Sídliště Písnice bude mít nové náměstí, centrální park a parkoviště

Vizualizace sousedského placu v Písnici

Metro D bude končit na pražském sídlišti Písnice. Kromě toho, že se do této okrajové části Prahy dostanou lidé rychleji a pohodlněji, budou mít i příjemnější okolí pro žití. Architekti totiž mají s touto lokalitou velké plány. V místech budoucí stanice metra by tak mělo vzniknout například jakési nové náměstí s obchody nebo restauracemi. Připravenou studii představili architekti v prostoru Edison filmhub na Novém Městě.

Na dohled od sídliště Písnice je tržiště Sapa a vedle něj průmyslový areál, na druhou stranu pak Modřanská rokle nebo pole. Kousek odsud, kde bude stanice metra D, má být vše moderní, útulnější, a příjemnější. Při výstupu z metra se tedy bude vystupovat do částečně i zastřešeného prostoru, kde budou restaurace, obchody, odpočinkové zóny a podobně. Vznikne i centrální park s novými stromy.

Nová parkoviště

A jak to mají projektanti vymyšlené s parkováním? Když se sídliště stavělo, byl počet aut v této části města podle architektů až šest krát nižší. Budou se tedy dostavovat parkoviště. Nové budovy budou mít v přízemí kryté parkoviště, na jejichž střeše bude zeleň. Ta bude sloužit jako zahrada pro spodní byty. Kromě panelákových bytů také vyrostou i jiné domy, aby bylo celé území rozmanitější.

Firma, která na sídlišti vlastní většinu panelových domů, plánuje také úpravy. Chce v domech na sídlišti vyměnit okna, udělat nové fasády a střechy. Kromě revitalizace domů chtějí architekti řešit i třeba sběrná místa pro tříděný odpad.

Stavba metra D z Pankráce do Písnice bude největší stavba následujících deseti let. Loni město zahájilo geologický průzkum, podalo žádost o stavební povolení a vypsalo výběrové řízení na stavbu první části mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Letos chce Praha připravovat dokumentaci pro výběrové řízení na další úsek z Olbrachtovy do Nových Dvorů. V létě by měla začít ražba první trasy. Náklady na město by se měly pohybovat zhruba okolo 70 miliard korun. První cestující by linku D mohli využít na konci roku 2027.