Praha testuje bezkontaktní spínače na přechodech pro chodce. Vznikly díky koronaviru

12. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Přechod pro chodce

Některé přechody pro chodce v hlavním městě by v budoucnu mohly umět samy vyhodnotit, kdy je potřeba zastavit na světelných křižovatkách dopravu a umožnit lidem přejít. Praha v úterý totiž začala testovat takzvaná bezdotyková tlačítka.

Ve žluté krabičce s velkým plošným tlačítkem u přechodu je zabudovaný senzor, který je založený na mikrovlnném radaru. Ten tak před sebou rozezná překážku, v tomto případě ruku člověka, který chce přejít a sám dá pokyn systému, který nakonec chodcům umožní silnici přejít. Ruku stačí přiložit zhruba dvacet centimetrů k zařízení, po pípnutí se rozsvítí nápis „čekejte“. Lidé tak vůbec nemusí s tlačítkem přijít do kontaktu.

Tlačítko má v sobě funkci, které by měla zabránit nechtěné aktivaci. „Má i svou autokalibraci, kdyby třeba někdo přišel a překryl by tlačítko nějakým kusem látky, tak tlačítko do 20 sekund se překalibruje, pozná tu překážku a začne znovu reagovat na nové nastavené podmínky okolí,“ říká náměstek ředitele Technické správy komunikací Martin Pípa. Jak přesně ale systém v provozu reaguje, bude jasné až po skončení zkušebního režimu. Ten má trvat zhruba půl roku. Zatím město testuje dvě tlačítka na přechodu nedaleko ministerstva průmyslu a obchodu.

Proč město takový systém zkouší?

Zásadní impuls bylo vypuknutí koronavirové krize na jaře, kdy se město snažilo, aby lidé ve veřejném prostoru zbytečně nemuseli na nic sahat. Na evropském trhu ale podle vedení města bezkontaktní spínače nejsou, podobné fungují třeba v Austrálii, ale ty zase nemají českou certifikaci. V Praze tak vznikl prototyp, a pokud se osvědčí, město by tlačítka instalovalo na opravované semafory, i na některá vytížená místa v Praze. „Jsou určitě křižovatky, které jsou z hlediska pěší dopravy zatížené více. Třeba u přechodu u Karlova mostu, tam prochází v turistické sezóně sto tisíc lidí denně, dále I.P. Pavlova, okolo Národního muzea,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě. Podle silničářů by navíc ani technická úprava tlačítek nebyla zásadně nákladná, protože můžou senzor nainstalovat právě i do řady současných tlačítek pro chodce.

autoři: Adam Bejšovec , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

3 x Hurvínkovy příhody

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka