Po Praze 180 kilometrů na kole

10. srpen 2004

V Praze je podle údajů magistrátu 180 kilometrů cyklotras a 42 kilometrů kvalitních cyklostezek. Městem se dá projet ze severu na jih a z východu na západ, cyklistům však může ztížit cestu spletitost pražských uliček i nepříjemné dlažební kostky zejména v historickém centru.

Mnozí lidé proto dávají přednost výletům z okrajových částí Prahy do okolí metropole - třeba na Karlštejn je to ze stanice metra Luka 22 kilometrů. Podle pražského magistrátu by se měla celková délka cyklotras na území hlavního města do roku 2006 zvýšit na 280 kilometrů, cyklostezky mají měřit 70 kilometrů. "Od roku 2002 město do výstavby cyklostezek a cyklotras investovalo 50 milionů korun," sdělil ČTK tiskový odbor magistrátu. Radní Radovan Šteiner již dříve uvedl, že každoročně bude mít hlavní město na výstavbu cyklostezek vyhrazeno v rozpočtu alespoň 20 milionů. Podle Evy Kubátové z tiskového oddělení magistrátu nelze nyní částku upřesnit, protože rozpočet na příští rok se teprve připravuje. Jak ale upozornil Jan Bouchal z občanského sdružení Oživení, ne všechny trasy jsou v dobrém technickém stavu. "Je tady mnoho kilometrů vyznačených cyklotras a cyklostezek, ale řada z nich je nepoužitelná," míní. Zároveň však připustil, že v Praze je i několik kvalitních tras, například směrem z centra do Modřan. Třicetiletá Daniela jezdí na kole ze svého domova na Žižkově do práce v centru Prahy nedaleko Staroměstského náměstí. "Po Praze se mi jezdí dobře. Průšvih je, že na hodně míst jsou kostky, tak to se nejezdí nejlépe," řekla ČTK cyklistka. Další z oslovených cyklistů zase zavzpomínal, jak se snažil projet trasu z Černého mostu k Andělu na Smíchově. "Nezdá se to, ale je to docela dálka a po cestě jsou i docela slušné kopce. Největší překvapení mě však čekalo, když jsem přejel můstek přes Průmyslovou - z něj se totiž dá sejít jen po schodišti. Měl jsem co dělat, abych před ním zastavil," svěřil se cyklista. Oblíbeným cílem je na jihozápadě Chráněná krajinná oblast (CHKO) Český kras, která začíná pár kilometrů za Prahou a nabízí nejen hrad Karlštejn, ale i řadu přírodních památek. Řada tras se nachází i ve vzdálenější CHKO Křivoklátsko či na jihovýchodě od Prahy v okolí řeky Sázavy - pro snazší přístup se však již vyplatí využít vlakovou dopravu. Východně od Prahy pak mohou zdatnější cyklisté vyrazit z Černého mostu například do 30 kilometrů vzdáleného Kerska a tamního přírodního parku; místo je spojeno s pobytem spisovatele Bohumila Hrabala. Pro dopravu do okrajových částí Prahy, z nichž se dá vyrazit na výlety do okolí, je lepší použít místo bicyklů metro. To je ostatně jediným dopravním prostředkem, v němž lze s jízdním kolem cestovat, a to jen mimo dopravní špičku a v posledním vagonu soupravy. Do budoucna se cyklisté rozšíření služeb ze strany MHD zřejmě nedočkají. "Je to složité. Současný stav je kompromis, a to kvůli bezpečnosti ostatních cestujících. Přece jen autobus či tramvaj jsou účastníky provozu, a když jim do cesty vjede auto, je nebezpečí zranění velké," řekla ČTK mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová.

Spustit audio