O místa v pražských speciálních školách se musí losovat, jsou přeplněné. Rodiče mají problém s umístěním handicapovaných dětí

3. květen 2022

V pražských speciálních školách pro děti s handicapem není dostatek volných míst. Zájemce musí odmítat a žáky vybírat například pomocí losování. Běžnou školu kvůli speciálnímu přístupu při výuce děti navštěvovat nemůžou. To je i případ sedmiletého Joachima s těžší formou autismu, který se hlásil do speciální školy v Praze 6.

Čtěte také

„Počítala jsem s tím, že přihlášky dáme do dvou škol, které máme deset minut autem od domu,“ vypráví Kristína Šedivá, matka syna s těžším autismem. Brzy zjistila, že speciální školy první ročníky vůbec neotevírají. Nakonec se jí podařilo najít školu v Praze 6, která přijímá děti do první třídy. Jenže tam je velký přetlak, proto budou žáky losovat.

Speciální školy nejsou spádové. Pokud tak není místo, alternativou je běžná škola. Tam se syn Kristíny Šedivé podle doporučení speciální pedagožky nehodí. Je třeba velmi citlivý na hluk. „Třída zdravých dětí, které jsou hlučné, to by pro Jochínka byla katastrofa. Držel by si ouška nebo by utíkal pryč. Neumí si říct o věci, neumí mi říct, když ho něco bolí,“ popisuje Kristína.

Nové speciální školy nevznikají

Pražské speciální školy jsou přeplněné, potvrzuje to i ředitel školy Ružinovská v Praze 4 Milan Záruba: „Máme třídy s dětmi tak postiženými, že se počítá s tím, že tam bude čtyři až šest žáků. My v těch třídách máme někde až deset žáků. A teď přemýšlíme, jak to vyřešit.“

Dětí s autismem nebo jiným handicapem přibývá. Síť speciálních škol se ale nerozšiřuje. „V oboru se pohybuji víc než třicet let a neuvědomuji si, že by na území hlavního města Prahy vznikla nějaká nová speciální škola,“ uvádí ředitelka Speciálně pedagogického centra při Národním ústavu pro autismus Věra Čadilová.

Zřizovatelem speciálních škol je pražský magistrát. Radní pro školství Vít Šimral z Pirátské strany tvrdí, že budov je dost, ale nejsou speciální pedagogové. Novou školu proto město neplánuje. „Pro nás je teď lepší navyšovat kapacity těch stávajících než procházet procesem zápisu do rejstříku.“ Rodiče dětí, které mají těžší mentální handicap, tak musí spoléhat na náhodný los. A když nevyjde, mají dvě možnosti - dojíždět hodiny do vzdálené školy, která má místo, nebo vzdělávat doma. 

autoři: Jaroslav Hroch ,
Spustit audio