda ano - ne. Ale tam je potřeba zvažovat počty přepravených cestujících a přepravní proudy. Nicméně to téma tady je. Neustále se nám vrací. Já vždycky říkám, že je potřeba, aby pokud by ten zájem na tom byl a ta shoda na tom byla, aby turnikety se do metra vrátily, tak je to potřeba podrobit skutečně perfektní analýze ve smyslu nákladů. Nejenom nákladů investičních, ale i nákladů provozních, protože to, že bude turniket v metru ještě neznamená, že to bude znamenat odstranění třeba dozorčích v metru, protože vždycky tam musíte mít nějakého člověka, který v případě, že pojede vozíčkář, nebo maminka s kočárkem, tak vždycky bude tam muset být, bude tam muset být z hlediska toho, když, já nevím, vypadne elektrický proud a podobně. Bude dole nějaká mimořádná události v podzemí, aby ti cestující byli skutečně, byli schopni bezpečně opustit ten prostor a podobně. Čili říkám, můj osobní názor jako cestujícího ne, ale pokud to rozhodnutí bude, tak je potřeba udělat analýzu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Měli jsme telefonát před malou chvílí. Dívám se na Oldu, zda nám kýve, ano, pane řediteli, prosím, zase sluchátka. Já vás tady honím. Dobrý den, pořad Třináctka, Štěpánka Duchková.

posluchačka
--------------------
Jarmila Čihuová, dobrý den. Já bych připodotkla teď jak mluvíte o těch turniketech. Já jsem nevidomá a poměrně si myslím, že by to taky mohl bejt jako v tomto směru problém. Já bych chtěla moc, moc pochválit pracovníky na infolince pražskýho dopravního podniku, protože mně opravdu nesmírně usnadňujou tu prostě vyhledání spoje, prostě přepravu. No, ale taky musím souhlasit s tou posluchačkou, která volala, že ta kultura toho cestování, že přeci jenom když se zabejváte takovejma věcma jako je, jako jsou seznamky, já bych se zamyslela třeba nad tím, že strašně často se mi stává, že řidiči si špatně pouštějí v tramvaji tu hlásku. Takže mně se kolikrát stane, že vystoupím špatně jenom proto, že prostě řidič má posunutou tu hlášku. A taky bych se ráda zeptala, kdo dělá průzkumy tý hromadný dopravy. Protože mně se zdá, že to dělají lidi, který jezdí spíš autem, že tu hromadnou dopravu nepoužívají. Protože teďka jak se provedly ty změny, tak jsou problémy s přestupama, prostě ty linky nejezdí tak, jak by měly, si myslím. Víte ....

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžete být konkrétní, která konkrétní linka vám vadí?

posluchačka
--------------------
Mně třeba, mně třeba, mně třeba vadí 14, která dřív jezdila na Dlouhou třídu, teďka mi tam sice jede taky, ale pojedu půl dne. Takže pro mě je jednodušší si přestoupit. Ale je to komplikovaný, protože já mám ještě problémy jako s pohybem, mám ortopedický nějaký problémy a nevím, jestli, jestli mi naváže nízkopodlažní linka. Jo, a ty linky jezdějí strašně přeplněný teďka jak jsou různý omezení a já nevím, co všechno. Fakt se mi to moc nelíbí. Mně se zdá, že se to v tomto směru zhoršilo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme moc za váš telefonát.

posluchačka
--------------------
Taky děkuji, na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou. Pane řediteli, tam toho bylo víc. Ale paní posluchačka se nejdříve ptala, kdo dělá ty průzkumy, že si myslí, že je dělá někdo, kdo jezdí autem a vůbec MHD nezná.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, přepravní průzkumy se dělají pravidelně. Děláme je ve spolupráci s dopravním podnikem. Ty velké průzkumy se dělají ve spolupráci se středními školami dopravními. Ať je to Masná nebo průmyslovka v Motole. Protože těch lidí je tam skutečně potřeba hodně. Ty průzkumy se dělají pravidelně. Ty velké komplexní průzkumy těch velkých oblastí se dělají pravidelně každé dva roky, to znamená, že tam je možnost srovnání.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jsou to tedy lidé, kteří jsou zkušení.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Jsou to lidé, kteří tu veřejnou dopravu používají. Musím říct, že samozřejmě student střední školy nejezdí autem, protože prostě ze zákona nemůže mít řidičský průkaz. Ale co tam je podstatné. Tam je podstatné to, že jsou nějaké schválené standardy kvality z hlediska obsaditelnosti vozidel, do kterých se my jako projektanti dopravy musíme vejít. Tyto standardy kvality nám říkají, kolik maximálně může být ve vozidle osob. Ve špičce, mimo špičku a podobně. A pokud tato čísla jsou splněna, tak pak ta kvalita dopravy je v pořádku. Protože se musí projektovat na to, na tyto hodnoty, protože na tyto hodnoty jsou i nějakým způsobem potom přidělovány finanční prostředky. To znamená, že pro nás problém vyvstává ve chvíli, kdy ta čísla v těch vozidlech jsou překračována, kdy prostě v tramvaji místo 70 lidí je 80, 90. Pak se to musí řešit. Pokud ten počet cestujících v tom jednom voze tramvaje je do 70 lidí, pak ten vůz je v pořádku a ten počet cestujících odpovídá.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co ta linka číslo 14, o které mluvila naše paní posluchačka?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak, já jsem pochopil z toho, že paní asi jezdí z Kobylis, protože ten, to přerušení toho přímého spojení bylo z Kobylis na Dlouhou třídu. Tady je potřeba vědět, zase je to o těch standardech kvality, o té obsaditelnosti. Ty linky byly omezeny tam, kde skutečně vozily velmi málo cestujících. Byly omezeny ty přepravní vztahy, které buď nejezdily celý den, nebo, nebo skutečně ty intervaly tam byly velmi dlouhé. A ty ušetřené prostředky se částečně věnovaly na posílení těch skutečně přetížených směrů, které měly dlouhodobé problémy a kde právě docházelo k překračování těch standardů kvality a kdy v těch vozech bylo více cestujících než je vlastně připuštěno.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pojďme k další lince. Pod petici za prodloužení linky 123 zpátky k metru se podepisují lidé z oblasti Košíř v Praze 5. Další a další podpisy jsou tam. Lidé chtějí, aby opět jezdila až na Knížecí. Vyhovíte jim?

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tohle to je případ takzvaného zrušeného souběhu autobusů a tramvajové dopravy. Kdy skutečně v rámci té racionalizace sítě tam, kde byla dostatečná kapacita tramvajové dopravy a jezdil s ní souběžně autobus, tak, a ty linky nebyly tak časté, tak se přistoupilo k tomu, že ty autobusy se zkrátily ke konečné tramvaje. V případě té 123 se k tomu přistoupilo vlastně až nyní, kdy tramvajová trať v Plzeňské ulici prošla naprosto zásadní rekonstrukcí. Na Kavalírce byl odstraněn ten nešťastný podchod bariérový, který vlastněn museli využít všichni, protože se nešlo Plzeňskou ulici překonat úrovňově. Dnes je vlastně dostupná tramvajová zastávka z té autobusové signalizovaným bezbariérovým přechodem přes Plzeňskou ulici. To znamená, že teprve nyní vlastně bylo možné tu 123 nějakým způsobem zkrátit. Tady je potřeba říct, že i ty souběhy se rušily nějakým způsobem citlivě, protože po té Plzeňské i nadále jezdí vlastně dvě linky, které s tou tramvají souběžné jsou a jedna z nich obsluhuje Nemocnici Motol a Nemocnici Na Homolce. A tam jsme si skutečně nedovolili ten autobus k té tramvaji zkrátit, protože prostě Motol je velmi významná nemocnice a směřuje do ní skutečně mnoho cestujících.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, díky, že jste přišel k nám do studia.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Já děkuji za pozvání.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Těším se zase třeba po prázdninách, /výpadek signálu/ zhodnotíme to.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mějte se krásně a na shledanou.

Pavel PROCHÁZKA, ředitel, Ropid
--------------------
Děkuji za pozvání, na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hezký den.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.