Prodej starožitností se nebojí být moderní. Až polovina zákazníků je ze zahraničí a hledají na internetu

Starožitnictví mají různé adresy a v jejich výlohách lze vidět nejroztodivnější poklady. Nebo naopak věci, které možná dle názoru někoho, patří spíše na smetiště než do obchodu. Jak se ale starožitnictvím daří v době všeobecného růstu cen a když lidé mají hlouběji do kapsy? Majitel jednoho takového obchůdku nedaleko katedrály v jihošpanělské Seville sází na internet. A přidal i tipy k obchodní strategii.

Měla jsem z toho obavy, ale panu Antoniovi, spolumajiteli starožitnictví, se jazyk rozvázal naštěstí okamžitě. Ochotně mi vysvětluje, že pracují s uměleckými díly starými minimálně 100 let. To platí pro obrazy, sošky, dekorační předměty nebo šperky. Převažuje 18. a 19. století a také křesťanská náboženská tématika.

Co si starožitník koupil v Praze?

Čtěte také

Než se dostaneme k tomu, abych se starožitníka rovnou zeptala, jak jde v těchto nejistých časech byznys, nejdřív mu řeknu, pro koho nahrávám. Pan Antonio ihned zareaguje, v Praze byl asi před 12 lety.

Prochodil také pražská starožitnictví, kde ho zaujaly secesní předměty. Koupil si jednu brož a pár šperků. Z českého hlavního města si přivezl ale hlavně hodně knih s hebrejskou tématikou v angličtině. Ne pro další prodej v Seville, ale kvůli samostudiu. Na návštěvu Prahy má Antonio pěkné vzpomínky. Líbilo se mu město a chutnalo mu i jídlo a pivo.

Když se po starožitnictví motá mladá slečna, která vypadá, že nutně potřebuje něco koupit, nechám pana Antonia se jí věnovat. Zatím ji nabízel menší předměty ze sortimentu jeho bratr.

Mladá zákaznice jde najisto, obchůdek si vyhlédla na internetu

Cizinci u nás nakupují častěji

Vyjde najevo, že dívka je z kanadského Québecu. Bude se vdávat a její svatební šaty zaplatila její matka, tak jí na oplátku chce darovat porcelánovou čajovou soupravu. Vyhlédla si tento obchod už na internetu, tak jde celkem najisto.

Antonio mi potvrdí, že zahraniční klientela, která dříve tvořila asi třetinu všech zákazníků, se pořádně navýšila. Díky internetovým vyhledávačům mají dnes až polovinu klientů ze zahraničí.

Čtěte také

Důraz na klienty středního věku

Z domácích kupců jsou věrní především stálí sběratelé. Starší zákazníci mají dobré vědomosti a vášeň k starožitnostem, ale také už mají skoro kompletní sbírky. Přesto je, jak se dozvídám od Antonia, důležité mít klienty i středního věku, kteří své sbírky teprve budují.

U mladých prý nejvíc klesl zájem o starožitný nábytek. Jinak se ale starožitnictví, aspoň tady na jihu Španělska, drží. Mnozí starožitníci svoje klenoty totiž nejenže kupují a se ziskem prodávají, ale mnozí mají příjem také z odborných znaleckých posudků.

autoři: Ľubica Zlochová , aka
Spustit audio

Související