Pokračuje kampaň Neskákej mi pod kola. Dopravní podnik se zaměří na bezpečné chování cestujících

30. březen 2022

Známe to asi všichni - telefonujeme, píšeme sms nebo jen někam pospícháme, nesoustředíme se jen na jednu věc a najednou uděláme krok do vozovky. Jen těsně kolem nás pak projede tramvaj nebo autobus. Právě na pozornost a naše bezpečí upozorňuje další, třetí ročník kampaně policistů a pražského Dopravního podniku: Neskákej mi pod kola! 

Za poslední dva roky není žádný případ, kdy by někdo srážku s tramvají nepřežil. Počet případů, kdy se cestující zranili, byl v roce 2021 48, rok před tím 45. Nejčastěji k tomu docházelo při brzdění a kde, to přibližuje Milan Slunéčko, vedoucí správy tramvají: „Zranění evidujeme tam, kde je hustota a frekvence provozu největší, což je centrum. A tam, kde je hodně přechodů, velký pohyb lidí. Ze statistik sledujeme, že se nám v tom hodně promítají i cizinci, na tuto cílovou skupinu budeme kampaň hodně směrovat.“

Člověk, který se v autobuse nedrží, může po zabrždění dopadnout takto

U autobusů jsou čísla nahlášených zranění vyšší, ale také platí, že za poslední dva roky nikdo při srážce nezemřel. Dopravní podnik se tedy chce tentokrát zaměřit na cizince. Na nádražích nebo letišti by měly být informační letáky v cizích jazycích. Ve spolupráci s BESIPem, Policií ČR, Magistrátem hl. m. Prahy a ROPIDem upozorní na pravidla bezpečného chování během jízdy v dopravních prostředcích, mezi která patří i povinnost se držet. Cestujícím to připomene také nový polep autobusu a tramvaje. Dalším tématem je správné, včasné a bezpečné nastupování. I když moderní vozy rozeznají, že si někdo do dveří skřípne ruku nebo nohu a automaticky se ze zastávky nerozjedou, pořád i k takovým nehodám může dojít.

Jak se bezpečně chovat

Poslouchat a sledovat výstražná znamení, že se zavírají dveře. Pro rodiče platí, že by kočárky měli stavět proti směru jízdy, ne napříč, jak se často stává. Protože když řidič zabrzdí a rodiče se navíc drží jen kočárku, spadnou oni a převrátí i kočárek. Obecně platí pravidlo držet se za jízdy madla. Na prezentaci bylo jasně vidět, co se stane, když se nedržíte. V tramvaji přišla figurína o několik prstů. Ale v autobusech jsou brzdy ještě jedovatější a při prvním pokusu si figurína zlomila klíční kost, ve druhém upadla hlavou na schůdek.

autoři: Kristýna Vašíčková ,
Spustit audio