Jak Česká obchodní inspekce bojuje s nekalými praktikami prodejců zvaných "šmejdi"?

10. červen 2013

Co České obchodní inspekci vadí na předváděcích akcích, kolik pokut za letošní rok už stačila udělit a proč předváděcí prodej jednoduše nezakáže? To je jen malý výčet otázek, na které v pondělní Třináctce odpovídal ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský. Rozhovor s ním vedla moderátorka Štěpánka Duchková.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, vítám tady u nás dnes ředitele České obchodní inspekce Vladimíra Velčovského. Dobrý den.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Přeji dobrý den vám i vašim posluchačům.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, předváděcí prodejní akce v posledních týdnech budí v Česku velké emoce. Ve stručnosti, firmy lákají penzisty na předváděcí akce, kde jim prostřednictvím nechutných praktik vnucují mnohonásobně předražené a často nekvalitní výrobky. Pane řediteli, proč se tyto akce nezakáží, proč se nezruší?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Není cílem zrušit předváděcí akce.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale je logické přeci zrušit akci, která je na nechutná.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Ne, na takové opatření by doplatili podnikatelé, kteří podnikají v tomto oboru poctivě. Celkem 20 % všech, respektive z těch 80 zjištění, co je, tak 20 % podniká v souladu s legislativou a byť 1 by dostal zákaz, já si myslím, že ať si každý podniká v čem chce, dodržuje ale platnou legislativu tohoto státu a platí daně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Všude se o tom mluví, točí se o tom dokumenty, je to pořád dokola v hlavních zprávách a stejně tam ti penzisté zase jedou a zase koupí ty nekvalitní hrnce za ty desítky tisíc, čím si to vysvětlujete, že jsou ti lidé nepoučitelní?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Tak berme v úvahu, že to jsou občané staršího seniorského věku. Je to daleko vážnější otázka. Myslím, že by vám daleko více odpověděl psycholog či sociolog. Většina seniorů, kteří na tyto akce jezdí, tam nejezdí primárně za nákupem, ale spíše ze společensko-sociálních důvodů. Oni nechtějí být sami, chtějí společnost, zábavu, a to jim ti šmejdi, jak je teď to oblíbené slovíčko, tak jim slibují. Ale výsledek je ten, že ve finále koupí předražené nekvalitní zboží, prodejci jsou velmi agresivní, porušují zákon o ochraně spotřebitele, senioři jsou znechucení, zničení, ve finále hrozí exekuce, jsou tady nešťastný rodiny, a to bývají prostě výsledky těchto předváděcích akcí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik jste za letošek uložili takovým prodejcům pokutu, respektive v jaké výši?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
My jsme, vždycky je potřeba srovnávat s nějakým předchozím obdobím. Za loňský se udělilo za 5,6 milionů korun českých a již v tuto chvíli, čili statistiky máme ke konci poslednímu květnu, už jsme udělali za téměř 10,3 milionů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy jste letos nějací aktivnější, ČOIka je aktivnější? Nebo čím to je, že se, že to tak lítá ty pokuty?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Praktiky, praktiky a agresivita předváděcích akcí a těch prodejců stoupá a na to ten stát také musí reagovat a jestliže v tom jsou starší občané a řeknu v protipólu i malé děti zase v jiných oblastech, tak o to více musí ten stát reagovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Za jaké konkrétní nekalé praktiky ti prodejci letos dostali už tak vysoké pokuty? Co konkrétně ČOIce vadí?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Tak nám vadí porušení, zákonné porušení paragrafu 4, 5 zákona o ochraně spotřebitele, čili nekalé praktiky, nekalá reklama, agresivní praktiky, typickým příkladem je, když pod rouškou jako vyhráli jste, vyhrála jste, se musí koupit zboží za 35 tisíc tak, jako se stalo v posledním exemplárním případu u 1. České reklamní společnosti. Čili jak se říká něco za něco, nechci výhru jenom tak, musím něco koupit. To je velký nátlak. Když se samozřejmě v kombinaci s tím výsledkem spojí celý ten průběh toho rétorického cvičení těch prodejců pod tíhou času, lidé často nemají možnost si zajít ani na záchod, je jim slíben nějaký pitný režim, nedodrží, je tam spoustu starších nemocných lidí, který potřebujou si dát tabletku, jsou 4, 5 hodin někde masírováni a výsledek je ten, že na chvíli prostě odevzdají osobní doklad, už aby měli klid, podepíšou spotřebitelský úvěr a zadluží se a jestli ten výrobek mají doma a je funkční nebo nefunkční, je v tuto chvíli úplně nepodstatné. Cíl pro prodejce byl splněn, podepsal smlouvu, plať a to se uvidí dál.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to ti pořadatelé vaše kontrolory bez protestů na ty akce pouštějí nebo tam chodí inkognito?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Máme problémy se tam dostat. V tomto pojetí, chodí se na pozvánky, čili my ty pozvánky musíme obdržet, my se tam pod nějakou rouškou musíme dostat a zcela jistě veřejnost chápe, že pokud bychom se legitimovali hned na začátek, že asi ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak by to bylo k ničemu.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
... nezjistíme vůbec nic, takže inkognito, možná v různých fíglech, převlecích se tam dostáváme a samozřejmě na závěr se legitimujeme, celý to dáme do zápisu, seznámíme s tím prodejcem a podle stupně proviněný se rozbíhá procedurální spirála.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský. Bavíme se o tom, jak ČOIka bojuje s nekalými praktikami prodejců, kterým se říká šmejdi. Naše telefonní číslo 604311313 nebo 221553926. Pokud se chcete pana ředitele na něco zeptat, volejte, ptejte se. 

redaktor
--------------------
Volejte a zanechte vzkaz o všem, co vás trápí doma, v práci, ve společnosti. Třináctka má telefonní číslo 604311313.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A dnes můžete do Třináctky volat své dotazy ústřednímu řediteli České obchodní inspekce Vladimíru Velčovskému. Bavíme se o boji České obchodní inspekce s nekalými praktikami prodejců. A nám se, ještě řeknu to jedno telefonní číslo, ještě můžete také volat 221553926 a během písničky se nám dovolal posluchač a nevím, jestli nám vydržel. Dobrý den, tady je Štěpánka Duchková.

osoba
--------------------
Dobrý den. Vydržel.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsem ráda.

osoba
--------------------
Bohužel jsem se prokousal celou písničkou a všechna těma reklamama, ale vydržel.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsem ráda.

osoba
--------------------
No, to já taky, ale asi to bude drahý. Takže teď mám dvě věci na vašeho hosta, a sice první je, že asi má pravdu, že většinou senioři jezdí na ty akce ani ne tak, aby něco nakupovali, ale spíš, jak říkal, z toho důvodu, že postrádají společnost a jsou někdy osamocení a tak dále. Prosím vás pěkně, když už takhle ty obchodníci neseriózní nutěj seniory k tomu, že nemůžou jít na záchod, že omezujou jejich osobní svobodu, a dokonce ohrožujou i jejich zdraví, to s tím ta ČOIka nemůže něco udělat, zajistit, aby jim byla odebraná licence? Tak to je za prvé. A za druhý, mám dotaz konkrétní, teď Český mincovní obchod, který je registrován ve Švýcarsku, asi váš host o tom bude dost vědět rozesílá dopisy na ušlechtile pozlacenou ražbu a tisícikorunou bankovku, dává k tomu takovej jakoby rádoby šek, že zvýhodněnou poukázku za 199 korun, původně to stojí 1900 já nevím kolik ještě a prvotní výrobek, k tomu dávaj zdarma hodinky, chci se zeptat, na názor nebo na to, jestli o tom váš host ví? Patří to do této kategorie?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jestli to je tedy podvod podle vás?

osoba
--------------------
Jo. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Moc vám děkujeme za vaše názory a za vaše dva dotazy. Začnu tedy tím prvním, na co se náš posluchač ptal, zda může ČOIka odebrat licenci takovému prodejci, který trápí ty lidi, kteří tam přijedou nakupovat, trápí je, že je nepustí na toaletu, nedá jim napít?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Česká obchodní inspekce neodebírá licence neboli živnostenské oprávnění, ale dává podnět spádovému živnostenskému úřadu tak, jako on uděluje, tak má právo taky toto oprávnění vzít.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A máte informaci o tom, že živnostenský úřad skutečně vezme v takovém případě tomu prodejci licenci?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Z velké části, pokud to navrhujeme jako Česká obchodní inspekce, tak k tomu přikročí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A druhá otázka byla, týkala se Českého mincovního obchodu, který lidem nabízí nějaké bankovky a mince, dává k tomu hodinky, tak on se náš posluchač ptal, zda o tom pan ředitel Velčovský ví a jestli je to podle něj podvod, tak víte o tom, pane řediteli?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Samozřejmě, že o tom víme.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to podvod?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
My jsme i v tomto směru zavaleni podněty. Pokud je dodrženo to, co tam je uvedeno, to znamená všechny ty dárky, jak říkám, doprovodné, co obdrží, tak to podvod není, ale z 99 % je to podvod.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak tomu nerozumím.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Tak podívejte ne všechny i v tomto předmětu podnikání podnikají prostě nekalým způsobem. Těch společností je desítky na tomto trhu a tak jako u těch šmejdů u těch předváděcích akcí, tak v tomto případě mnozí prostě kultivovaně dodrží to, co tam je zveřejněno, a ty dárky prostě dostanou. Ale z větší části a máme o tom konkrétní informace, tak to takto dodrženo není. Pokud se jedná o nějaký konkrétní případ, tak bych velmi doporučil teď hned sednout k internetu, dát elektronický podnět prostřednictvím našeho portálu www.coi.cz a bude promptně řešen.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak já jen zopakuji naše telefonní čísla 604311313 nebo 221553926, pokud se na něco chcete zeptat ředitele České obchodní inspekce Vladimíra Velčovského, volejte, ptejte se. A já tady mám dva dotazy, pane řediteli. Pavlína Lutovská z Hloubětína se ptá: "Maminka koupila hrnce za 25 tisíc korun, do 14 dnů je vrátila a požádala o peníze zpět, přišlo ale jenom 18 tisíc. Je nějaká jiná cesta, než se soudit a má to vůbec cenu?"

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Já si myslím, že nezbývá nic jiného, než se skutečně soudit, protože lhůta na vrácení peněz, respektive na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz je toho součástí uplynula a potom je to klasický prostě právní spor a my můžeme v širším slova smyslu toto prověřit, může se rovněž posluchačka nebo tazatelka na nás obrátit, ale já si myslím, že to půjde právní čili soudní cestou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A má to cenu? Dotáhnete, myslíte, do konce, že se jí vrátí těch 7 tisíc?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Je to boj, o nervy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A čas asi také.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Doufejme. Praxe ukazuje, že je to velmi těžké.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já viděla, že nám tady bliká telefon, ano, Olda ukazuje, že ano. Prosím, vezměte si sluchátka, pane řediteli. Měl by se nám teď dovolat další posluchač. Dobrý den, tady je pořad Třináctka.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Petr. Měl bych takovej dotaz, teď jak pan ředitel mluvil o tom, že mají potíže se na tyhle ty předváděcí akce dostat, teď už to tolik není, ale svýho času mi chodilo do schránky pozvánky na tyhle ty předváděčky docela dost, a tak jsem se chtěl zeptat, jestli by mělo smysl, když taková pozvánka přijde, strčit do obálky a poslat třeba na tu ČOIku?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za váš dotaz.

osoba
--------------------
Jestli by jim to pomohlo v tý práci?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Velmi děkuji.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pomohlo, pane řediteli?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Pomohlo, strašně moc pomohlo. My máme problém v tuto chvíli, v této právní úpravě se o této předváděcí akci vůbec dozvědět a potom tam logicky nemůžeme ani jít, když o tom nevíme. Nová právní úprava, kterou připravuje dílna pana ministra průmyslu a obchodu, pana Martina Kubu a já strašně moc za to děkuju, by měla právě zajistit, aby jednak ty akce byly nahlášeny 15 pracovních dnů předem a aby rovněž na tý pozvánce bylo uvedeno, co se tam bude předvádět a tak dál, a tak dál. Čili, pokud v této fázi my něco dostaneme, jsme za to vděčni, určitě toho využijeme. Děkuji. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A, pane řediteli, mají to poslat naši posluchači, pokud takovou pozvánku dostanou, mají ji poslat na adresu České obchodní inspekce do Štěpánské?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Je několik možností, pokud jsme v Praze, tak samozřejmě Štěpánská 15, osobně, máme e-podatelnu, spádově ve všech 7 regionech včetně ústředí, naskenovaný materiál včetně podpisu, zcela jistě se tomu budeme věnovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mám tady ještě jeden dotaz od pana Karla: "Dobrý den, mám dva dotazy," píše pan Karel: "je možné zrušit do 14 dnů také smlouvu sepsanou ne po internetu, ale v kamenném obchodě?"

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Ne. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je jednoznačné. Druhá otázka pana Karla: "Jak se mohu bránit, pokud prodejce odmítne vzít zboží do reklamace a zdůvodní to tím, vidím, že je výrobek v pořádku."

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Tak předně je potřeba říci, že je povinen sepsat, obě dvě strany tedy, reklamační protokol, do 30 dnů reklamace musí být vyřešena, může být i dříve, ale prostě nejzazší termín do 30 dnů a ta reklamace může být vyřízena i tím způsobem, že je všechno v pořádku a výrobek není vadný.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jen řeknu naše telefonní čísla 604311313 nebo 221553926. Naším hostem je ústřední ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský. Můžete se ptát na všechno, co vás napadne a já se zeptám na jednu věc, organizátoři předváděcích akcí teď přišli na nový způsob, jak se vyhnout kontrolám a tomu vzrůstajícímu odporu české společnosti proti těm akcím, a své zákazníky vozí na předváděcí prodejní akce do zahraničí a to mimo země Evropské unie. Jak se s tím ČOIka vypořádává? Má na to vůbec páky?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Bohužel legislativa České republiky je platná na území České republiky, takže my nemůžeme kontrolovat prodejce v zahraničí, protože, i když třeba to pořádá tuzemská obchodní společnost České republiky, tak v zahraničí jsou najímáni IČOři, živnostníci, cizí státní příslušníci, kteří jakoby subdodávku tohle to udělají a řeší, čili na to jsme krátcí. Pak samozřejmě, pokud jsou nějaké podněty ze zemí Evropské unie, jsme schopni to řešit v rámci spolupráce, co s těmi zeměmi, ale ta pravděpodobnost úspěchu i historicky, co máme, je velmi malá. Já raději doporučuji nejezdit na tyto akce.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Už jste zmínil, že pořadatelé předváděcích akcí mají mít nově povinnost hlásit dopředu České obchodní inspekci podrobnosti o svých prodejních akcích, co budou muset přesně nahlásit?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Oni musí nahlásit 15 pracovních dní předem, čili v tuto chvíli to vychází 3 týdny, pokud to legislativci nezmění, tak šel návrh, že ta akce se pořádá, to znamená, kdo pořádá, název té společnosti, jaký je celý průběh té akce a samozřejmě termín. Pro nás samozřejmě to znamená obrovská výhoda, že na základě tohoto oznámení si vyfiltrujeme priority a navštívíme tuto akci. Musí rovněž součástí toho, té oznamovací povinnosti je vyfocený leták zaslat, co tedy jde na ty pozvánky, co jde do schránek, čím tedy se budou prezentovat, co tam budou předvádět, čili sortiment.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A těch firem, které oslovují zejména tedy důchodce, je v České republice asi 500. Jak to zahrnete, abyste zjistili, zda všichni nelžou, zda mluví pravdu, kolik na to máte lidí?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
My máme zhruba přes 250 inspektorů a samozřejmě asi chápete, že není úlohou České obchodní inspekce pouze kontrolovat předváděcí akce, to je velmi, velmi nízké procento, ale má to natolik společenský dosah a hlavně, jak říkám, starší lidé, že se tomu velmi intenzivně chceme věnovat a řekl jsem už výraz vyfiltrovat priority. To znamená nemáme ambice navštívit všechny předváděcí akce, ale určitě se zaměříme na historický společnosti, právní subjekty, kteří podnikateli nekale, to znamená mimo tuto legislativu, opakovaně dělali problémy, tak na ty se určitě budeme chtít zaměřit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já mám, pane řediteli, na závěr takovou osobní otázku, vy jste ředitel České obchodní inspekce, mimo jiné má Česká obchodní inspekce pod palcem i kontroly toho, jestli cenová politika řetězců, obchodů s potravinami, jste profesionálně deformován? Hlídáte si to třeba, když vy sám jdete nakupovat, jste na pozoru?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Jsem 3 měsíce ve funkci a ještě si nemyslím, že jsem profesionálně deformován. Spíš osobně jsem asi dvě nutkání v restauračních zařízeních, kdy jsem měl pocit, že jsem dostal pivo pod míru, ale nenechal jsem se prostě v okolí u stolu s přáteli, co jsem seděl, nenechal jsem se vyprovokovat, protože samozřejmě osazenstvo toho stolu vědělo, kde sedím a s kým sedím a co dělám, ale myslím si, že ještě ne. V těch řetězcích vůbec. Já obecně chodím velmi málo nakupovat, na to mám dcery, které se o tatínka starají.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A těm neříkáte - hlídej to?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Ne, ne, ne, ještě jsem to nikdy neudělal. Nedělal jsem to nikdy, nejsem takový jako, že jdu po slevách a podívám se. To je pak něco jiného, to musí ten sortiment v tom slevovém letáku souhlasit u toho pultu, nová, stará cena, pak na té kase to musí všechno sedět. Já jsem to nikdy nedělal předtím a ani v této funkci jsem to ještě nikdy neudělal.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenom si říkala, že kdyby ten hostinský, který vám dal to pivo pod míru, zjistil, že natočil pivo pod míru řediteli České obchodní inspekce, ústřednímu řediteli, že by ho asi klepla pepka za tou pípou?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Je to možné, nikdy jsem nezavdal příčinu, aby si to myslel.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já to chápu. A máme tady ještě na závěr, ukazuje Olda ještě máme dotaz, máme ještě chvíli, pojďme ještě na dotaz posluchače. Prosím vezměte si sluchátka, pane řediteli. Dobrý den, tady je pořad Třináctka.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Daniela. Chtěla jsem se zeptat, koupila jsem si triko v kamenném obchodě, po týdnu jsem si to rozmyslela, že se mi triko nelíbí a v obchodě mi odmítli vrátit peníze, pouze, že si to zboží můžu vyměnit za cokoliv jiného. Je povinnost prodejce vrátit peníze?

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za váš dotaz.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Vážená tazatelko, jenom z toho důvodu, že jste si to rozmyslela a triko se vám nelíbí z různých důvodů, nejsou na něm jiné vady, tak zcela jistě ten váš návrh není opodstatněný.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže vyměnit za jiné?

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Vyměnit za jiné.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, díky, že jste k nám přišel, přejeme vám hodně štěstí při lovu šmejdů.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Také děkuji vám a všem posluchačům.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mějte se krásně. Na shledanou.

Vladimír VELČOVSKÝ, ústřední ředitel České obchodní inspekce
--------------------
Děkuji. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.