S Lítačkou se na sdílených kolech projelo za první měsíc přes pět tisíc lidí, projekt pokračuje i v zimě
Pražská MHD už měsíc nabízí kromě tramvají, autobusů nebo metra také možnost vyrazit na kole. Cestující s předplacenou Lítačkou mohou využít sdílená kola společností Rekola a Nextbike zdarma. Za první měsíc testovacího provozu to zkusilo přes pět tisíc lidí.
Čtěte také
Stačí se v aplikacích těchto sdílených kol přihlásit svými údaji z Lítačky a můžete si bicykl půjčit čtyřikrát denně zdarma, vždy na 15 minut. Sdílená kola takto využilo už přes pět tisíc cestujících. Podle Jana Střechy z marketingu Rekola je to opravdu jednoduché: „Naskenujete QR kód, který se nachází uvnitř košíku. A následně se vám zámek sám odemkne, jelikož je připojený k internetu.“
Pokud jde o vracení kol, v centru města nebudou mít lidé problém, na periferii jsou ale oblasti parkování omezenější. Zkušební projekt bude pokračovat i přes zimu. „Ty výpůjčky jsou na zhruba 5, 10 minut, tak předpokládáme, že o tuto službu bude zájem i v zimě. Ukazuje se, že lidé využívají kombinaci MHD a dostat se do svého cíle právě na kole,“ upřesňuje mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Dopravní expert Roman Budský však upozorňuje, že každý, kdo si kolo půjčí, musí znát pravidla provozu a chovat se bezpečně a ohleduplně. Nehody cyklistů můžou končit tragicky. „Pokud se podíváme na příčiny smrtelných nehod cyklistů, jednoznačně vede to, že se cyklisté nevěnují řízení a v nemalém počtu případů si také ublíží sami,“ dodává.
Podle Romana Budského je také potřeba dobudovat infrastrukturu pro cyklisty, aby se kombinace dopravních prostředků vyplatila. Půjčování kol přes kupóny MHD funguje i v jiných evropských městech, třeba v Berlíně nebo Budapešti.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rezignace Langšádlové je škoda. Prioritou je dotáhnout to, co začala, věří místopředseda rady vlády
-
Škody na vinohradech přesáhly podle svazu dvě miliardy korun. V Čechách dosahují 95 procent
-
Berbrova kauza se chýlí ke konci. Jeho obhájci v závěrečných řečech kritizují postup soudu i žalobce
-
Křetínský koupil pětinu ocelářského kolosu Thyssenkrupp, který masivně investuje do vodíku