Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor s ředitelem Archivu hl. města Prahy Václavem Ledvinkou

Hostem byl v pátek 10. června Václav Ledvinka, ředitel Archivu hlavního města Prahy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do pořadu K věci dnes přišel ředitel Archivu hlavního města Prahy Václav Ledvinka, dobrý den.

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, na Chodovci se staví nebo přistavuje další městský archiv a kolem té stavby to poměrně dost vře, protože už třikrát byla zastavena, teď od března už zase běží. Jaká je jistota, že se zase nezastaví?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Tak jistota samozřejmě není nikdy, ale stavba je v současné době v takovém stadiu, že už prakticky nejde jí nedokončit, protože stavební část je hotová a probíhají práce už v interiéru a vlastně během prázdnin a těsně po prázdninách už začne vnitřní technologické vybavování.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč se vůbec musí přistavovat městský archiv, když už tam stojí?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Tak stavíme objekt Chodovec dvě jako víceúčelový archiv, protože když jsme v létech 1995 až 1997 postavili Chodovec 1, tak ještě nebylo ani vidu ani slechu po elektronických dokumentech elektronickém archivování, objevovaly se první vlaštovky digitalizace, to znamená, převádění papírových archivů do elektronických, ale to co přišlo po roce 2000, zákony o povinné elektronizaci veřejné správy, zákony o elektronickém podpisu, datových schránkách a tak dále, i archiváře a historiky postavili před úkol a problém vypořádat se s tím, že v naší epoše už nebudou dokumenty papírové, nýbrž elektronické. A aby se vyřešila otázka elektronických dokumentů a jejich uchování stejně jako těch papírových, stavíme dnes elektronické, čili digitální archiv a hlavní poslání budovy Chodovec dvě je právě to, stát se elektronickým nebo digitálním archivem hlavního města Prahy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ten projekt je z roku 2011, ale přeci teďka v roce 2016 ta doba zase postoupila a to, co byla špička pokroku před těmi pěti lety, tak teď už může být středověk, tak jak to řešíte?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Přesně tak, a to byla vlastně příčina toho posledního přerušení stavby, protože my archiváři jsme si tuto věc uvědomili a tvrdili jsme, že přeci nelze stavět elektronickou věc podle projektu z roku 2011 a žádali jsme, aby se aktualizovala ta budova, zmodernizovala na úroveň roku 2015, což je logické, rozumné, každý to chápe, ale protože žijeme v podmínkách zákona o veřejné zakázce a jiných podobných předpisů v tomto státě, tak je to skoro nepřekonatelný problém, veřejnou zakázku běžící v průběhu akce v průběhu realizace, takto pozměnit, modernizovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, Praha ročně produkuje tuny dokumentů, kam se teď ukládají?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Dokumenty se ukládají různě, protože opravdu ta produkce je obrovská, dá s to přirovnat k nákladním vlakům papíru a dneska už i těch datových elektronických dokumentů je spousta, protože třeba pražský magistrát v současné době už zhruba ze dvou třetin úřaduje elektronicky a jenom z jedné třetiny papíruje. Ale ukazuje se jako iluze to, co my jsme si archiváři mysleli, že až přijdou elektronické dokumenty, takže úměrně jich nárůstu bude klesat produkce dokumentů papírových. Dnes jsme bohužel v takovém přechodném stádiu, kdy máme vedle sebe elektronické a papírové dokumenty, čili ta byrokracie se vlastně znásobila, protože, když si vezmete typického úředníka, tak on sice má dokumenty elektronické a pro jistotu si ho vytiskne na papír, a protože máme pokročilou kopírovací techniku, tak to ještě namnoží, takže archiváři zápasí s obrovským náporem papírů a v Praze se to ukládá všude možně a jeden z cílů také nebo úkolů té víceúčelové budovy Chodovec 2 je vyřešit problém ukládání i papírových dokumentů, protože ty zejména od povodně 2002 máme uloženy v naprostých provizoriích různě v bývalých továrnách, tesco barácích na nádraží Bubny v historicky cenném Clam-Gallasově paláci a tak dále.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na ten Chodovec tedy čekáte.

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Ano, takže víceúčelový objekt Chodovec 2 je proto víceúčelový, že má vyřešit i problém ukládání elektronických dokumentů, tak problém ukládání takzvaných živých úředních dokumentů pražské městské správy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A na jak dlouho ten nový prostor vydrží, za jak dlouho se zase zaplní?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Zaplnil by se velmi rychle, kdyby naštěstí neprobíhalo takzvané skartační řízení a my archiváři dnes jsme ve stádiu nebo v situaci, že z toho, co produkuje naše doba, tak se prakticky 95 % dokumentů vyhazuje jako pro budoucnost bezcenné, jako svědectví o naší době to nemá smysl, to jak my dnes papírujeme, takže archiváři vybírají 5 % té produkce a o všechno ostatní se skartuje, čili likviduje. Takže doufejme, že ten Chodovec 1 a Chodovec 2 společně městu Praze na příštích sto let vydrží a pak stejně přijde nějaký technologický převrat, kdoví, na co budeme informace ukládat potom.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To máte pravdu, ale nemyslíte si, že přeci jen papír je papír, že to je taková jistota?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Papír je papír, máte pravdu a kupodivu i ti největší progresivisté a modernizátoři se dnes hluboce zamýšlejí nad tím, že uchování elektronických dokumentů alespoň na takovou dobu, jako nám vydržely už ty papírové a pergamenové, je finančně a technologicky tak strašně náročné a drahé, že se dneska vážně propočítává, jestli by se nevyplatilo těch 5 %, co se nechává zase jakoby vytisknout na papír a uchovat to v té klasické formě, že možná by to vyšlo nejlaciněji. Ale není to zatím prokázané, protože to zase předpokládá, že se tiskne kvalitními inkousty na kvalitní papír a ne na náš celulozový překyselený klížený papír. Ten moc nevydrží, takže vnímá to spoustu problémů, ale možná to do budoucna zase bude znamenat návrat k papíru. Kdoví.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, kde je na světě nejvyspělejší archiv, který má úplně nejšpičkovější technologii?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
To je těžko říct, protože v posledních 15 až 20 letech si většina vyspělých států vybudovala supermoderní archivní instituce, takže kongresový archiv ve Spojených státech, ale stejně tak britský centrální archiv, dlouho byli evropskou špičkou Francouzi, kteří postavili v 80. letech už 80 departmáních moderních archivů. Ale dá se říct, že také v České republice se po roce 1990 odehrál takzvaný archivní zázrak, a že i my jsme dneska téměř na světové špičce, protože my jsme postavili a radikálně zmodernizovali od roku 1992 více než 70 archivních budov včetně velikého archivního areálu Chodovec v Praze, kde je národní archiv, státní oblastní archiv středočeský, náš pražský archiv, vyrostl krásný moderní zemský archiv v Brně a tak dále.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže jste spokojen s tou úrovní.

