Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - rozhovor s Karlem Rezkem

Hostem byl v pátek 1. července náměstek TSK Karel Rezek.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem pořadu K věci je investiční náměstek pražské Technické správy komunikací Karel Rezek. Dobrý den.

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Letní doprava v hlavním městě znamená pro řidiče výzvu. Ani letošek nebude výjimkou. Praha v těch následujících měsících plánuje celou řadu rekonstrukcí, kolonám se nevyhneme. Pane náměstku, kdybyste měl vybrat ty nejzásadnější omezení, která čekají v létě řidiče v Praze, která by to byla?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Tak Technická správa komunikací má pro letošní letní období připraveny významné rekonstrukce. Je to akce Spořilovská. Na Spořilovské ulici by se měly dělat dvě navazující úpravy. Jednak je to modernizace, kde teda nahrazujeme stávající povrch kvalitnějším povrchem. Zajímavá věc pro tuto investici je i využití, respektive aplikace vysokorychlostního vážení, což předpokládáme...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co to je, pane náměstku?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
To je věc, která je moderní a která si myslím, že v hlavním městě Praze nám chybí. Je to zařízení, kterým se při normální jízdě měří váha jednotlivých automobilů. To znamená, zajistí to to vážení snížení nadměrných nákladů v Praze...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aby tam nevjížděli ty kamiony, kvůli kterým si potom lidé na Spořilově...

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Určitě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tolik stěžují. A to je ten důvod, že tam budete instalovat toto zařízení, to je ten důvod, proč tam bude celé léto omezení?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Toto zařízení je pouze doplňkem celé té investice, protože chceme dělat ucelené části a vlastní vysokorychlostní vážení je pouhým, pouhou teda částí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A dál? Jaké další zásadní omezení, kde?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Paní redaktorko, ještě bych zůstal u toho Spořilova, protože na tuto akci modernizace naváže druhá neméně důležitá akce a to je pokládka nízkohlučných asfaltů. Všichni víme, že oblast Spořilova je velmi zatížena nadměrnou dopravou, zejména z důvodu teda absence Pražského okruhu 511 a občané Spořilova si myslím naprosto oprávněně stěžují na zvýšenou dopravu, na zvýšenou hlukovou zátěž a snažíme se teda i těmito opatřeními vylepšit životní prostředí pro občany Spořilova.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je Spořilov, to je dobrá zpráva, nízkohlučné asfalty. Jak to bude vypadat na Štěrboholské spojce?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Na Štěrboholské spojce máme připraveny další souvislé údržby, které budou rozšířeny i o úpravu podkladních vrstev. Je to v oblasti Europarku a bude to část jednak teda z centra, ale druhá i do centra. Tyto akce budou navazovat a budeme v nejbližších dnech projednávat s odborem dopravních agend možnosti, jak řešit dopravně-inženýrské rozhodnutí tak, aby negativní dopad z prováděných prací byl minimální samozřejmě na veřejnost a potažmo na řidiče.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pane náměstku, dá se říct, že ty největší komplikace v dopravě způsobí právě ty práce na Štěrboholské spojce a ve Spořilovské ulici? Jsou to ty nejzásadnější?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Já si myslím, že svým rozsahem, svým významem i svým dopadem na dopravu to budou asi největší akce, které TSK pro letošní prázdniny připravuje. Jinak samozřejmě pokračuje i rekonstrukce Nuselského mostu. Tyto rekonstrukce už jsme zahájili v roce 2011 a je reálný předpoklad, že práce, které mají přímý dopad na dopravu, budou v letošním roce ukončeny. Tím nechci říct, že bude ukončena celá rekonstrukce Nuselského mostu do prvního pololetí příštího roku ještě předpokládáme dokončující práce, zejména demontáže lávek, z kterých se vlastně ta sanační část na mostní konstrukci provádí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Demontáže lávek tam u Paláce kultury?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na podzim má začít také dlouhodobá oprava Libeňského mostu. Už je jasné, jak dlouho se po něm nepojede?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Tak oprava Libeňského mostu se připravuje řadu let, minimálně 10 let, ale v současné době se celý projekt přehodnocuje, je snaha prověřit, zda Libeňský most není kulturní památkou, toto prověřuje projednává ministerstvo kultury a hlavní město Praha TSK očekává, jaké bude rozhodnutí. Takže rozhodně nebude na Libeňském mostě zahájena vlastní rekonstrukce.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď na podzim se tedy rekonstruovat Libeňský most nezačne?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Určitě nezačne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A dá se říct, kdy se začne? Máte nějaký vy odhad?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Musím říct, že odhad asi na zahájení vlastní rekonstrukce těžko někdo bude mít, neboť se v současné době prověřuje, jestli připravený projekt je připraven správně, jestli respektuje veškeré aspekty související jak i s protipovodňovou ochranou a myslím, že rekonstrukce se bude ještě dále připravovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je investiční náměstek pražské Technické správy komunikací Karel Rezek. Řada oblastí v Praze si stále stěžuje na nadměrný hluk. Už jsme tady o něm dnes mluvili, mluvili jsme o tom Spořilově, tam je to konkrétně ten spořilovský plácek, potom ulice 5. května, například i ulice Jana Želivského na Praze 3. Kde se letos v Praze, ještě letos budou realizovat ta protihluková opatření?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Protihluková opatření Technická správa komunikací řeší několika způsoby. Asi takový nejvýznamnější jsou protihlukové stěny, které jsou připraveny jednak teda na ulici 5. května, které bychom rádi realizovali v letošním roce. Další významná protihluková stěna je připravena podél Štěrboholské radiály, kde je připravena jednak teda rekonstrukce, ale i rozšíření, a to jak do délky, tak i do výšky, je maximální snaha omezit hlukovou zátěž. Ale protihluková opatření dělám i jinými způsoby. Jednak je to aplikace protihlukových, respektive nízkohlučných asfaltů, což je technologie poměrně nová a v Praze se aplikuje řádově dva, tři roky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale pane náměstku, já jsem četla, že ten tichý asfalt je sice jako dobrá věc, funguje, ale že se musí často dělat údržba. Že to je nevýhoda jeho.

