Pražské koleje brázdí neobvyklá tramvaj. Tlačí před sebou pluh a odklízí sníh

6. únor 2019

Dopravní podnik o víkendu vypravil do města speciální tramvaj s pluhem na odklízení sněhové nadílky. Podobně jako mazací vůz lidově nazývaný „Mazačka“ se radlice stala atrakcí na všech sociálních sítích. Do ulic přitom vyjela zejména kvůli novým nízkopodlažním vozům Škoda 15T, které mají problém s více než pěticentimetrovou vrstvou sněhu.

Jedná se o upravovaný podvozek, který byl původně pod standardní tramvají, ale v tuto chvíli je na něm nastavena nástavba, uchycená radlice,“ vysvětluje Martin Brejša, šéf technické kontroly nových vozů.

Martin Brejša, šéf technické kontroly- nové vozy u tramvajového pluhu, vozovna Pankrác

„V nástavbě jsou zalité kolejnice v betonu tak, aby to celé bylo těžké. Váží to 11 tun,“ dodává. Umělé zvýšení hmotnosti má prostý důvod – zajištění stability celého pluhu.

Jízda pluhu letos nebyla první, přesto se z ní stává podobný fenomén jako z mazací tramvaje či modré T3 Coupé. Obrázky a videa pluhu o víkendu doslova zaplavily sociální sítě a internet.

„Je to dáno atypičností. Pokud tu jede oranžové blikající monstrum, které něco před sebou hrne... Když se na to podíváte, je to větší než osobní automobil, takže budí respekt. Každý se za tím ohlédne,“ vysvětluje, co popularitu způsobuje.

Zařízení s širokou radlicí před sebou tlačí dvojice tramvají typu T3R.P, čili modernizované verze legendární tramvaje ČKD Tatra T3, které běžně během roku brázdí pražské ulice s cestujícími. V čele se však vždy nachází upravený vůz s číslem 8300.

„Tramvaj je speciálně upravená, má přípojná místa pro pluh – jak mechanická, tak elektrická. Jedná se však o standardní běžnou tramvaj,“ doplňuje Brejša.

Tramvajový pluh

Radlice i pluhové tramvaje

Každá vozovna dopravního podniku má sice vlastní pluhovou tramvaj, ty ale na větší objem sněhu nestačí. Právě na to slouží připojovací podvozkový pluh PSP 01, který je připravený na pražské vozovně Pankrác.

„Měl by být vypraven, když je předpoklad spadu sněhu nad pět centimetrů, což je limit pro nízkopodlažní tramvaje. Přednostně je nasazován na vyšší nadmořské výšky – Barrandov, Střešovice, Petřiny, Kobylisy. Zkrátka tam, kde je předpoklad největšího sněžení,“ popisuje Brejša.

Tramvajový pluh, vozovna Pankrác

A jak se s pluhem jezdí? „Člověk si musí dávat pozor na vyčnívající věci, aby je radlicí nesmetl. Musí přemýšlet dopředu před vjezdem do křižovatek, před dáváním přednosti v jízdě. Je to trochu náročnější, ale není to nic extrémně složitého. Ovládání se provádí pomocí dálkového ovladače z kabiny,“ popisuje.

S pluhem však mohou jezdit pouze speciálně proškolení zaměstnanci údržby tramvají. Běžný řidič se tedy k manipulaci s radlicí nemůže dostat. Ta momentálně čeká ve vozovně na další využití.

autoři: Adam Bejšovec , pla | zdroj: iROZHLAS.cz
Spustit audio