Obliba malých lodí v Česku stoupá
Češi kupují stále více malých lodí a vodní plochy u nás tak výrazně ožívají. Podle místopředsedy Asociace lodního průmyslu Vladimíra Tomana to souvisí i s tím, že se loni po dlouhých čtyřiceti letech uvolnila pravidla pro motorové čluny. V pořadu K věci se také zásadně ohradil proti výrokům ekologů, kteří v souvislosti se zvýšenou lodní dopravou upozorňují na znečištění řek.
Loni se uvolnila pravidla pro motorové čluny a české řeky a vodní plochy se otevřely rekreační plavbě. Podle Vladimíra Tomana se jedná o pozitivní krok: „Je to tak jako v ostatních státech, plavba je povolena, a jen tam, kde to není vhodné, zakázána. Původně to bylo opačně. Byla zakázána, a povolena jen někde.“
Podle Vladimíra Tomana není pravda, že by lodě výrazně znečišťovaly řeky a ovzduší. „Je řada novinek ve vývoji ekologických motorů, motory, které jsou dnes uváděny do provozu, jsou čtyřtaktní a nízkoemisní, splňují všechny hlukové i ekologické vyhlášky.“ Říká Vladimír Toman.
„Lodní motory, které se dneska můžou prodávat, musí splňovat přísné limity, dokonce přísnější než jsou v automobilovém průmyslu,“ dodává.
Spousta lodí je v těchto dnech k vidění v centru Prahy. Na Rašínově a Smíchovském nábřeží se koná 8. ročník výstavy Lodě na vodě. Návštěvníci si můžou prohlédnout přes sto lodí nejrůznějších typů a na mnoha z nich se podle místopředsedy Asociace lodního průmyslu Vladimíra Tomana budou moci i projet.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí