Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor s Andreasem Sebastianem Weiserem

Hostem byl v pátek 30. září Andreas Sebastian Weiser, hudební ředitel Státní opery.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Vítejte u pořadu K věci. Státní opera v Praze prochází rozsáhlou rekonstrukcí, která potrvá dva roky. Obnovuje se zázemí i přilehlé provozní budovy. Umělecké soubory vystupují v Národním divadle, ale přesunuly se také do Hudebního divadla v Karlíně nebo do Fóra Karlín. A do pořadu K věci dnes přijal pozvání hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser. Dobrý den.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, jak jste ten přesun toho souboru prožíval, co pro vás bylo nejtěžší?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
No, já bych chtěl možná začínat s tím, co se nám už povedlo. Povedlo se úspěšně převzít dokonce už čtyři inscenace, dvě do Národního divadla a dvě do Hudebního divadla Karlín a samozřejmě ty přesuny jsou náročný jenom už kvůli jevištní technice. To naše jeviště ve Státní opeře je trošku větší, tak ty kulisy musíte sem nějakým způsobem technicky adaptovat, tím pádem máte i z pohledu režie kratší nebo delší jakoby cesty v uvozovkách těch zpěváků, těch sólistů, a to se musí všechno adaptovat a jsem z toho strašně rád, jak všechny ty lidi ty jako úkoly a výzvy brali, akceptovali a bojovali a ty výsledky, co zatím tam vidíme a slyšíme, jsou, jsou fakt dokonalé. Co se týká zvuk jako akustiku, samozřejmě je to taky pokaždé jinak, každej sál funguje akusticky jinak, a to spíš jeden z těch největších výzev, co, co máme před sebou, protože zkoušíme ještě v třetím místě ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to já musím říct, že vy zkoušíte i tady u nás v budově Českého rozhlasu v Karlíně.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A tak já jsem nad tím přemýšlela, vy tady někde zkoušíte, ale potom jdete hrát zase do úplně jiného prostoru. Tady od nás jdete do Hudebního divadla Karlín třeba a jak se tomu přizpůsobujete?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
No, to právě je to to složitý, protože tady máte v uvozovkách jenom sál a tam sedí orchestr, a když máme sedačku, tam jsou i sólisté a tam nemáte, jako orchestřiště je dole, jeviště máme hodně, hodně vyšší, než orchestřiště, ale například v Karlíně je orchestřiště výrazně, vysloveně nižší, než v Státní opeře, tím pádem má to tu výhodu, že ten orchestr je méně slyšet, to znamená, orchestr nehrozí, že přikryje sólisty jako pouze zvukově, ale ten kontakt, oni se vzájemně také musí slyšet, ten kontakt je mnohem, mnohem složitější, jo, ty lidi si musí přizvyknout, protože slyší ty zpěváky buď slabší, nebo o fous pozdějc, jo, jako a tohle to jsou výzvy, co samozřejmě se postupně se čím dál tím víc jako zlepší, doufám.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, vy jako hudební ředitel, hudební odborník, trpíte, když slyšíte, když to jde o fous jinak, než by to mělo jít?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
To ne, jako to tak, tak složitý to zas není. Jako jsme všichni zdraví, ale ne, jako vážně ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako tak, takže netrpíte, berete to tak, tak to prostě je, je to provizorium.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Je to spíš technický aspekt, je to technický aspekt, který si musíme jenom přizvyknout. Není to nic velmi složitého, co bychom nedokázali. Holt musíme jenom reagovat na ty podmínky, který najdeme v těch různých sálech a myslím, že to, to je proces, který je někdy možná snad i ukončený po určitý době, ale ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, je to jenom na dva roky.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Doufejme, ale ten, musím říct, žen začátek dopadl mnohem lépe, než jsem měl strach, že, že se něco stane nebo něco, jako fakt všichni se snažili, všichni makaj, dělaj a jsou otevřený a i ty naše partnery, co máme okolo, partneři, i tady u vás v domě technici nebo i v Národním i v Hudebním divadle, ty jsou strašně vstřícný a jsme z toho opravdu velmi vděční, že nám pomůžou řešit právě tyhle ty, nechci říct problémy, ale ty dotazy nebo otázky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak to tedy rádi v Karlíně u nás v budově Českého rozhlasu slyšíme, takovou pochvalu. Pane řediteli, vy jste tedy jako náhradní scénu zvolili Hudební divadlo Karlín. A proč zrovna toto divadlo? Vždyť to je divadlo, které je zaměřené hlavně na operetu?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Jo, nám nešlo v tom momentě o obsahu, ale já to stejně můžu jenom omezeně o tom mluvit, protože to se stalo před mým jakoby začátkem tady v opeře, ale když se podíváte do Prahy, tak tak samozřejmě tak velký výběr těch náhradních míst, kde můžete hrát operu, vůbec není. Jo, jako Národní divadlo, tam už máte operu, balet, činohru, tam je to složitý koordinovat k tomu ještě další ansámbl jako další operu v uvozovkách a ty prostory tady v Praze, které umožní hrát operu jako v adekvátním profesionálním, na adekvátní profesionální úrovni, těch není tolik, a tak jsme rádi, že, že ten Hudební divadlo Karlín nám jako dal azyl na tu dobu rekonstrukce i ty parametry, jak jsem říkal, jeviště trošku menší, ale funguje to, i počet posluchačů je trošku menší, my máme, jsme měli 1100 u nás v Státní opeře a tady jsou 920, ale dá se to srovnat, to není takový velký rozdíl, to znamená, ta fyzická infrastruktura je poměrně blízká, tím pádem asi to bylo, to byly důvody, který vedly k tomu, že ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Se vybral Karlín. Naším hostem je hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser. Pane řediteli, ta rekonstrukce, jak už jsem říkala, trvá dva roky, omezíte kvůli tomu například počet premiér?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Počet premiér i počet představení, bohužel, protože teďka v těch náhradních místech jsme jakoby hosté, to znamená, musíme se přizpůsobit i těm plánům těch všech jiných ansámblů, samozřejmě tím pádem máme trošku méně času k dispozici, ale jsme rádi, že jako zatím máme každej rok jednu premiéru v Národním divadle a jednu premiéru v Hudebním divadle Karlín.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že máte tedy za ty dva roky, plánujete dvě premiéry v tom provizoriu.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Jo, ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdyby nebylo provizorium, tak byste měli třeba čtyři?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Teďka nejsem schopný říct přesný počet, ale určitě víc. Bohužel ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Odrazí se to stěhování i na počtu členů souboru na ty dva roky?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Ne, ne, ne, to teda ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, personálně se to nijak neodrazí.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Naštěstí to, protože, a víte, to, to není možný říct: "Teďka máte ..."

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
2 roky volno, 2 roky prázdniny.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Přesně tak, jako to, to není možný a jako máte, máte, jo, členové orchestrů, máte sbor a tak dále, to nemůže říct: "Teďka vás nepotřebujeme." Protože na každé představení potřebujete stejný počet lidí, jenom ta, ta frekvence je menší, ty intervaly jsou větší, ale, ale nemůžeme říct: "Dobře, teďka hrajeme představení, tam máme pět sólistů míň," to nejde, jako, ta potřeba toho personálu v uvozovkách je furt to stejný.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mluvil jste tedy o dvou premiérách, můžete být konkrétní, jaké dvě premiéry chystáte, na co se můžou vaši diváci těšit?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Teďka v tý sezoně, co teďka začla, bude, první premiéra bude Tosca, která, která bude v Národním divadle a druhá premiéra bude Orfeus v podsvětí, to se hraje v Karlíně, v Hudebním divadle Karlín.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
I v říjnu, a také v listopadu hostujete v Japonsku.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Jo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co jste pro japonské diváky připravili?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
To tak je, tím, že jsem teďka ještě jako čerstvě nastoupil, tak celý ten zájezd, tam, já osobně tam nebudu dirigovat, to diriguje, tam se střídají dva dirigenti, tam se bude hrát Kouzelnou flétnu, bude se tam hrát Normu jako děj opery a ještě pět nebo šest koncertů, to jsou takové dva různý programy, dokonce orchestr bude na konci túru doprovázet ještě popovou zpěvačku, tak jsme všichni zvědaví, jak to bude, protože to ještě, za chvilku orchestr nebo ansámbl odletí a nám ještě neposlali noty, tak jsme zvědaví jako, ale orchestr, to jsou profíci, to zvládají bez problémů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A, pane řediteli, vy máte zkušenost s japonskými diváky?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Já osobně jsem tam byl jednou služebně, byl to velmi příjemný zážitek. Státní opera už tam jede poněkolikátý, to teďka taky nejsem schopný říct, to oni jsou zkušení ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, to souvisí s mojí otázkou, mě by zajímalo, jak se liší japonský divák od českého?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
To je zajímavá otázka. Je to složitý říct.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mají třeba rádi jinou hudbu, než máme rádi my tady? Tu klasickou?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Ty lidi, co přijdou jako do oper a tak dále, ty jsou i v evropským smyslu vzdělaní, ty mají jako touhu po evropské nebo západní nebo jak to, jak to, spíš evropský kultuře a se fakt velmi dobře vyznávají, co se děje a znají i ten repertoár, znají ty, ty známý věci a tím pádem jsou dost nároční, jako, jo, tak samozřejmě ty, ty reakce pak asi jsou možná trošku zdrženlivější a ne tak bouřlivý jak někdy u nás, když to nadšení ty lidi spláchne někam úplně jinam, ale je to, je to náročný, musí se to brát velmi vážně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, vy jste rodák ze Stuttgartu.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Jsem Šváb.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Šváb, ano. A výtečně ovládáte češtinu.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
No, děkuju.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak dlouho se učíte česky nebo učíte, vy už umíte, vy už se nemusíte učit, jak dlouho už umíte česky?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
No, tak jste moc hodná. Ne, já se právě se snažím vyhnout, vyhnout se psaní, protože tím, že jsem to nikdy se nenaučil systematicky češtinu, já jenom podle sluchu, kdy tady, co člověk slyší a chytne a tak dále, tak samozřejmě chybí mi ty systematický základy, což poznáte jako, jako Češi určitě hned a rychle, ale je to fakt složitý jako se máte jako luxusně vybavenou gramatiku v češtině, tak je to, je to mazec.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A souvisí to s tím, že jste hudební profesionál, že díky tomu se takhle dobře naučíte jazyk, který všichni označují za složitý?

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Říká se, že tam je nějaký, v mozku nějaký spoj, hudební talent a jazykový talent. Já to nedokážu jako říct, fakt. Já si myslím, že trošku možná mně osobně pomůže, co se týká tý jazyky, že jsem měl ve škole devět let latinu, to pochopíte, jak funguje jazyk, jo, jak, takovou jazykovou logiku a tím pádem možná člověk je pozornější nebo citlivější, jak když vnímá jiný jazyky, protože má určitou pevnou kostru a možná to pomůže, nevím.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Slyšeli jste hudebního ředitele Státní opery Andrease Sebastiana Weisera. Pane řediteli, díky, že jste přišel jako host do pořadu K věci. Na shledanou.

Andreas Sebastian WEISER, hudební ředitel Státní opery
--------------------
Já děkuju za pozvánku a na shledanou taky.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio