Pražské metro slaví 55. výročí. Podle původních plánů dělníci stavěli trasu podpovrchové tramvaje

7. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Metro, nástupiště, cestující (ilustrační foto)

Před pětapadesáti lety začalo v Praze vznikat metro. I když v roce 1966 to vlastně nevěděli ani dělníci, kteří s prvními pracemi začali. Podle původních plánů stavěli trasu podpovrchové tramvaje. O tom, že položili základy pozdějšího metra, rozhodla tehdejší vláda až během samotné stavby.

Už v roce 1935 upozorňoval inženýr Vladimír List – významná postava elektrifikace Československa –  na nutnost zavést v Praze dopravu pod povrchem.

I kvůli druhé světové válce se ale projekt zpozdil. V roce 1966 nakonec začala vznikat podpovrchová tramvaj z Hlavního nádraží na Pankrác. „Měly jezdit tramvaje dvakrát T3, čili soupravy, které i dneska známe z pražských ulic. Ta podpovrchová tramvaj se zdála pro Prahu výhodnější, protože se v té době pohybovala na hranici toho, který ten dopravní systém, jestli podzemní dráha nebo podpovrchová tramvaj je pro město vhodnější,“ říká historik pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Už o rok později ale vláda rozhodla, že i kvůli plynulosti dopravy vybuduje metro, tak jak ho známe. Původní projekt podzemní tramvaje můžeme vídat v metru i dnes. „Především ve stanici Hlavní nádraží vidíme nejmarkantněji ten pozůstatek, protože ty tunely podpovrchové tramvaje měly být dvojkolejné s bočními nástupišti. Najednou přestala platit projektová dokumentace a celá koncepce hromadné dopravy, přesto se stavba nesměla zastavit,“ upozorňuje Pavel Fojtík.

Vyjelo o osm let později

Po několika odkladech způsobených třeba i zpožděním důležitých souvisejících staveb Nuselského mostu nebo Nemocnice v Motole nakonec první pražské metro vyjelo v roce 1974. Provoz zahajoval tehdejší primátor Zdeněk Zuska.

Už v původních plánech počítalo město se čtyřmi trasami, včetně linky D. Vést měla od Karlova náměstí kolem Vltavy do Strašnic. Déčko nakonec vznikne, současná trasa z Písnice na Náměstí Míru má být hotová kolem roku 2028, zhruba sto let od prvního návrhu inženýra Vladimíra Lista.

autoři: Adam Bejšovec , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?