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Máte, máte pravdu, je to nevýhoda. Nízkohlučné asfalty jsou náročnější na údržbu. Ta údržba se musí dělat specielními stroji a dělá se dvakrát ročně. Nicméně ten tichý asfalt, když se aplikuje, tak je to věc, která z pohledu řekl bych veřejného prostoru není tak viditelná jako zásadním rozdílu jsou protihlukové stěny.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ten tichý asfalt tedy bude kde letos položen? Ještě jednou.

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Tak jednak, jednak se bude aplikovat na té Spořilovské a dále ho chceme připravit i na komunikaci Evropskou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
I na Evropské. Pane náměstku, inspirujete se třeba někde ve světě? Jsou někde ve světě nějaká protihluková opatření, která tady u nás v Česku nejsou, ale přijdou k nám?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Technická správa komunikací jednak samozřejmě sleduje trendy ve světě a jednak úzce spolupracuje i s ČVUT a tato spolupráce si myslím, že je velmi významná, protože ty poznatky, které jsou zatím řekl bych v rovině teoretické, tak se díky aplikaci přenášejí i do praxe a jsou s tím dobré zkušenosti z této spolupráce. Jinak si vůbec nemyslím, že Česká republika by byla někde v pozadí, protože i ty nízkohlučné asfalty, které my dneska aplikujeme, tak je pravda, že o pár let dříve se používaly v západní Evropě, zejména ve Francii, v Německu, ale myslím, že Česká republika drží krok i s dalšími vyspělými zeměmi.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já se ještě vrátím k těm protihlukovým clonám. Ne každému se líbí. Například zástupci sdružení Automat říkají, že by s nimi mělo v Praze šetřit. A že by měla být spíše nějaká regulace intenzity automobilové dopravy a omezení rychlosti například na noční 30. Co si o tom myslíte?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Výstavba protihlukových stěn je opravdu velmi citlivou záležitostí. Technická správa komunikací prioritně musí naplňovat hygienické předpisy. Hygienické předpisy dneska jsou poměrně tvrdé. Je to 50 decibelů v noci, 60 decibelů ve dne. A nejrazantnějším způsobem ke snížení hlukové zátěže jsou právě protihlukové stěny.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem pořadu K věci je investiční náměstek pražské Technické správy komunikací Karel Rezek. Každý řidič zná a rozčilují ho takové ty díry, trhliny na silnici, výmoly. Teď se začíná na takovéto opravy využívat takzvaný mikrokoberec. Je to nová technologie. V čem to spočívá?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Tak mikrokoberec, emulzní mikrokoberec je nová moderní technologie, ale rozhodně to není technologie, která by byla vhodná pro opravy výtluků. Naopak. Emul...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co to teda je, pane náměstku? Já si to neumím představit, mikrokoberec. To je nějaký asfaltový koberec, nebo?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Tak je to asfaltový koberec, který má specielní složení a je to velmi tenká vrstva řádově 5-15 milimetrů a...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A v čem je přínosný pro tu silnici, pro řidiče?

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Přínosný je zejména v zkvalitnění vlastností, povrchových vlastností vozovky, to znamená zvýšení protismykových vlastností a tak dál, což určitě řidiči oceňují, ale...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale výmoly to neřeší.

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Ale výmoly to v žádném případě neřeší. Naopak předpoklad pro aplikaci emulzních mikrokoberců je dobrá kvalita povrchu vozovky s výjimkou právě té protiskluzné vrstvy, která teda vykazuje větší možnosti smyku. Takže tam...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No tak to vzhledem k...

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Se aplikuje mikrokoberec.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam vzhledem k situaci na některých silnicích v Praze ne všude ten mikrokoberec se tedy bude moci dát, protože například tam, kde bydlím já, na Praze 9 v Čakovicích, tak tam by se mikrokoberec asi neuchytil na té silnici, kterou jezdím do práce.

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Tak v místech, kde jsou opravdu povrchy vozovky je degradován a jsou dokonce i výmoly, tak se musí využít úplně jiná technologie, nejčastěji se používá souvislá údržba, která spočívá v odfrézování těch zdegradovaných vrstev živice a pokládkou nových živičných vrstev.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, děkuji za rozhovor. Na shledanou.

Karel REZEK, investiční náměstek, Technická správa komunikací hlavního města Prahy
--------------------
Já děkuji za pozvání a přeji hezký den.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio