Systém družstevní výstavby dovede snížit cenu zhruba až o třetinu, říká spoluzakladatel projektu DoDružstva.cz
Jaký je dnes zájem o družstevní bydlení, na jaké problémy novodobá družstva narážejí a v čem je družstevní byt výhodnější než byt v osobním vlastnictví? Na to se Štěpánka Duchková ptala spoluzakladatele projektu DoDružstva.cz Jana Eisenreicha.
Ceny bytů stoupají a mnoho lidí si je může dovolit pořídit pouze s hypotékou. Nezměnila to ani doba pandemie. „Čekal jsem, že ceny v Praze přestanou růst, ale to se nestalo a ceny pořád rostou. A ještě více rostou i ceny domů a pozemků v takovém tom prstenci okolo Prahy,“ komentuje Jan Eisenreich. Pro mladou rodinu je odpovídající byt v Praze podle něj v podstatě nesehnatelný, a vyhledávají proto vzdálenější lokality, jako je Berounsko nebo Benešovsko.
Družstevnictví
Alternativou je družstevní bydlení. „Družstevní výstavba má největší potenciál ve spolupráci s obcemi. A to, co připravuje třeba Praha nebo nějaká menší města, tak ten systém družstevní výstavby dovede tu cenu snížit zhruba až o třetinu,“ vysvětluje Eisenreich.
Spoluzaložil proto projekt DoDružstva.cz, který má dva hlavní cíle. „Jednak bychom rádi družstvům nebo vůbec tomu družstevnictví vrátili lesk a přitažlivost pro mladší generaci. A jednak bychom rádi změnili celkově přístup k bytové politice a umožnili nižší střední třídě nějakou možnost dostat se k bydlení,“ říká k projektu Jan Eisenreich.
Kolik družstevních bytů se dnes staví? Jaká pravidla nastavit, aby družstvo fungovalo? A jak sehnat pozemky a kolegy do družstva? I to se dozvíte z rozhovoru s Janem Eisenreichem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová