Vysvědčení bude formální, žáci si mohou prospěch přijít napravit, říká viceprezident Asociace ředitelů ZŠ

11. červen 2020

Učitelé budou příští týden uzavírat klasifikaci. Protože žáci velkou část pololetí strávili kvůli koronaviru doma a učili se na dálku, většina škol k tomu bude v závěrečném hodnocení přihlížet. Podle vyhlášky ministerstva školství by se školákům neměl nijak výrazně zhoršit prospěch. Učitelé by v závěrečném hodnocení měli zohlednit, že ne všechny děti měly k učení stejné podmínky.

Radiožurnál oslovil asi třicet základních a středních škol po celé republice. Většina z nich uvádí, že v závěrečném hodnocení vychází ze známek za první pololetí, případně ze známek, které žáci získali během měsíce a půl výuky.

Čtěte také

Mnohé předměty se neučily. Ty hodnotíme podle známky v pololetí. Známky nezhoršujeme, žáci mají navíc šanci přijít na konzultace a prospěch si napravit,“ doplňuje viceprezident Asociace ředitelů základních škol Jaroslav Jirásko.

Zhoršení je nežádoucí

Vyhláška Ministerstva školství doporučuje, aby učitelé přihlíželi k tomu, že děti se ve druhém pololetí učily na dálku – a že ne všechny k tomu měly stejné podmínky.

„Z některých běžně užívaných postupů je třeba slevit. Není žádoucí, aby se hodnocení žáků zhoršilo oproti jejich obvyklým výsledkům,“ uvedla mluvčí rezortu Aneta Lednová.

A ředitel Jirásko dodává: „Vysvědčení nikdy úplně spravedlivé není. Prosazovali jsme, aby se nehodnotilo vůbec, ale z legislativních důvodů by to byl dlouhý proces. Vysvědčení bude velmi formální a napíšeme ho, abychom vyhověli školní tradici.“

Rodiče chtějí známky

Ministerstvo také vyzvalo školy, aby letos upřednostnily slovní hodnocení před klasickým známkováním.

Radiožurnálem oslovené školy ale zavedený způsob klasifikace měnit nebudou. Podle nich jsou další velké změny pro žáky a rodiče už nežádoucí. „Podle našeho odhadu bude slovně hodnotit asi pět procent škol,“ konstatuje Jirásko.

Správně napsané slovní hodnocení by podle našeho názoru bylo daleko spravedlivější a realističtější. Ale ne všude jsou připraveni, ne všude to umí a je tu také velká bariéra ze strany rodičů, kteří vyžadují známky.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.