Na Letiště Václava Havla nejdelším trolejbusem v ČR. Svůj pravidelný provoz zahájila nová linka 59

8. březen 2024 10:45

V Praze nově jezdí nejdelší vozy veřejné dopravy v Česku. Na spoje, které vozí cestující na Letiště Václava Havla, nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy pětadvacet metrů dlouhé trolejbusy. Kromě toho, že přepraví více cestujících než dosavadní autobusy, tak jsou i ekologičtější.

Zvuk naftového autobusu už lidé při cestě na letiště z Nádraží Veleslavín neuslyší. Místo dosavadní linky 119 totiž pojedou tichým trolejbusem s číselným označením 59. Nové vozy mají především pomoct navýšit kapacitu přepravených cestujících

„Je to trolejbus tříčlánkový, má tedy o třicet procent větší kapacitu než ty původní autobusy, celkem se do něj vejde 180 cestujících,“ uvádí náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib z Pirátů.

Zahájení provozu trolejbusové linky 59 na Letiště Václava Havla

Právě kapacita autobusů bývala doteď častým problémem. Trolejbusy, kterých má Dopravní podnik hl. m. Prahy dvacet, jsou navíc i ekologičtější a úspornější.

„Co se týče uhlíkové stopy, ten dopad je daleko příznivější, šetří se tisíce litrů nafty. A tím, jak jsme ve špičce na lince 119 vypravovali autobusy ve dvojici, tak tohle teď zvládne jeden trolejbus, ušetříme tím i řidiče,“ říká generální ředitel DPP Petr Witowski.

Trolejové vedení a další technické zázemí vybudovali dělníci zhruba za čtyři roky. Část trasy z Nádraží Veleslavín na letiště i zpět zvládá vůz na vlastní pohon.

Trolejbusová linka 59 na letiště

„Jedná se o moderní trolejbus, je parciální, polovinu té cesty jede bez trolejí. Když brzdí, tak je schopen rekuperovat tu energii přímo do trolejí nebo do baterky,“ popisuje člen magistrátního výboru pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

Je v plánu elektrifikace také u jiných pražských linek? Poslechněte si celou reportáž.

autoři: Adam Bejšovec ,
Spustit audio