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Zatím ještě Česká republika je na světové špičce.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Archivace dokumentů je prý jednou z nejstarších lidských činností, které vznikly i přestože nejsou přímo nezbytné pro život. To mě tedy zaujalo. Kdy začala, pane řediteli, Praha archivovat?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Tak Praha začala archivovat prakticky hned jak vznikla, protože ten, kdo řídil město. Potřeboval i určité záznamy a potřeboval ty záznamy uchovat, takže město Praha vzniklo formálně někdy kolem roku 1230 a okamžitě začaly vznikat archiválie. Když si odmyslíme, že už předtím existovalo pražské podhradí, velmi vyspělé románské a máme hodně zpráv u kronikáře Kosmy a dalších o tom co se tady v Praze dělo. Aby po tom takzvaném vysazení lokování toho institucionálního města, čili města s městskou správou, radnicí, hradbami a tak dále, existoval prakticky okamžitě archiv.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký je pro vás osobně, jaký dokument je pro vás osobně největší poklad?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Pro mě asi nejcennější jsou dvě nejstarší dochovaná pečetidla a jedno je Starého Města pražského, to je kolem roku 1280, čili z doby vlády, začátek vlády Václava II., a ještě starší z roku 1257 je pečetidlo Malé Strany, Menšího Města pražského, kterou založil Přemysl Otakar II., 1257 a ze stejného roku se datuje ta pečetně starší, respektive pečetidlo, abych byl přesný tipář a oba tipáře máme u nás v archivu a jsou to unikáty, jsou to kulturní památky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ty jsou přímo kde uchované?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Ty jsou samozřejmě ve speciálních trezorech na Chodovci, protože ta budova je super vybavená jak klimatizací, filtrací, úpravou vzduchu, tak bezpečnostními opatřeními a uvnitř toho archivu moderního ještě je speciální depozitář na ty nejvážnější věci a tam se uchovává i ta pečetidla.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Až bude hotový ten Chodovec 2, tak ta pečetidla stále zůstanou na svém místě, nebo je přesunete do té nové budovy, kde bude třeba ješět něco lepšího.

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Ta technologie Chodovce 1 pořád ještě je na špičkové úrovni a navíc my už jsme ji zmodernizovali po 10 až 15 letech a Chodovec 1 je určen pro ty klasické dokumenty, kdežto Chodovec dvě je určen pro ty jednak moderní elektronické, ty které už nemají papírový originál a jednak pak pro dočasné uskladnění těch soudobých dnešních živých dokumentů do té doby, než jim uplynou skartační lhůty, než archiváři přijdou a posoudí,co asi bude zajímat naše nástupce a to je těch 5 % jsou uchovány a to ostatní se postupně odskartovává, takže Chodovci 2 by měl být pořád nějaký prostor pro nově přibývající dokumenty i ty papírové nejen ty elektronické.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě mi řekněte k těm pečetidlům. Jak často se na ta pečetidla chodí někdo dívat?

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Je to asi jako s korunovačními klenotami. Dneska je filosofie ukazovat ty vzácné originály co nejméně, protože je snaží archiváři chránit maximálně. Ty tipáře jsou bronzové a měděné, tak ty tak netrpí, ale pergamenové a papírové třeba listiny tam každý dotek, každé vynesení na světlo způsobí změnu mikroklimatu a badatel obrazně řečeno si kousíček toho dokumentu odnese a prstech, kdyby se ho dotkl. Proto dnes využíváme těch kouzel moderní techniky a ukazujeme ty dokumenty v digitálních kopiích na počítačích, kde si je můžete zvětšit, zmenšit, zaostřit, obrátit, čili svým způsobem se dají studovat pomocí těch digitálních kopií lépe než ten vlastní originál. Takže originály se dnes vystavují jednou za x let, řekněme za 10 let na nějaké výstavě a to jenom krátkou dobu, anebo pokud se půjčují, tak opravdu v nejodůvodněnějších případech, opravdovým řekněme, vědeckým kapacitám, pánům profesorům, akademikům, ale normální smrtelník má jen velmi vzácnou příležitost ty originály vidět.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, děkuji za rozhovor. Na shledanou.

Václav LEDVINKA, ředitel Archivu hlavního města Prahy
--------------------
Děkuji také, na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio