Praha bojuje s vizuálním smogem. Zmizí více než polovina reklamních ploch na zastávkách MHD

4. leden 2022

Z ulic Prahy by v příštích letech měly postupně mizet stovky velkých i menších reklamních ploch. Vedení hlavního města tak chce nejen omezit světelný a vizuální smog, ale také zlepšit způsob, jakým z reklamy získává peníze. Jenom poutačů na zastávkách MHD a v jejich okolí by mělo být zhruba o polovinu méně.

Čtěte také

K zásadnímu úbytku reklamy má přispět velká výměna přístřešků zastávek MHD, která začala vloni a také takzvaného mobiliáře, tedy laviček nebo odpadkových košů. „Předchozí garnitura vysoutěžila nový mobiliář, včetně nových zastávek. Je to příležitost, jak tu reklamu kultivovat. Bylo to spojené s těmi samostatnými nosiči té reklamy, které byly umístěné špatně nejen z hlediska vizuálního smogu, ale třeba z hlediska průchodnosti,“ popisuje náměstek pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

Omezování reklamy neznamená ztrátu příjmů

Nové černobílé ocelové zastávky montují technici od podzimu, celkem by jich během dvou let měli nainstalovat asi 700. Umožnil to konec smlouvy s dosavadním provozovatelem venkovní reklamy, vysvětluje radní pro majetek Jan Chabr ze Spojených sil pro Prahu: „Ty zastávky dodávala a provozovala soukromá společnost, ta si za to mohla na zastávkách umísťovat reklamu a kromě toho měla několik set dalších lokalit. Sloužily jako různé bigboardy, CLV, billboardy a nebyla možnost hýbat s tím počtem nosičů.“

Nově by správu měl nejspíš přebrat Dopravní podnik hl. m. Prahy. Omezování reklamy ve městě ale v principu neznamená ztrátu příjmů. Naopak by měla vzrůst cena jednotlivých ploch. Magistrát si to podle Adama Scheinherra ověřil analýzou v Dopravním podniku: „Zadali jsme soudně znalecký posudek, jaká je maximální efektivní hodnota, na kterou bychom měli dospět. Je to okolo 150 milionů za rok, a když budeme přidávat další plochy, tak se ta hodnota začne snižovat. A dneska už jsme třeba na 160 milionech.“

Už vloni magistrát nechal odstranit tisíce menších i větších reklamních ploch. Například z pozemků kolem silnic. Další postup má naplánovat Technická správa komunikací. „Zbytek reklamních nosičů tvoří v rozpočtu hlavního města Prahy zhruba 50 milionů korun, což jsou v době covidu prostředky, u nichž musíme zvažovat postradatelnost,“ dodává Chabr. Vedení Prahy počítá s tím, že jen díky výměně zastávek se sníží počet reklamních ploch asi o 65 %.

autor: Adam Bejšovec
Spustit audio