Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD

Hostem byl v pátek 19. února náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do pořadu K věci dnes přišel náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD. Dobrý den.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, veřejností otřásl případ úmrtí učitelky Střední průmyslové školy v Praze 10. Podle všeho byla terčem šikany ze strany žáků, teď probíhá šetření. Už jsou jasná nějaká konkrétní opatření, která na té třebešínské škole jako zřizovatel té školy provedete?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak v prvé řadě samozřejmě nejen mnou, ale celým vedením Prahy otřásla tato situace také a vyjadřujeme upřímnou soustrast celé rodině, protože to je věc velice nepříjemná. Nicméně nyní nás nic neopravňuje k tomu, abychom studovali úmrtí paní učitelky šikanou, proto my se zaměřujeme na tu šikanu, která se tam stala. Na to jsou důkazy a je to věc absolutně nepřijatelná. Nejenom na této škole, ale kdekoliv, kdykoliv je v Praze nepřijatelné, aby někdo byl obětí šikany a někdo měl šanci někoho šikanovat. A proto my se samozřejmě bavíme o tom, co se má dít na té škole. A ta škola sama o sobě už některá opatření vnitřní udělala, to znamená, že jejich psycholog hovořil s některými žáky v tom kolektivu, takže některé věci běží. Ale my teďka vlastně aktuálně v posledních čtyřech dnech, pěti dnech, máme všechny naše úředníky, kteří přináleží na té školy. Je tam školní inspekce, jsou tam i další a zjišťují, co se stalo a vlastně teď tyto hodiny finalizujeme sestavováním té osy, co se tam dělo v posledním půlroce, abychom byli schopni vyvodit případně důsledky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A když mluvíte o těch důsledcích, uvažuje o tom, že odvoláte vedení školy?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Pakliže najdeme pochybení kohokoliv z vedení školy, tak se bude trestat tvrdě, protože ta šikana nemá místo na škole a nemá místo nikde ve společnosti a musí si každý ředitel uvědomit, že musí se konat ihned. Ty věci se nesmí tutlat, nesmí se je dávat pod koberec, ty věci se muší řešit a toto je tragický případ, kam to nemuselo v té třídě v tom kolektivu doběhnout. Když si uvědomíme, že na tu šikanu zoufale upozorňovali a na to, že to probíhalo v hodinách paní učitelky, ve finále několik tříd upozorňovalo vedení školy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak ale to je přece selhání toho vedení školy?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Proto my teďka, to byly čtyři, pět dnů, kdy dáváme dohromady všechny podklady a přesně očekáváme, že nám ta časová osa prokáže, co se dělo ve skutečných hodinách, co se dělo dále a tam budeme schopni rozhodnout. Já myslím, že to bude v řádu dnů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Emoce vzbuzuje i další věc. Ta není tak tragická, a to je osud Libeňského mostu. Praha 7 bojuje o jeho záchranu, ministerstvo kultury ho chce prohlásit za památku, a vedení hlavního města plánuje opravu této jedinečné stavby. Jak by ho ta vaše plánovaná oprava měla změnit ten most?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak nyní vycházím z toho, že ministerstvo kultury o mostu, respektive soumostí, nyní jedná, zda z něj udělá nebo neudělá památku, což v praxi znamená, že vlastně o každém tom mostě bude samostatně rozhodovat a já to beru jako celek, že takto to má zatím zůstat a vizuálně jak to je. To znamená.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že ten most má zůstat tak, jak je.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
To není jeden most, to je mostů pět, to je soumostí pěti mostů a každý ten most bude individuálně posouzen právě ministerstvem, zda bude nebo nebude památkou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale když mluvíme o Libeňském, konkrétně o Libeňském mostu.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Ale Libeňský most je soumostí pěti mostů a to celé tvarosloví toho mostu jak ho známe, tak máme pocit, že to je jeden most, ale ono je to pět mostů, takže nebavíme se jenom o tom jedněm, který je vizuálně přímo nad vodou, na Vltavou, ale jsou tam i ty další, které jsou nad Ostrovem a prostě je to soumostí pěti mostů. Ale my to bereme jako celek, tedy jakožto jeden most v tuto chvíli a nyní připravujeme práce, které jsou jednak potápěčské, to znamená, že ohledání základen těch pilířů a další je, že tam už připravujeme sondáž do některých pilířů a případně už opravy, to znamená, tam už teďka jsou konkrétní věci, které se rozběhly. Vedle toho samozřejmě TSK dostal za úkol série dalších úprav a oprav a oprav, které jsou nezbytně ihned nutné pro to, aby se nezhoršoval stav mostu a připravovat samozřejmě další úkony.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ten most by podle představ magistrátu, jak jsem se dočetla, měl se rozšířit o dalších pět metrů, a proč?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak to nebyl představitel toho magistrátu, já jsem to zdělil. Musíme si uvědomit, že oprava nějakého mostu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy jste to zdědil, vy sám tedy o pět metrů ten most byste nechtěl rozšířit?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Ne, já jsem to zdědil ve stavu, kdy mi bylo řečeno, že to je neopravitelné, že most se musí zbourat, postavit nový a že všechny dokumentace a rozvinuté výběrové řízení, musíme si uvědomit, já už jsem zdědil rozběhnuté výběrové řízení na nový most a na zhotovení nového mostu a že to bude širší. Tak já jsem byl ve stavu, kdy jsem si mohl říct, že zbourám a postavím anebo začnu se zajímat o to, co by se s tím dalo dělat jiného. Vyvrcholilo to tím, že jsem nechal na podzim udělat analýzu Kloknerova ústavu. Ta nám sdělila, že není nutno bourat, ale že to může být dražší a strastiplnější cesta opravovat. My jsme se vydali touto cestou, takže já jsem nikdy nechtěl širší most a když už by byl širší podle starých plánů, tak jsem říkal rozhodně ne, aby tam bylo víc aut a víc vozovky a naopak aby tam bylo víc prostoru pro cyklisty a pro pěší, takže když jsem říkal, tak když už bychom ho měli větší, tak ne na úkor toho, aby z toho byla dálnice.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, obavy obyvatel, že po tom rozšířeném mostě budou jezdit náklaďáky, jsou liché?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Z mého pohledu ano, nikdy jsem se k tomu takto nestavěl a když jsem ten zdědil ten projekt, tak jsem ho zdědil, tak rovnou jsem na začátku rozhodl, že žádné čtyři pruhy pro auta ne, pouze dva, v každém směru jeden.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A během té opravy bude v provozu dopravní spojení mezi Holešovicemi a Palmovkou?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Snažíme se připravit tak, aby v maximální verzi, nebo tu verzi tak, aby v maximální míře co nejdéle byla zachována a nejvíce zachována tramvajová doprava, což je pro nás zásadní. Takže proběhla jednání v případě, že teďka je diagnostika, která probíhá na mostě by řekla, že most potřebuje nižší zátěž než má nyní, tak dopravní podnik už měl jednání se mnou právě s TSK a s dalšími na téma, jaké soupravy a jak rozložit vypouštění tam, na ten most, abychom co nejdéle mohli udržet vlastně v provozu most pro MHD.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím tomu tedy tak, že provoz přes ten most MHD bude, ale bude nějak omezený?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Bude už nyní mírně omezený a budeme ho zachovávat co nejdéle to jde, než nám někdo dá papír s kulatým razítkem, kde nám zakáže provoz a my se snažíme najít takové cesty, aby co nejdéle jsme mohli ho provozovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jedna věc, znamená to, že ta věc, že by se most zboural vůbec ve hře není?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak v tuto chvíli nemohu říct, že není vůbec ve hře, protože se nám může stát, že nám ten most třeba spadne na hlavu. On je skutečně ve velmi špatném stavu. Ale v tuto chvíli děláme všechno pro to, aby most zůstal v takové podobě, v jaké je, minimálně ta jeho dominantní část, která je tedy nad tou Vltavou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je náměstek pražské primátorky radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD, od dubna začne v Praze postupně platit nový systém parkování. Ty novinky se například mají týkat ceníku ročního parkovného, přestupkového řízení, rozšíření oblastí, kde budou tyto parkovací zóny platit. Tak nejdříve ty modré zóny by měly nově od letošního dubna platit také v Praze 4, 5, 6, 8, 9 a 12. Je to správná informace?