Ze stanice metra A Motol bude vidět obloha, i to se dozvíte v infocentru stavby v Praze 6

2. listopad 2011

Zajímá vás, jak se staví metro nebo se chcete podívat na aktuální fotografie z výstavby a model razícího štítu Tonda? Pak máte důvod k návštěvě informačního střediska stavby úseku metra A z Dejvic do Motola v Praze 6. V ulici K Lánu je otevřeno každé úterý od 14 do 18 hodin. Na novinky a zajímavosti týkající se nového úseku „áčka" se do infocentra šla zeptat také redaktorka Evelyna Kulíšková.

Snad každý obyvatel Prahy už se někdy svezl metrem a alespoň na chvíli se zamyslel nad tím, jak se dlouhé tunely hluboko pod zemí vlastně staví. I mě toto téma zajímalo, a proto jsem se vypravila do informačního centra stavby nového úseku metra A do Prahy 6. V centru hned naproti štole vedoucí do budoucí stanice Červený Vrch mě přivítal zástupce ředitele výstavby metra V. A pro přípravu Jan Prosr.

Jan Prosr také odpověděl na první zvídavou otázku. Jak jste se stavbou daleko?

"K dnešnímu dni jsou stanice Červený Vrch a Petřiny z větší části vyraženy. Stanice Veleslavín se razí a stanice Motol má vybudovanou zajišťovací podzemní stěnu a buduje se stavební jáma."

K mému překvapení, že se stanice metra nestaví postupně, přibylo překvapení další. Jak mi totiž Jan Prosr vysvětlil, metro se nestaví ani od začátku do konce, ale z prostředku.

"To znamená z Vypichu směrem do Motola dvoukolejný ražený traťový tunel novou rakouskou tunelovaní metodou. Zrovna tak se buduje dvoukolejný ražený tunel za stanicí Motol, takzvaný obratový tunel. A z Vypichu opačným směrem, to znamená - na Petřiny a do Dejvické vyrazily už oba dva štíty TBM. Ten rychlejší Tonda projel stanicí Petřiny a razí už směrem do stanice Veleslavín."

Neméně překvapivé bylo i zjištění, že trasa metra není v rovině. Přestože se zdá, že vlak při jízdě nezatáčí, nestoupá ani neklesá, opak je pravdou. Podle Jana Prosra je to tím, že na rozdíl například od Vídně je Praha poměrně složitá z hlediska výškového reliéfu terénu.

"Pod Evropskou tunely stoupají v maximálním možném stoupání na Červený vrch, pak až na Veleslavín a na Petřiny. Tam se výškově trasa láme a mírně klesá směrem do Motola, tam vyjíždí nad povrch, takže ta stanice bude zajímavá v tom, že bude mít jako jediná boční nástupiště do podzemního vestibulu a z něho přímo podchodem do hlavní budovy nemocničního komplexu," říká Jan Prosr.

Stanice metra v Motole bude výjimečná také tím, že jako jediná bude prosklená, takže cestující nad sebou uvidí nebe.
Ražební práce na prodloužené lince metra A by měly pokračovat až do konce roku 2012. Poté budeme mít možnost nahlédnout do útrob šachet, štol a tunelů na dni otevřených dveří. První cestující se na novém úseku zelené linky mají projet v roce 2014.

0:00
/
0:00
autor: eku
Spustit audio