Jak vidí Prahu v roce 2023 primátor Tomáš Hudeček?

7. listopad 2013

Jak se Praha v roce 2023 nejvíce změní? Kam až dojedeme metrem? Budou jezdit po Smetanově nábřeží auta? Stane se z Nádraží Vyšehrad funkční budova? A co bude za 10 let dělat Tomáš Hudeček? I tyto otázky zazněly ve středu v pořadu Třináctka, jehož hostem byl primátor hlavního města Prahy Tomáš Hudeček. Do budoucnosti s ním nahlížela Štěpánka Duchková. Odpovědi najdete v následujícím rozhovoru.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Krásný den, milí posluchači. Vítám vás z magistrátního studia. Tak už jste to teď slyšeli od Oldy Burdy, ano, budeme nahlížet do budoucnosti. Budeme nahlížet do Prahy za 10 let v roce 2023, a to s naším dnešním hostem pražským primátorem Tomášem Hudečkem. Dobrý den.

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane primátore, dneska tedy budeme mluvit půlhodinku o tom, co bude za 10 let. Tak já jsem si připravila taková různá témata. Musím říct, že mě samotnou zajímá, co mi na ty otázky odpovíte. Řekněte, jaká podle vás bude nejzásadnější změna v té Praze v roce 2023? Jaká je vaše vize?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
No, já doufám, že lidé se k sobě budou lépe chovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Za 10 let?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Hm.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak si myslíte, že se to stane, prosím?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Já mám, ono se to sice moc netýká nějaké techniky a vývoje infrastruktury, ale mám tu zkušenost, že když dneska přiletím do Moskvy na letiště nebo přiletím do Londýna na letiště a stejně tak jsem létal i před 10 lety, tak vidím velký posun, že se příjemnost lidí vůči sobě navzájem významně posouvá směrem k tomu Londýnu a směrem od té Moskvy, kde jsme ještě před 20 lety v podstatě ty úrovně tady této vzájemné, vzájemné, vzájemného vztahu byly, byly stejné jako v té Moskvě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy si tedy myslíte, že za 10 let už lidi nebudou tak naštvaní?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
No, my to možná máme v povaze, ale já věřím tomu, že se lidé na sebe budou mnohem více usmívat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je něco, co si v Praze za těch 10 let vůbec nedovedete představit?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
No, já mám bujnou fantazii, to znamená já si představit dokážu spoustu věcí. A spíš bych asi rád mluvil o tom, co bych si dokázal představit než nedokázal. No, věřím tomu, že tady snad nebude stoupat počet vražd a počet dopravních nehod. Takže snad, snad, snad něco takového si s dnešní prací, kterou na magistrátu vykonáváme, tak věřím tomu, že se za 10 let nesetkáme tady s těmito jevy, které v některých západních nebo amerických městech dolezly, dolezly opravdu těmi čísly až na takovou, takovou úroveň, že si myslím, že to, věřím že Prahu nepotká.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co v Praze se musí udělat pro to, aby ji toto nepotkalo?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
To je velmi dobrá otázka, protože odpověď na ni je, je selským rozumem jednoduše, jednoduše nalezitelná, na druhou stranu vyžaduje trvalou disciplínu. To, že někde se, to, že někde vzroste například počet vražd, jak to svýho času, svého času bylo v New Yorku až na jednu vraždu za 4 hodiny není věc, která se stane do zítra, ale stane se to postupnou korozí a snižováním výdajů na bezpečnost, na policejní složky. Ale také i na úpravu veřejných prostor, protože víme všichni, že špatný veřejný prostor jaksi přímo navádí obyvatele k tomu, aby se v takovém prostoru nevhodně chovali. Takže jedná se o vlastně postupnou každodenní mravenčí práci, která v tom desetiletém horizontu se právě projeví, že nám tady tyto základní hodnoty, na kterých, na kterých stojí společnost a město, tak že nám nebudou korodovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Letos se v médiích objevila informace o takzvaném hyperlopu. Což má být urychlený způsob osobní dopravy, který chce konkurovat i letadlům. A je to jakási hypertrubka, kterou bychom se z Prahy do Brna dostali za 15 minut. Tak, a nevím, jak to funguje. Nějakým tlakem. Oni to tam vysvětlovali, ale na mě to tedy bylo velmi komplikované. No, ale prostě jsem pochopila, že bych si vlezla do trubky, něco by do mě vrazilo a já bych najednou byla v Brně. Tak, myslíte si, pane primátore, že takovýto hyperlop v roce 2023 by byl reálný?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
No, já si myslím, že je to, že je to za 10 let absolutně nereálná věc. Myslím si, že pokud dnes již nějaký vynález existuje a je někde aplikován a můžeme dát příklad nějakou třeba magnetickou železnici, tak i to v podmínkách Česka realizace takovéhoto projektu, i kdyby ji dělal soukromý sektor, tak si myslím, že 10 let je krátká doba na takovéto sci-fi, jako je potrubní pošta vlastně ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Lidská potrubní pošta.

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Lidská potrubní pošta, tak si myslím, že se za 10 let nepohneme asi v České republice ani v úvahách o zavedení nějakého takovéhoto úseku.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mě by teda do té trubky nikdo nedostal, musím říct. Protože já bych se strašně bála. Já radši pojedu po D1. Tak, naším dnešním hostem je pražský primátor Tomáš Hudeček. Pokud máte nějaké dotazy, můžete volat. 604 31 13 13 nebo 221 553 926 a bavíme se o tom, jak bude Praha vypadat v roce 2023.

/ Písnička /

/ Reklama /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A naším dnešním hostem je pražský primátor Tomáš Hudeček. Mluvíme o tom, jak bude Praha vypadat v roce 2023. Pokud se chcete pana primátora na něco zeptat, můžete volat přímo do vysílání 604 31 13 13 nebo 221 553 926. Pane primátore, v roce 2020 se má začít stavět vysokorychlostní železniční trať, po které vlaky urazí mezi Prahou a Brnem cestu za pouhou hodinu. Tak, je to reálné?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
No, kéž by. Já osobně jsem se zabýval i na univerzitě projekty, které měly v rámci celkové dálniční sítě a železniční sítě v České republice zkrátit vzdálenosti na hodnoty, které i dnes by nám připadaly ještě, ještě značně rychlejší než tedy jezdíme dnes. Ale tato vysokorychlostní trať, která by nebyla spojnicí Prahy a Brna, bylo by to spojnice Berlína - Prahy, Brna - Vídně, to znamená spojovalo by to řádově řadově velká evropská centra, tak v tuto chvíli to za A v Evropské unii nevypadá, že by se směrem takto přes Českou republiku něco chystalo, což je naše chyba, to znamená chyba lobbingu České republiky, chyba lobbingu i Prahy. Dokonce na mapách, které ukazují do budoucna takovýto vývoj, tak Praha mezi právě vysokorychlostní tratí vedoucí v Rakousku a v Polsku v podstatě mizí z mapy. To znamená to je opravdu úkol pro nás, abychom si patřičným lobbingem na České republice a celá Česká republika patřičným lobbingem na Evropské unii byla schopna tady tento koridor nějakým způsobem vyjednat. V tuto chvíli platí to moje kéž by.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, já jsem se nad tím musela pousmát, když jsem toto četla. Protože já jsem předtím googlovala budoucnost Prahy. A tam jsem našla vizi z roku 2005. A v té vizi bylo, že v roce, úplně to tam bylo natvrdo. V roce 2016 bude dostaven celý městský okruh. A tak jsem se musela tedy pousmát a otázka tedy zní, bude to alespoň v tom roce 2023?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
V roce 2023 si myslím, že s docela solidní pravděpodobností by měl stát, by měla stát část okruhu od dálnice D1 po Běchovice, to znamená ten okruh by měl být v podstatě téměř kompletní. Až na tu část, která prochází tím nechvalně známým Suchdolem na severu Prahy, tedy ta severozápadní část. A tady v této části si já osobně vůbec nejsem jistý tím, jestli se to podaří nebo ne, neboť státní správa ministerstva a bohužel v dnešní době zejména soudy nepostupují vůbec jednotně a vlastně si vzájemně hážou klacky pod nohy. Paradoxně třeba poslední smutná zpráva je, že byly nám sejmuty stavební uzávěry právě na místa, kde by měly být radiály. Městský, tedy vnitřní okruh i pražský okruh. A jedním z důvodů, kterým soud odůvodnil toto sejmutí stavebních uzávěr, které tedy budeme muset vyhlásit znovu, tak byl, že Praha nekoná. No, ale Praha jaksi nekoná, nebo respektive stát nekoná proto, protože zase minulé rozhodnutí soudu zrušilo rozhodnutí v zásadách územního rozvoje, tedy jakousi míst, zrušilo místo, kde ten okruh může vést. To znamená, nám se ta státní správa se soudy úplně zacykluje teď.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kam až v roce 2003, 2023 dojedeme metrem?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
No, to je, to je také dobrá otázka. Ono od, od stanice, všechno, co bylo postaveno od stanice Kobylisy dál, ať už je to směr Ládví, anebo směr metra A do Motola vede po tak velmi zvláštních křivkách na mapě Prahy, že takovéto metro kdyby Praha neměla, tak o nic, o nic nepřijde. Provozní náklady takovéhoto, takovýchto zakroucených linií metra neodpovídají tomu samotnému užitku a jedná se v podstatě i z pohledu nejen dnešní samosprávy, ale z pohledu odborníků o docela, docela nevýhodné a skoro bych já osobně řekl i zmařené investice. Nicméně linka metra D, která je jediná, která v podstatě se v tuto chvíli, nemůžu říct projektuje, ale spíše připravuje, byť její projekt je již také z velké části hotov, mimo jiné i proto, protože Praha na novou linku metra peníze nemá a musí se poptávat jak po, jak v Evropské unii, tak i po státu. Takže pokud by vůbec mělo stát nějaké metro a je možné, že se opravdu zahájí 2017, 2018 stavba metra D, tak pak by se, pak by metro vedlo z Pankráce do Pístnice na jihu Prahy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Budou v roce 2023 jezdit po Smetanově nábřeží auta?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Na to je v podstatě jednoduchá odpověď. A můžu říct, že nebudou. Protože buď tam budou stát, protože už neprojedou vůbec, anebo pokud do té doby padne to, padne to rozhodnutí, tak Smetanovo nábřeží společně s Malou Stranou by bylo zneprůjezdněno, a tím pádem by to bylo místo, kde mohou jet místní bydlící, to znamená ti tam budou mít parkovací zóny a samozřejmě tam bez problémů mohou přijet. Ale transferoví cestující, ať už z jiných částí Prahy, nebo dokonce i mimopražští by tím místem projet neměli. MHD by samozřejmě měla nadále volnou cestu, stejně tak taxíky by měly tam mít nadále volnou cestu. Ale pokud by se s tímto vůbec nic nedělalo, tak si myslím, že za 10 let by to znamenalo, že Smetanovo nábřeží by bylo vlastně jedno velké parkoviště.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je pražský primátor Tomáš Hudeček. Naše čísla 604 31 13 13 nebo 221 553 926.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
O tom, jak bude Praha vypadat za 10 let v roce 2023 dnes mluvíme s primátorem Tomášem Hudečkem. Tak, pane primátore, teď by mě zajímaly dva objekty. A tím prvním je vyšehradské nádraží. To chátrá už od 60. let a chátrá stále. Když se mluví o tom, že tam jsou zase noví majitelé, že se tam něco bude dělat a už se tam trochu dělá, ale vyšehradské nádraží vypadá furt velmi dezolátně. Tak, co myslíte v roce 2023? Bude to funkční budova?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
V roce 2023 vyšehradské, bývalé vyšehradské nádraží vlastně už zcela jistě jinou podobu mít bude, protože zatím ten záměr investora, a on je podobný i všude jinde, on to není investor, dnes je to vlastně více majitel než investor, tak míří k tomu, OK, vy jste nám to, vážený státe, vyhlásili památkou, takže my se k tomu postavíme tak, že to necháme zchátrat a spadnout. To znamená v podstatě ano, tady tyto záměry a Palác svět a podobné budovy na, v jiných částech Prahy jsou v podstatě úplně ve stejném stavu, takže obávám se, že v roce 2023 vyšehradské nádraží jako budova v této podobě už tam nejspíš nebude. Neboť, neboť zcela spadne. A teď, kdybych to měl vzít trošku optimisticky, no, je to, je to věc, kterým, a projekt, kterým se na hlavním městě Praze docela intenzivně zabýváme. Není to věc hlavního města Prahy, je to věc městské části a následně právě i památkového úřadu a také i jednání s investorem. A ta jednání nejsou jednoduchá, v tuto chvíli existují projekty, že se okolo této budovy budou stavět, bude stavět výstavba. To znamená, jak říkám, zůstane tam vlastně stát takovýto pohrobek. Co je nešťastné je, že tam vždycky nádraží bylo a i z hlediska dnešního univerzitního kampusu, který vlastní Albertov, tam Přírodovědecká fakulta, Karlova Univerzita tam přímo má, tak by se hodilo tam to nádraží mít. To znamená tam by nechtělo něco dělat pouze s tou budovou, tam by opravdu chtělo mít to nádraží jako zastávku vlakovou, tak děláme pro to všechno, ale tady je ta naše startovní pozice strašně, strašně špatná v důsledku těch předchozích rozhodnutí a prodejů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to je zajímavé, to jste mi jen připomněl, že jsme měli před časem v pořadu Třináctka pana architekta Lukeše, myslím, jako hosta. A ten nám říkal, že to nádraží už tam ale být nemůže, protože jak ty koleje vedou do takový zatáčky před tím vyšehradským nádražím, která nekoresponduje s nařízeními Evropské unie a vůbec bezpečnostními nařízeními, jak mají vlaky vjíždět do nádraží.

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Ano, my jsme o tom jednali relativně nedávno, je to tak měsíc, s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty, které jsme měli na společné schůzce, protože těch projektů pro společnou činnost je v Praze strašně moc. Ať už je to Masarykovo nádraží, letiště, ať už jsou to, ať už jsou to další vlakové trasy, které by v Praze mohly být, nebo Masarykovo nádraží jako celé, jako celek. A jednali jsme i o tomto. A ano, to je pravda. Je tam zahnutá vlastně, je tam zatáčka, kolejová zatáčka, což na nádraží není vhodné, nicméně tady je to spíše hledat cesty proč ne, než hledat cesty proč ano. To znamená určitě by se s tím v případě, že by se ta dohoda s majiteli, městskou částí, památkovým úřadem, Prahou a dalšími, dalšími subjekty podařila vyjednat, tak zrovna tohle by ten problém, si myslím, nebyl.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A další objekt, u kterého bolí srdce je Šlechtova restaurace v pražské Stromovce.Ta taky chátrá už od 60. let a ještě ji dodělala povodeň v roce 2002, kdy tam byly 4 metry vody. Tak, co myslíte, že bude v roce 2023 stát na místě Šlechtovy restaurace, pokud tedy neřeknete, že to bude právě ta Šlechtova restaurace.

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Pokud jenom trochu to půjde směrem, který jsme nastavili před zhruba půl rokem, tak ze Šlechtovy restaurace by opravdu měla být Šlechtova restaurace s nějakou alespoň trošku podobnou, podobnou vizáží a funkcí jako měla v minulosti. Proč tomu tak není hned je otázka správná. Bohužel se to netýká pouze tady tohoto projektu, ale my jsme na podobné věci narazili na spoustě částech Prahy, a to je zasmluvněná dokumentace k nějakému rozvoji, která byla natolik předražená, tam ta rekonstrukce už jenom toho projektu, jenom ten projekt měl stát 250 milionů korun, že nám trvalo hrozně dlouho, než jsme se zbavili tady tohoto závazku z minula.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenom projekt?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
250 milionů jenom projekt?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Ano, pokud mám správné informace, je to tak. A obnova, pardon, obnova 250 milionů ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, vy jste mě vyděsil, to by bylo ze zlata ten projekt asi a diamanty vysázený.

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Obnova 250 milionů a podobný projekt byl, byl na výstavišti v Holešovicích, kde zase, kde zase ten plán obnovy byl na 3,5 miliardy korun psán. To znamená toto jsou projekty, které v tuto chvíli byly, byly díkybohu se nám podařilo je nějakým způsobem zrušit a vypovědět. Ale teď je před námi dát tam tu novou náplň a reálné hodnoty.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, myslíte si, že tam ta Šlechtova restaurace stát bude?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Myslím si, že 2023 by Šlechtova restaurace měla být v mnohem hezčí podobě než je dnes.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pane primátore, na závěr záludná otázka. Na tu jste se nepřipravoval. Protože jsem vám ji nepodstrčila. Co vy za 10 let? Vaše osoba, vy, Tomáš Hudeček. Co si myslíte, že s vámi bude v roce 2023?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
No, já doufám, že budu starší jen o 10 let a ne o více, jak teď za poslední 2, 3 roky člověk zestárnul. No, a jestli se mě ptáte na plány, tak jak praví rčení, chcete-li se, chcete-li rozesmát pánaboha, řekněte nahlas své plány.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kolik budete mít dětí?

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Jejda, no, to já bych chtěl mít rodinu. No, no, aspoň dvě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak my tento záznam uchováme a v roce 2023 ho opět vyndáme z archívů. A to jsem zvědavá, jestli tedy jste se trefil, jestli za 10 let budete mít dvě děti.

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Já ani moc zvědavý nejsem, abych pravdu řekl.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane primátore, díky za to, že jste přišel do pořadu Třináctka. No, vy jste vlastně nepřišel, protože jsme v magistrátním studiu. Díky za to, že my jsme mohli přijít za vámi. Na shledanou.

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy
--------------------
Na shledanou, děkuju.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio