V Praze se po dvouleté rekonstrukci otevřela stanice metra Národní třída

27. červen 2014

Stanice pražského metra Národní třída se dnes odpoledne znovu otevřela cestujícím. Kvůli stavbě obchodního centra v ní soupravy skoro dva roky nezastavovaly. Celková rekonstrukce vyšla na 671 milionů korun.

Samotné nástupiště a podzemní prostory se zásadně nezměnily, na pár novinek přesto cestující narazí – třeba na upravené nápisy a informační tabule.

Ve vestibulu budou také nové automaty na jízdenky, které budou kromě mincí přijímat i bezkontaktní platební karty. V provozu znovu bude také bezbariérový výtah směrem do ulice Magdaleny Dobromily Rettigové, odkud mohou vozíčkáři nebo rodiče s kočárky pohodlně zamířit k opravené tramvajové zastávce Lazarská.

Dopravní podnik ve stanici zároveň vyměnil eskalátory a opravil vestibul. Rekonstrukce vyšla na 671 milionů korun.

„Ten první eskalátor přímo ze stanice je dlouhý 63 metrů a má celkem 304 schodů, ten druhý, který vede z nově zbudovaného obchodního centra, má délku 24 metrů a počet schodů 128,“ uvedl pražský radní Jiří Pařízek (TOP 09).

Stanice metra prošla kompletní rekonstrukcí po povodních v roce 2002, nastává tedy otázka, zda byla nynější drahá modernizace opravdu nutná.

„Vzhledem k tomu, že na tom pozemku, kde dříve bylo volné prostranství, se objevila nová budova, tak bylo třeba přeřešit přístup do stanice metra,“ říká historik architektury Zdeněk Lukeš.

03153972.jpeg

Národní třída byla po dva roky uzavřená kvůli stavbě komplexu soukromého developera. Ne všem se ale budova zalíbila.

„Komplex dělal jeden z našich předních architektonických ateliérů Cigler-Marany. Jsou to architekti, kteří za sebou mají spoustu realizací a získali i řadu ocenění. Dům je to zajímavý, ale jako každá novostavba v Praze, i on má své zaryté odpůrce,“ komentuje Lukeš.

Jednu nespornou výhodu ale podle architekta Lukeše budova má. Jedná se o polyfunkční stavbu.

„V zadní budově jsou také byty, takže se konečně nestaví jen monofunkční administrativní komplex, ale polyfunkční budova, kde jsou také obchody a pasáže,“ dodává.

Další plánovaná rekonstrukce

Další velkou přestavbu pražský Dopravní podnik plánuje ve stanici metra Muzeum na lince A, začít by měla na konci letošního roku.

„Mělo by tam dojít k výměně krycího a nosného systému obkladů stanice, která byla částečně zasažení povodní v roce 2002. Předpokládáme, že dokončení této rekonstrukce by mělo být na konci roku 2015,“ řekl mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl.

Národní třída
autoři: ank , tby , Anna Maňourová , kov
Spustit audio