Vánoční dárek Pražanům. Metro je kompletně pokryto vysokorychlostní mobilní sítí LTE

22. prosinec 2021

Od dnešního dne je signál v kvalitě LTE (4G) v celé síti pražského metra. Konsorciu operátorů O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic, Vodafone Czech Republic a společnosti CETIN se dnes ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy podařilo připojit poslední úsek Rajská zahrada – Černý Most na trase B.

Čtěte také

Práce měly původně trvat až do konce roku 2022, projekt se tak o rok urychlil. Díky instalovaným stovkám kilometrů kabelů, více než tisícovce antén a přes 2500 dalších pasivních prvků, jako jsou DC bloky, splittery apod. mohou cestující pražského metra využívat vysokorychlostní mobilní signál LTE (4G) kdekoliv na nástupištích, v přestupních chodbách, ve vestibulech, v eskalátorových nebo traťových tunelech bez ohledu na jejich délku či velikost stanice. Jedinou výjimkou je stanice metra Jiřího z Poděbrad, kde DPP buduje výtahy a celou ji zrevitalizuje. Signál LTE i 5G se do ní dostane až po dokončení stavebních prací.

V tunelech metra bylo nainstalováno přes sto kilometrů kabelů

„Je to náš vánoční dárek Pražanům. Konečně je signál LTE v celém metru, jak jsme slíbili a nakonec se nám to povedlo splnit ještě o rok dříve. Do konce dubna bude všude navíc signál 5G, tím už se pražské metro řadí ke špičce v Evropě. Signál v metru vypadá jako maličkost, ale je pro mě symbolem, že se konečně pracuje na věcech, které Pražanům zlepšují každodenní život,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Stovky kilometrů kabelů a tisíce dalších prvků v tunelech metra

Technici v traťových tunelech naistalovali téměř 114 km vyzařovacího kabelu a dalších více než 120 km kabeláže pro antény a propojky do tunelů. Nejsložitější na pokrytí byl tunel Nádraží Holešovice – Kobylisy. Ze stanic pak byla nejsložitější situace na Hlavním nádraží z důvodu vysokých stropů a rozděleného nástupiště. Veškeré práce probíhaly pouze během pravidelných nočních výluk metra, které trvají přibližně tři hodiny. Po dobu lockdownu a zkráceného provozu metra mohli technici pracovat zhruba o hodinu déle.

„Věříme, že díky dobrému pokrytí metra mobilním signálem se zvýší také bezpečnost cestujících, kteří budou moct nyní už opravdu odkudkoli v případě potřeby zavolat na tísňové linky. Signál využijí pro svou práci i složky IZS,” vysvětluje Tomáš Prokopík, který v O2 Czech Republic zodpovídá za strategické plánování sítí.

V tunelech metra se mohlo pracovat pouze při pravidelných nočních výlukách
autor: | zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy
Spustit audio