Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor s Vratislavem Fillerem

Hostem byl v pátek 27. října Vratislav Filler, zástupce spolku Auto*Mat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Vítám vás u pořadu K věci. Spolek Auto*Mat podporuje cyklistickou, pěší a veřejnou dopravu v Praze a našim dnešním hostem je zástupce tohoto spolku Vratislav Filler. Dobrý den.

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Od listopadu by měla platit v oblasti náměstí Republiky, ulice Na Příkopech a v dolní části Václavského náměstí omezení kol. Cyklisté by mezi 10. - 17. hodinou měli z toho kola slézt a vést ho vedle sebe. Vy to považujete za vyhánění cyklistů z centra a proč?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Ty ulice a náměstí v centru, které jsou vlastně bezmotorové jsou zásadní průjezdy cyklistické v tuto chvíli. Pro celou vnitřní Prahu. Praha nemá souvislou cyklostezku podél Vltavy a tím pádem vlastně taková jediná klidná trasa vede právě přes náměstí republiky a přes dolní část Václavského náměstí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale pane Fillere, to není klidná část, protože starosta Lomecký říká, cyklisté dostali do pěších zón výjimku asi před sedmi lety, ale v té době měla Praha asi o třetinu méně návštěvníků. A teď se tam ty lidi nahrnuli, tak to je logické, že chce Praha 1 chránit chodce. Co myslíte?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Myslím, že se to trochu přehání. Tahle ta argumentace. Ty zóny se dají na kole ohleduplným způsobem projet. Snad s výjimkou prostorů někde před orlojem nebo řekněme ulice Na Můstku a pokud ten cyklista se tam bude chovat ohleduplně, pojede pomalu sníženou rychlostí, tak není důvod vést to kolo nebo přikazovat vedení kola plošně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Promiňte, pane Fillere, jak byste ale zajistili, že ten cyklista opravdu pojede sníženou rychlostí?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
V tuhle chvíli platí v zónách, pěších zónách obecně 20kilometrová rychlost pro všechny účastníky provozu. Dá se udělat dopravní režim, kde bude rychlost 15 nebo 10 kilometrů v hodině, takové věci máme už v Praze a ve chvíli, kdy jsou tam nějaké excesy, tak je tu policie, která má právo toho cyklistu zastavit a domluvou ho patřičným způsobem umravnit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vím, že vy se například inspirujete v Haagu, kde prý to skvěle funguje. Jak to tam tedy funguje, jak tam fungují v centru cyklisté?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Tam je pěší zóna, která se svými parametry podobá trochu ulici Na Příkopě, to znamená je to široká ulice bezmotorová a tam je také použito to, že ti cyklisté mají vlastně průjezd široký jenom 4 mety. Oni nesmí jezdit mimo tento průjezd, to znamená, že celá ta ulice funguje jako pěší zóna s výjimkou toho úzkého proužku, kde teda se cyklisté mohou pohybovat. To v zásadě zklidní to okolí a pokud se nastaví opět režim se sníženou rychlostí, tak ty cyklisté samozřejmě nebudou jezdit nějak zvlášť rychle, ani v tom koridoru.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co tedy vy doporučujete Praze 1? Jak by to tedy měla udělat, když se bojí o bezpečnost chodců?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
My jsme navrhli takové komplexní řešení. Ty ulice mají různý charakter. Některé jsou širší, některé sou užší. Některé nemají vlastně velký význam pro cyklistickou dopravu, takže není problém v nich tu jízdu opravdu omezit. Někde například v ulici Celetné nebo Železné by bylo žádoucí snížit tu rychlost zhruba na 10 kilometrů v hodině, což už je velice pomalá jízda. A v tom průjezdu náměstím Republiky, kde také jezdí tramvaje a autobusy, částečně, pak Na Příkopech a v dolním Václavském náměstí v podstatě stáhnout cyklisty do takového toho úzkého koridoru, kde nebudou pak obtěžovat mimo něj.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to neexistují nějaké objízdné trasy těchto míst, kde chce Praha 1, abyste cyklisté slezli z kola?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Praha 1 připravuje několik, zobousměrnění několika ulic tak, aby jisté objezdy vznikly.Není to ale zdaleka dostačující. My jsme si dělali vlastní analýzu, podle které by bylo potřeba zobousměrnit asi 15 ulic. Oni chtějí zobousměrnit asi 5 - 8, podle toho, jak to ještě vyjde. Problém je především u Staroměstského náměstí, kde v jižním směru objízdnou trasou zůstane pravděpodobně Křižovnická ulice a Smetanovo nábřeží, kde je velmi silný provoz, je to velmi neoblíbený a velmi nebezpečný úsek. Je tam za posledních 10 let 17 nehod s účastí cyklisty vesměs se zraněním. Proti tomu ty pěší zóny jsou velice bezpečné. Tam jsou v celých těch pěších zónách, kde je povoleno jezdit na kole, od roku 2007 jsou evidovány 3 srážky cyklisty s chodcem a 21 srážek chodce s motorovým vozidlem, s autem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy tvrdíte, že Praha 1 projevuje nezájem najít funkční řešení, ale oni chtějí, jak říkají, chránit chodce. Čím si vysvětlujete, že nemají zájem najít funkční řešení? Vždyť oni předkládají návrhy, mají nápady to změnit.

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
To řešení, které předkládají nebude funkční, výrazně poškodí cyklistickou dopravu na úrovni celé Prahy. Z tohodle pohledu to řešení není funkční.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Chystáte nějaké další protesty?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
My jsme před několika dny vlastně poté, co jsme udělali tu poslední manifestaci na náměstí Republiky, tak jsme sbírali petici, podpisy pro petici a máme v tuto chvíli přes 1300 podpisů, které jsme předali na zastupitelstvo hlavního města Prahy. My se úmyslně obracíme peticí na zastupitelstvo magistrát, tedy na celé město. To proto, že tam očekáváme vstřícnější přístup. Ten magistrát má také nějaké vlastně možnosti, jakým způsobem to ovlivnit. Je i odvolacím orgánem v případě, že Praha 1 tam ten zákaz zřídí a tak dále. Takže postojem magistrátu v tomto je velmi důležitý. Kromě toho také magistrát může vyjednávat s ministerstvem dopravy o určitých změnách stávající legislativy a má proto o něco lepší pozici než Praha 1.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pane Fillere, ono to neplatí jenom pro kola, platí to i pro elektrokoloběžky a elektrokoloběžky podle vás do centra patří?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
V tom provedení, co tam jezdí, tak to vlastně nesplňuje podmínku pro ta elektrická kola, která se považují za běžná jízdní kola. Tam je určitý limit, je to 252 wattů výkon motoru a v podstatě nad tento výkon motoru my máme bohužel legislativu takovou trochu nejasnou, že lze, že se uznávají jako jízdní kola ačkoliv to vlastní jízdní kola nejsou. To jsou v podstatě, když to má kilowattový motor, tak je to v podstatě moped a v tu chvíli to tam opravdu nemá co dělat. Pokud je to jízdní kolo, které má nějaký příšlap do 250 wattů, tak vlastně to vám pomůže akorát do nějakých kopců a vlastně nezpůsobí to, že byste tam jezdili nějakým jako nevhodným způsobem. Další věc je, že ty koloběžky jsou v podstatě určeny jenom k tomu, aby se na nich sedělo, to nejsou klasické koloběžky. Skutečně jsou to víceméně mopedy, které se jenom tváří jako koloběžka, je to do jisté míry podvod těch provozovatelů a takováhle vozidla, si myslím, že do těch pěších zón skutečně nepatří.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čím si vysvětlujete, že jste se takzvaně svezli spolu s elektrokoloběžkami? Vy cyklisté?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Tak, to je samozřejmě postup toho, že byly zakázány segwey před rokem, takže provozovatelé těchto turistických služeb hledali jiné řešení. Nalezli mezeru v zákoně a tu využili. Tady jsou například půjčovny kol i elektrokol, které fungují 10 a více let a s jejichž jakoby vozidly nebyly takovéhle problémy. Tam je další věc, že tahle ta služba je vlastně provozována ne tak, že se někde, že se někdo přihlásí přes internet, vyzvedne si kolo a pak se jede projet, ale že ty provozovatelé odchytávají turisty přímo na ulici. Zabírají tam místo, pojíždějí po tom náměstí a tak dále, a to i po chodnících, kde se na kole jezdit nesmí. Což je paradoxní, vlastně je zvláštní, že Praha 1 není schopná dostat tyhle ty vozítka ani z míst, kde už cyklista vjíždět nesmí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. Pane Fillere, máte informace, kde by se, na jakých místech v Praze se v nejbližší době měla otevřít nějaká další cyklostezka nebo cyklostezky?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Praha připravuje na celoměstské úrovni asi 15 záměrů, z nichž některé jsou pokročilém stádiu přípravy. V tudle chvíli nevím, co přesně má stavební povolení, ale na Jižním městě se připravuje další etapa stezky podél Košíkovského potoka. U Vltavy za Zbraslaví je takový chybějící úsek stezky přerušený v tuto chvíli, tak ten by se patrně v roce 2018 měl také postavit a je tam těch záměrů více, kde si nejsem zcela jistý, zda se stihnout například v Uhříněvsi lávka přes ulici U Kříže, která velmi zpřístupní vlastně oblast nádraží v Uhříněvsi s tou zadní částí obce a pomůže tak cyklistické dopravě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy se nejlíp po Praze jezdí na kole?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
V tuhle chvíli, myslím, že jsou to cyklostezky, které nejsou tak frekventované jako ta klasika podél Vltavy, kde v létě máte stovky bruslařů a chodců a cyklistů a vlastně už to kapacitně naprosto nestačí, ale jsou tady okruhy nebo trasy třeba z Braník na Jižní Město nebo Modřanská rokle, kde ten provoz je slabší a ta cesta je tam příjemnější a z takovýhle, s nějakými úseky, kde je slabší provoz, se skládáte pro jako turistický nebo výletní okruh velice příjemnou trasu určitě v každé části Prahy. Dopravně je to něco trochu jiného, tam slouží dobře tyhle ty cyklostezky co vedou do centra, ale bohužel končí na hranici centra.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě poslední věc, pane Fillere, vy jezdíte i na sněhu?

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Já jezdím v zimě, na sněhu jezdím trochu nerad, protože to vyžaduje větší opatrnost, pozornost i trochu lepší výbavu. Já mám na zimu jiný kolo, mám tam delší blatníky, mám kolo s přehazovačkou v náboji, které zajistí, že se nezanese ta přehazovačka nějakým tím marastem, s tou solí, tolik to netrpí. Takže v zimě se rozhodně jezdit dá, ale pokud s tím někdo chce začít, tak doporučuju nejdřív jezdit na podzim do prvních mrazů, jednu - dvě sezony vyzkoušet si to za deště, za tmy a ve chvíli kdy člověk začne si být sebejistý v tomhle prostředí, tak potom už ta zima je vlastně malý krůček kupředu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vám děkuji za rozhovor. Na shledanou.

Vratislav FILLER, zástupce spolku Auto*Mat
--------------------
Na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Našim dnešním hostem byl Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. Děkuji za pozornost, milí posluchači a těším se za týden zase na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio