Rekonstrukce Barrandovského mostu: Omezení už od soboty. Kudy vedou objížďky?

5. květen 2022 18:00, aktualizováno

V sobotu 14. 5. začne postupná instalace dopravního značení. Pak v neděli 15. května uzavřou nájezd ze Strakonické na most. Přímo na Barrandovském mostě bude zúžení v každém směru ze čtyř pruhů do tří.

DOPLNĚNÍ: Pondělí 16. 5. 12:00

První všední den s omezením na Barrandovském mostě a s uzavírkou nájezdové rampy ze Strakonické na most se během ranní špičky obešel bez dopravního kolapsu. Kolony se tvořily na všech objízdných trasách, ale zdržení v nich nedosahovalo enormních hodnot. Černý scénář se tedy (přinejmenším zatím) nenaplnil. Horší situace může nastat ve středu 18. května, kdy začne jedenáctidenní zúžení Strakonické u zavřeného nájezdu na Barrandovský most do jediného pruhu (zatím se tam projíždí dvěma pruhy – jeden je autobusový, druhý pro individuální dopravu).

Rekonstrukce Barrandovského mostu: První etapa

O víkendu startuje první, nejdelší etapa čtyřletých oprav Barrandovského mostu. Práce začnou v pondělí 16. 5. a potrvají 110 dnů, tedy do 2. září. S omezeními provozu je potřeba počítat už od soboty 14. května 2022.

Letos si rekonstrukce vyžádá uzavírku nájezdu ze Strakonické ulice na most. Celá rampa bude zbouraná a vybudovaná zcela nově.

Samotný most během stavebních prací nebude nikdy uzavřený úplně, pro každý směr budou zachované vždy tři jízdní pruhy z původních čtyř. I takové omezení ovšem na nejvytíženější dopravní stavbě v Česku hrozí problémy pro celý metropolitní provoz.

Víkend předzvěstí kolapsu?

V sobotu 14. 5. silničáři začnou rozmisťovat související dopravní značení. Postupně tak budou v okolí mostu přibývat dílčí omezení v provozu.

V neděli 15. 5. pak dojde na úplné uzavření rampy ze Strakonické ze směru do centra na Barrandovský most do směru na Jižní spojku.

Přímo na mostě bude zabraná polovina jeho jižní části, tedy dva pruhy. Pro směr ze Smíchova na Jižní spojku proto bude vyhrazený jeden (třetí) pruh v protisměrné části mostu. Tím pádem i pro směr z Jižní spojky na Smíchov zbydou z původních čtyř pruhů tři.

Pondělí 16. května bude prvním všedním dnem, kdy běžný dopravní nápor ukáže reálný rozměr důsledků. Zejména v prvních dnech, než si řidiči zvyknou na změny, se dají očekávat problémy zásadního rozsahu.

Cesta přes Smíchov:
Nová vratná rampa u Lihovaru

Nová vratná rampa u Lihovaru

Ve Strakonické ulici ve směru do centra bude možné dojet až za Barrandovský most, sjet vpravo na Smíchov a před Lihovarem u Benziny využít nově vystavěnou vratnou rampu. Ta umožní nad Zlíchovským tunelem přímo najet do Strakonické do směru z centra a tudy pokračovat na Barrandovský most směrem na Jižní spojku.

Na vratné rampě bude ovšem jen jeden jízdní pruh, k němuž se přímo u čerpací stanice přidává druhý pruh ve směru ze Smíchova a za zmíněným Zlíchovským tunelem míří k mostu další dva pruhy ve směru od Mrázovky. Je tedy otázkou, zda bude kapacita rampy a jejího okolí dostatečná.

Rozšířená rampa z Barrandovského mostu do Modřanské

Náporu by mělo ulevit jedno z řady pomocných opatření, konkrétně rozšíření sjezdu z Barrandovského mostu směr Jižní spojka do Modřanské ulice. K původním dvěma pruhům je vybudovaný ještě třetí (dva pro odbočení vlevo směrem na Modřany, jeden pro odbočení vpravo směrem na Podolí.

Kdo by chtěl jet Strakonickou ulicí kolem Lihovaru dál na Smíchov, může. Ovšem musí brát v potaz, že v rámci opatření ve prospěch městské hromadné dopravy bude například na křižovatce Lidická × Zborovská nedaleko Palackého mostu upravená světelná signalizace tak, aby preferovala plynulost tramvajového provozu. Proto TSK Praha doporučuje řidičům využívat v této oblasti spíš sousední Jiráskův most.

SPECIÁLNÍ WEB TSK PRAHA
K REKONSTRUKCI BARRANDOVSKÉHO MOSTU:

www.barrandak.cz

V souvislosti s MHD je na místě zmínit i na další úpravy. Ve Strakonické ulici ve směru do centra u Chuchle začne fungovat nově vybudovaný autobusový pruh. Pro individuální dopravu tak budou k dispozici dva jízdní pruhy místo dosavadního jednoho.

V okolí Barrandovského mostu budou prodloužené některé vyhrazené autobusové pruhy. Avizovaná je taky úprava režimu, respektive autobusových pruhů v ulicích Vrbova, Ke Krči, Modřanská a Jeremenkova.

Ve Strakonické ulici ve směru do centra bude v době od 18. do 28. května na úrovni zavřené nájezdové rampy na Barrandovský most provoz stažený ze dvou pruhů do jednoho. To kvůli staveništi při hlavní části demoličních prací.

Rekonstrukce Barrandovského mostu: První etapa

Objížďky po Pražském okruhu:
Přes Barrandov, Písnici, Vestec, nebo D1

Doporučované objízdné trasy vedou pro Pražském okruhu D0. Nabízí se čtyři možnosti, vhodné v závislosti na tom, odkud a kam jednotliví řidiči míří:

  • (1) Je možné jet po Pražském okruhu směrem na letiště, odbočit na exitu 16 a k Barrandovskému mostu se vydat ulicí K Barrandovu, tedy sjet ze shora z Barrandova.

Případně je možné vydat se po Pražském okruhu opačným směrem k dálnici D1:

  • (2) A buď odbočit na 4. kilometru do Písnice/Libušské ulice nově otevřeným sjezdem (na jinak jen služebním exitu ŘSD je možné pouze sjíždět z D0 ze směru na D1 do Libušské a najíždět z Libušské na D0 do směru na letiště),
  • (3) případně sjet o kousek dál na 3. kilometru do Vestce/Vídeňské ulice,
  • (4) anebo pokračovat až na dálnici D1 a tou zamířit do Prahy k Jižní spojce u Chodova/Spořilova.

Přes Komořany?

Nový kruhový objezd ve Zbraslavi u nájezdu na most Závodu míru

Nikoliv značená a doporučovaná, nicméně možná je taky cesta přes Zbraslav. Tam by provoz měl alespoň zčásti usnadnit nově vybudovaný kruhový objezd u nájezdu z ulice K Přehradám na most Závodu Míru. Za ním je nutné odbočit na Komořany a využít nedávno opravenou Komořanskou ulici. Pokračovat dál na Dolní Břežany není možné, Břežanské údolí zůstává po sesuvu skalního masivu uzavřené.

BARRANDOVSKÝ MOST V ČÍSLECH

Statistika  |  Přes most projede denně kolem 144.000 vozidel. Zhruba 20 procent lidí jedoucích přes most cestuje v autobusech, jde o 32 tisíc cestujících denně v MHD.

Stavba  |  Brutalistní most byl budovaný v letech 1978 až 1988. Jeho jižní polovina začala sloužit už v roce 1983. Stavba si vyžádala na tu dobu obrovské náklady 483 milionů korun.

Rekonstrukce  |  TSK Praha co by správce mostu na základě veřejné zakázky podepsala smlouvu se společností PORR a.s. Ta má opravy provést za 594 milionů Kč. Práce jsou rozplánované do čtyř etap. V roce 2022 na dobu 110 dní (16. 5. – 2. 9. 2022), v letech 2023 a 2024 shodně 92 dní, v roce 2025 pak 82 dní (vždy březen až květen).

Kudy raději nejezdit

Kromě uvedené uzavírky Břežanského údolí stojí za zmínku ještě několik omezení, kvůli kterým některé další alternativní trasy nejsou ideální.

Ve Velké Chuchli je zúžení v Radotínské ulici u odbočky do Starochuchelské a protilehlá Dostihová je uzavřená zcela. Důvodem je stavba železničního přejezdu.

V Radotíně je omezení v křižovatce na náměstí Osvoboditelů.

Mezi Cholupicemi a Modřany je zúžení a kyvadlový provoz v Hornocholupické ulici.

Mezi Hrnčíři a Šeberovem je uzavřená ulice K Hrnčířům.

PRVNÍ ETAPA PODROBNĚ

Zahrnuje opravy jižní poloviny jižního mostu. V každém směru budou dva pruhy průběžné a jeden pruh odbočovací. Bude odstraněn mostní objekt, který tvoří součást Strakonické rampy, následně bude postaven most nový. Dále se zrekonstruuje horní část této rampy a vnější dva jízdní pruhy na mostě ve směru od Smíchova včetně dilatačního závěru na Barrandovské rampě a před sjezdem do Braníka. Bude opravena spodní část mostu nad Strakonickou ulicí. Strakonická ulice bude od Strakonické rampy za most průjezdná pouze levým jízdním pruhem. Bude sanována spodní část mostu nad železniční tratí a rovněž bude omezen provoz na přilehlé komunikaci mezi opěrou Barrandovské rampy, kolejemi a cyklostezkou podél Vltavy.

Další změny a opatření

V souvislosti se vznikem kolon v okolí Barrandovského mostu lze očekávat četnější regulaci provozu v tunelech Mrázovka, Strahovském a komplexu Blanka směrem z Troje k mostu. A to buď formou snížení maximální povolené rychlosti z obvyklých 70 na 50 km/h, případně pozastavováním vjezdů do tunelů. Kolaps se tak může projevit i v dalších oblastech hlavního města.

Pro případy dopravních nehod a porouchaných vozidel je dodavatel stavebních prací povinný zajišťovat na každé straně mostu jedno odtahové vozidlo v nepřetržité pohotovosti. Policie bude nehody na mostě a v okolí řešit prioritně.

Součástí dopravního značení budou informační vozíky a mobilní systém pro varování před kolonou. Ten je schopný detekovat tvorbu kolon a upravovat před ní maximální povolenou rychlost. Vozíky budou stát v ulici K Přehradám a ve Strakonické na Baních. Využívané budou i světelné informační tabule (tzv. ZPI).

Uskutečněné s předstihem byly dále úpravy řazení v Modřanské směrem do centra v křižovatce u nájezdu na most (za nádražím Braník), úpravy křižovatky v ulici K Přehradám, úpravy křižovatky na předpolích mostu Závodu Míru, úpravy řazení v Hlubočepské ulici u tramvajové smyčky Hlubočepy.

Zelená vlna Radiožurnálu: Motohlídka i kamery v pohotovosti

Čtěte také

Situaci na komunikacích v širokém okolí Barrandovského mostu i na jednotlivých objízdných trasách budeme intenzivně monitorovat v Zelené vlně Radiožurnálu. Nasazená bude naše motohlídka, aby předávala do vysílání neustále aktualizované informace nad rámec hrubých dat o provozu (která nejsou vždy zcela přesná s rozlišením na jednotlivé pruhy). Využívat samozřejmě budeme i exkluzivní spolupráce s TSK Praha, naši redaktoři budou sledovat dění i přímo v sále řízení metropolitního provozu, na společném pracovišti TSK a Policie ČR, a to mimo jiné za pomoci rozsáhlého kamerového systému.

Volejte 800 553 553

Jelikož jsou přinejmenším v první dny od zahájení první etapy rekonstrukce Barrandovského mostu pravděpodobné skutečně výrazné problémy, pomůžou ostatním řidičům samozřejmě i vaše postřehy přímo z provozu. Předem děkujeme všem, kdo nám budou pomáhat mapovat situaci a zavolají do našeho dispečinku na bezplatnou linku 800 553 553.

Call centrum Zelené vlny
autor: ZV
Spustit audio

Související