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Je to správná, nicméně na Praze 12 je to pouze taková minimalistická verze, protože to je pouze v okolí poliklinika Modřany, kde je velký problém s parkováním.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik bude stát nově roční parkovné?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak ono je to složitější, protože ten ceník jsme si nevymysleli na magistrátu, ale vycházel z jednání s městskými částmi, kdy městské části samy říkali, že by bylo vhodné zvýšit to parkovné, především ty městské části, stávající provoz i zón již probíhá. A nakonec ta cena, která byla dohodnuta s městskými částmi, kterou následně rada schválila, je 1200 korun ročně, v případě, když je městská část je jedna zóna, v případě, že městská část má více drobnějších zón jako třeba Praha 5, tak potom je to těch 600 korun za jednu oblast a pro seniory je to un block všude, ať jsou to zóny nebo oblasti 360 korun ročně, což si myslím, že je velmi vstřícná cena, kterou jsem tam nakonec do toho ceníku za sebe prosadil.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
TSK připravuje systém, který by ušetřil řidičům docházku na úřad při nákupu nových karet, to znamená, že to bude prostřednictvím internetu?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak to je totiž, trošku to bude dražší a chceme lepší služby dát, například přesně to, že můžete v těch zónách, kde jste, a když k vám má přijet někdo příbuzný a podobně, abyste mohl i přes internet předem zaplatit, v jakých hodinách tam ten člověk bude parkovat a podobně a taktéž chceme připravit ten systém tak, aby když poprvé registrujete vozidlo a nic se nezmění, to znamená, stále bydlíte, kde jste bydlela a stala jste se majitelem vozidla, tak aby vás vlastně přes e-mail přišlo vyrozumění, že máte do měsíce zaplatit prodloužení třeba vašeho parkování. Takže toto je systém, který bychom rádi spustili a to je zvýšený komfort, který bychom chtěli Pražanům dát, protože ono to ulehčí popravdě i nám úřadům.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Novinkou bude také mobilní aplikace, přes kterou bude možné stání platit. To bude fungovat hned od toho dubna?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak povinností dodavatele je, že by to mělo fungovat od začátku zón, ale má to přesně fungovat tak, že budete platit pouze ten čas, který v zóně reálně strávíte parkováním, takže přijdete, zaparkujete, spustíte si aplikaci, která je provázaná s vaší platební kartou a následně budete odjíždět, vypnete si to, strhne se vám částka, kterou jste proparkovala, odjíždíte. Takže vlastně budete reálně platit pouze to, co jste tam strávila tím parkováním, což si myslíme, že je velmi důležité. A zase komfortní pro ty návštěvníky těch zón a umožní to využívání takových těch volných míst, kde jsou někde. Samozřejmě obyvatelé některých částí Prahy mi řeknou, že po zavedení modrých zón se tam žádná volná místa potom neudělala, ale to je samozřejmě i tou hustotou, co tam je obydlení a možností parkovacích míst.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč jste se rozhodli, že zatím nepřevedete zodpovědnost za vyřizování pokut v tom novém systému parkování na radnice těch městských částí?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Protože zřízení zón včetně ceníku, včetně tohoto rozhodnutí vychází z přání městských částí. Kde je zóna si v zásadě rozhodovaly městské části, ne magistrát. My pouze děláme tu techniku toho celku. A oni za námi přišli starostové a řekli: Je to trochu narychlo, nemáme úplně připravené všechny věci, co by byly třeba, což je pravda, protože i jako my magistrát jsme to zkoušeli co nejrychleji zavést, abychom vyšli vstříc, tak jsme se dohodli, že rok to bude tak, že bude dál magistrát tím místem, kde budou pokuty udíleny a vybírány, ale že od května 2017 by městské části byly ty, které by tuto přestupkovou činnost činily. Magistrát by byl odvolacím místem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, děkuji za to, že jste přišel do pořadu K věci. Na shledanou.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Děkuji za pozvání, na slyšenou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve studiu dnes se mnou byl náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD. Na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio