Letos by měla začít stavba nové linky metra D. Modrá trasa bude jezdit z Náměstí Míru až do Písnice

4. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vizualizace stanice metra Náměstí bratří Synků na trase D

Dělníci v Praze by letos měli začít dlouho plánovanou stavbu nové linky metra D, která má jezdit mezi Písnicí a Náměstím Míru. Původní harmonogram zpozdily důsledky koronavirové krize, ale třeba i chyby v dokumentaci. Hlavní město nicméně očekává, že by během roku mělo získat všechna potřebná povolení. Na to by rovnou měly navázat práce na prvním úseku mezi Pankrácí a Olbrachtovou.

Na Pankráci by měl v budoucnu fungovat jeden z přestupů mezi stávajícími trasami metra a novou, modrou linkou D. Už vloni město podalo žádost o stavební povolení, protože začít stavět chtělo už v září. Antimonopolní úřad ale kvůli procesní chybě zrušil tendr na výběr zhotovitele. Všechno by ale mělo být vyřešené letos. „Probíhá zakázka na zhotovitele, jak prací, tak geologického monitoringu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl, že musíme znovu vypořádat námitky, ty jsou vypořádávány. Nejlepší scénář je, že zároveň se rozhodne, že stavební povolení je platné a zároveň budeme mít zhotovitele a budeme moci zahájit stavbu,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

Kdy přesně by měli dělníci skutečně začít pracovat, záleží také na pokračování geologického průzkumu. „My jsme úspěšně dokončili první dvě etapy na konci léta, další dvě náročnější etapy mají probíhat o rok dýl, ty by měly být dokončeny v průběhu roku.“

Vizualizace stanice Nové Dvory připravované linky metra D.

Právě to by měl být zásadní milník pro stavbu prvního úseku, která využije i už vyražené technické tunely. „V ideálním případě bychom na ten geologický průzkum chtěli navázat samotnou výstavbou, štoly by téměř všechny měly sloužit při vlastní stavbě a budou všechny využité,“ vysvětluje generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Během stavby úseku Pankrác-Olbrachtova bude nutné také na čas uzavřít současnou stanici Pankrác na lince C. Metro tak bude stanicí jenom projíždět. Kdy to bude, ale záleží na postupu stavebních prací. „V této chvíli ještě nevíme, který přesný rok. Předpokládáme, že to bude až ve druhé polovině výstavby metra D,“ říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Celá stavba by měla podle odhadu města trvat osm let. V oblasti Pankráce budou při uzavření stanice lidé muset využívat povrchovou dopravu, třeba i nově dokončenou tramvajovou trať, kterou chce Praha prodloužit až na Budějovickou. To by mělo být hotové, než začnou dělníci stavět novou stanici metra D.

autoři: Adam Bejšovec , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kolekce krátkých rozhlasových her přinášejících nová dobrodružství Sherlocka Holmese a Dr. Watsona.

Jiří Hošek, bývalý zpravodaj Českého rozhlasu

15 případů Sherlocka Holmese

15 případů Sherlocka Holmese II.

Koupit

15 skvělých klasických případů Sherlocka Holmese, Případ Codex Euricianus, Případ s Lví hřívou, Případ s motýly Hilesia, Případ s Homo ludens a další v podání vynikajícho Miloše Kopeckého a neméně báječho sekundanta Vladimíra Ráže.