Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor s Norou Dolanskou, ředitelkou Prague City Tourism

Hostem byla v pátek 29. dubna Nora Dolanská, ředitelka Prague City Tourism.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do pořadu K věci dnes přišla ředitelka pražské informační služby dnes Prague City Tourism Nora Dolanská, dobrý den.

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní ředitelko, odrazila se nějak současná bezpečnostní situace v Evropě na počtu turistů, kteří přijedou do Prahy? Co říkají čísla?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Tak čísla jsou zatím pro nás velmi dobrá. Musím říct, že v loňském roce přijelo do Prahy opravdu 6,5 milionu turistů a to je obrovské číslo. Zatím nevypadá , že by ta bezpečnostní situace se nějak odrážela v tom středoevropském kontinentu. Platíme jako Česká republika a Praha za velmi bezpečnou zemi, za bezpečné místo, a protože dvě třetiny turistů, kteří do prahy přijíždějí, přijíždějí převážně z Evropy, a čím dál tím víc se vlastně ukazuje, že lidé už nechtějí tolik cestovat možná přes ty kontinenty a přes daleké lety, protože ty nebývají úplně vždy, někdy úplně nejbezpečnější, takže ta evropská trasa je velmi dobrá a velmi kvalitní. Takže proto těch turistů tady je pořád poměrně velmi hodně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Sama jste zmínila přes 6,5 milionu turistů za loňský rok napočítali hoteliéři. Vejdou se ještě vůbec do Prahy a vejde se ještě víc turistů do Prahy?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Musím vám opravdu říci, že už jsme téměř na tropě. Opravdu během roku jsou někdy kdy, kdy a to vědí Pražané velmi dobře, se v podstatě centrem města nedá projít. Má to trošku jeden takový aspekt, který těžko ovlivníme, protože vlastně do Prahy přijíždějí skoro pořád skoro 80 % turistů, kteří jsou zde poprvé a byť jim budete stokrát vyprávět, že je krásný Žižkov a že jsou nádherné Vršovice a že je moc krásný Karlín, tak prostě oni potřebují ten Karlův most vidět. Tam potřebují jít na Pražský hrad. Takže je fakt, že prostě to centrum města je plné, ale samozřejmě existují určité možnosti, jak je alespoň trošku odvést nebo odvést tu pozornost toho přímého centra města a snažit se jim ukázat něco mimo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
K tomu já se ještě vrátím. Vy jste zmínila, že je jich tedy hodně a je fakt, že někdy ani například přes Karův most někdy nejde ani projít, což sama mám tu zkušenost.

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Ano, já jsem před časem napsala do jednoho materiálu, že bych dala turniket na Karlův most, aby se to počítalo a omezovalo a tehdy to vzniklo jako obrovská vlna nevole, že se nemůže dávat žádný turniket na Karlův most, což je samozřejmě nesmysl, ale nějaké omezení do jisté míry asi bude časem nutné, protože je fakt, že ty ulice jsou malé, úzké, Praha je velmi kompaktní město a to je prostě nedá se nafouknout, to znamená, že někdy se skutečně prostě asi bude muset nějakým způsobem třeba jednosměrka, nebo nějakým pohybem v podstatě po těch jednotlivých úzkých uličkách. Nějaká regulace bude muset být připravována.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pražský hrad už před časem zavedl vstupné do katedrály. Aby regulovala ten počet návštěvníků, tak kde byste ještě viděla, že by šlo takovýto turniket, když tedy ne na Karlově mostě, zavést?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Já bych docela dobře viděla turniket před prvním nádvořím Pražského hradu a to si musím říct, že naši kolegové z Pražského hradu vám řeknou, že loňským rokem prošlo Pražským hradem 7 milionů lidí, kteří prošli Hradem. Z toho 1,8 milionu si koupilo vstupenku, ať už do katedrál nebo do Vladislavského sálu nebo do některých jiných anebo ty kombinované vstupenky, ale přes pět milionů lidí jenom tím Pražským hradem prošlo. A už i to je svým způsobem opotřebovávání materiálu, promiňte mi ten výraz. Ale je fakt, že možná by nějaký turniket na prvním nádvoří nebyl od věci.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že byste přivítala, kdyby se to zpoplatnilo?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Já ani nechci třeba říkat zpoplatnilo, ale třeba symbolická nějaká cena, já nevím, jenom cena za to, že v podstatě se ničí dlažba, nebo že se svým způsobem i na hradech, kudy procházíte, třeba po České republice a i po Evropě se někdy takováhle označení připravují, takže si myslím, že by možná i nějaká symbolická částka na to, abychom si mohli Prahu upravovat, abychom ji měli pořád v takovém stavu, v jakém ji chceme mít, to vyžaduje neuvěřitelné peníze a možná, že by nám turisté mohli být turisté v tomhle nápomocni.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní ředitelko, už jste zmínila, že by bylo fajn, kdyby turisté se dívali i do jiných čtvrtí, nejen pořád Pražský hrad, Orloj, taková ta klasika, Karlův most, ale dá se vymyslet něco, co by je třeba na Žižkov, na Vinohrady, nevím kam ještě, nalákalo.

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
To víte, že jo. My máme celou řadu tras, kdy připravujeme třeba trasy po Královských Vinohradech, po nádherných památkách Královských Vinohrad. Tam jsou celé ulice, které jsou architektonicky velmi kvalitní. Dneska máme vlastně na Vinohradech Plečnikův kostel. Máme tam dneska věž. Ty miminka na věži, to je obrovské lákadlo, to znamená, naučit vlastně turisty chodit i do těchto oblastí a třeba mladí, kteří nehledají ty klasické památky, ale hledají třeba moderní sochy nebo hledají nějaké skulptury, hledají parky hledají nějaké alternativní věci v Praze. Těm se dá tenhle program nabídnout a musím říci, že celá řada z nich to velmi ráda využívá.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Praha měla pověst města, kde je levné pivo a holky. Je to pořád ta věc, kvůli které sem turisté jezdí?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Není. Samozřejmě, že platíme za zemi, která je mezi těmi evropskými destinacemi levnější pořád ještě a to nejen pivo a děvčata, ale třeba i ubytování, ve srovnání s některými ostatními evropskými destinacemi výrazně levnější, to znamená, mohou sem jezdit třeba i skupiny, které nechci říct, mají hluboko do kapsy, ale které počítají korunu, když někam vyjíždějí. Podívejte se třeba teď na jaře je tady celá řada školních zájezdů. Jsou tu italské školy, jsou tu německé školy. Praha má totiž tu obrovskou výhodu, že je originální ve svém původním postavení. To znamená, vlastně všechny ty historické slohy jsou zde originální a pro třeba školní třídu, která se učí dějepis, učí se architekturu nebo má nějaké povědomí, je Praha úplně jedinečným způsobem učebnicí, to znamená, že celé řady škol to využívají pro výuku, oni sem vlastně jedou na tři dny. Samozřejmě že si třeba to pivo dají a že si i něco užijí v rámci třeba nějakých výletů.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hlavně severští studenti.

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Tak samozřejmě i severští studenti se třeba rádi napijí, ale oni je zase ti učitelé hlídají. Víte, oni jsou za ně zodpovědní, takže oni je musí v pořádku dovézt domů. Takže ta architektura je skutečně fenomén, která táhne a myslím si, že opravdu je to věc, která se málokde vidí v Evropě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak se za poslední roky změnily nároky turistů, když to třeba srovnáte s obdobím před 10 lety?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Turisté jsou stále náročnější a náročnější. Samozřejmě chtějí, především chtějí, aby měli pohodlnou cestu sem. My potřebujeme mít dobré silnice, dobré dálnice. Potřebujeme mít dobrou kvalitní síť železnic. Potřebujeme mít skutečně rychlé spojené, dobré letecké spojení. Podívejte se, kolik nových leteckých linek vlastně přilétá do Prahy, nové, vždycky během sezóny tady je 10, 20 nových linek, prostě z různých a nejen hlavních měst evropských zemí. To znamená, tohle je trend a fenomén. A potom samozřejmě musíme mít kvalitní služby. Dneska je konkurence v Evropě. Několika desetinásobně větší než bývávala před 10, 20 lety. Dnes už marketing určité destinace umí každé malé město v Německu, Belgii, ve Francii, v Itálii a umí už nalákat turisty, takže my nesmíme spát. My to musíme skutečně prosazovat velmi razantně a velmi markantně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Začali k nám jezdit turisté ze zemí, odkud třeba právě před těmi 10 lety ještě nikdo k nám nejezdil. Mění se to?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Určitě se to objevuje především v té asijské klientele, asijská klientela k nám teďka jezdí velmi ráda. Korejci začali před několika lety, protože zde byla přímá letecká linka. Korejci nás milují, Korejci mají Prahu rádi. V Soulu je třeba dům vlastně Staroměstské radnice. To znamená, oni vědí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kopie.

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Kopie. Já jsem řekla ne maketa, ale kopie, kopie Staroměstské radnice, čili Praha je v Soulu velmi významná. Oni znají Prahu a Prahu milují. Takže Korejci byli ti první. Japonci samozřejmě k nám jezdili a teď pochopitelně čínská klientela, která teď díky novým leteckým spojením také Prahu nalézá.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnešním hostem je ředitelka Pražské informační služby, dnes Prague City Tourism Nora Dolanská. Paní ředitelko, vy máte v Praze 5 infocenter. Čekají je nějaké změny, bude jich třeba víc?

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Čekají nás velké změny, čekají nás razantní změny. Ta první změna nastala už loni, kdy jsme skutečně z infocentra, které jsme měli v Rytířské ulici. Udělali první Visita center na Můstku a to už je taková ta kvalitní na úrovni připravená servisní služba, kterou bychom chtěli mít samozřejmě po Praze všude. Máme ještě malý stánek nebo malé místo na Václavském náměstí, máme zatím menší prostory na Staroměstské radnici, ale čekáme, že v nejbližší době i pražští radní nám přiklepnou nějaké větší prostory v přízemí Staroměstské radnice a budeme mít šanci v podstatě kvalitně informovat turisty. A teď se právě v nejbližší době za několik dní otevře z malého stánku první velké Visite Center na Terminálu 1 Letiště Václava Havla, kde budeme mít skutečně třísměnný provoz, 365 dní v roce, ve čtyřčlenném složení, takže tam budeme skutečně už podávat ty služby na nejvyšší a nejkvalitnější úrovni.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste pracovala jako průvodkyně Prahou. Jak se vám za tu dobu co jste ředitelkou, podařilo zabojovat s takovými těmi černými průvodci, takovými těmi, co lžou a říkají, že chybí jim vzdělání, říkají třeba turistům, že u nás je nevěstinec, klasika, že to k Praze patří.

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
No, to je bohužel, to je taková věčná píseň Prahy. Ono to legislativně bohužel nelze žádným způsobem omezit, protože zákon je, že průvodcovská činnost je činnost volná. Tudíž, i když by se vydala v Praze nějaká vyhláška, tak je legislativně nižší, než je zákon. Ale my se snažíme to obejít maximálním způsobem, samozřejmě, že pořád vzděláváme průvodce, máme kurzy, přezkušujeme, teď dostávají nové legitimace, to znamená, my je máme podchycené. Máme vytvořený klub VIP průvodců, kde jsou ti nejlepší z nejlepších a ti jsou na našich webových stránkách s fotografií, s označením, v jakých jazycích hovoří a jaké specializace mají, jestli mají třeba licenci pro židovské objekty nebo pro Strahovský klášter a tak dále, to znamená, že i turista, který ještě než do Prahy přijede, si je už na Internetu může najít, on si je může předobjednat a my mu připravíme vlastně toho průvodce, takže kvalitní servis už dostane okamžitě, jakmile prostě do té Prahy přijede, ale potom se tak samozřejmě snažíme s nimi pracovat jinak a mohu vám říct krásnou malou příhodu. Teď jsme přezkušovali některé průvodce a přišel k nám i průvodce, který je černý průvodce a je to takový ten freetours průvodce, který nám přišel říct, že když jsme ho zkoušeli z angličtiny, že se vlastně stydí, co všechno neví a že nastoupí do našeho kurzu a skutečně se bude chtít přezkoušet a přezkoušet vlastně ty své znalosti. Takže tím jsme vlastně i možná trošku vnesli takový trn do toho celého zázemí těch průvodců, kteří si myslí, že stačí to, že vlastně jen v Praze žijí a že tu Prahu vůbec neznají, takže to možná bude lepší v budoucnu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Slyšeli jste ředitelku Pražské informační služby, dnes Prague City Tourism, Noru Dolanskou. Děkuji, že jste přišla do studia, na shledanou.

Nora DOLANSKÁ, ředitelka, Prague City Tourism
--------------------
Děkuji za pozvání, na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio