Sdílená kola na Lítačku si v zimě půjčilo 72 tisíc lidí. Praha se mění, počet cyklistů každý rok stoupá, konstatuje Jan Čižinský

Štěpánka Duchková si do pořadu K věci pozvala starostu Prahy 7 Jana Čižinského z hnutí Praha Sobě. Ptala se ho na rekonstrukci Libeňského mostu, na dostavbu vyhořelého křídla Průmyslového paláce a také na některé kritizované cyklopruhy na území Prahy 7.

První práce na rekonstrukci Libeňského mostu by měly začít letos na jaře. Opravy mostu si vyžádají roční tramvajovou výluku.

Čtěte také

„Tramvaj bude zajíždět k oběma koncům, ten vlastní most bude možné přejít pěšky nebo přejet na kole, ta tam budou na půjčení. A pak lze zase nasednout na tramvaj a pokračovat dále,“ upřesňuje Jan Čižinský. Po celou dobu rekonstrukce zůstane most pro pěší a cyklisty dostupný.

Opozice má k opravě Libeňského mostu výhrady, nelíbí se jí příliš vysoká cena a poukazuje na to, že most nebude dostatečně kapacitní pro auta. „Mě to velmi mrzí, ale to jsou naprosté nesmysly. V tuto chvíli tam jezdí auta, autobusy, hasičská auta, s šířkovým profilem tam není vůbec žádný problém. Ti zastánci, kteří to chtěli rozšířit, tak tam potom plánovali naprosté nesmysly, že tam zasadí stromy, což by byl nejdražší květináč ve vesmíru. Nebo parkování aut, to by bylo zase nejdražší parkoviště ve vesmíru.“

Po městě na kole

Velmi diskutovaným tématem jsou také cyklopruhy na některých frekventovaných komunikacích. 

Čtěte také

„Cyklisté na těch trasách jezdili, akorát to bylo mnohem nebezpečnější, protože řidiči automobilů vůbec netušili, že tam ten cyklista může jet,“ vysvětluje Jan Čižinský a upozorňuje na to, že cyklistů v Praze neustále přibývá. „My jsme navázali na Lítačku půjčování sdílených kol. V zimě se za tři měsíce půjčilo 72 tisíc těchto kol. Praha se mění, počet cyklistů stoupá každý rok dvojnásobně.“

Možnost půjčování sdílených kol na Lítačku zrychluje pohyb po Praze, město počítá s tím, že na jaře a v létě se zájem ještě zvýší. „To znamená, že oni skutečně vystoupí třeba z MHD, najdou si to kolo a odjedou si ten poslední kousek na kole, což ještě zrychlí MHD. A to je přesně to, co město potřebuje. Abychom se neudusili, abychom se i v těch autech mohli po Praze pohybovat.“

Jak moc se za poslední léta proměnilo Výstaviště? Rekonstrukce se dočká i Průmyslový palác, bude to znamenat pouze dostavbu levého křídla nebo se opravy týkají celého objektu? Poslechněte si celý rozhovor se starostou Prahy 7 Janem Čižinským.