Nekonvenční textař Pavel Chrastina

18. červenec 2012

Ve středu krátce po třiadvacáté hodině uvítal Miloš Skalka v Nočním proudu dalšího ze série svých studiových hostů. Tentokrát přijal pozvání k nočnímu proudění autor textů klíčových hitů skupiny Olympic ze 60. let, někdejší hráč na basovou kytaru a zpěvák doprovodných vokálů této legendární skupiny Pavel Chrastina. S posluchači Nočního proudu se podělil především o zážitky ze svého působení ve skupině Olympic, která v nadcházející hudební sezóně oslaví půl století existence.

Pražský rodák Pavel Chrastina (narozen 25. dubna 1940) se od roku 1958 podílel na formování naší beatové scény, a to jako člen skupin Samuel´s Band či EP-Hifi. V roce 1963 stál u zrodu skupiny Olympic, kde se uplatnil nejen jako hráč na basovou kytaru a zpěvák doprovodných vokálů (sólově zpíval jen zcela sporadicky, třeba ve skladbě Kamenožrout zelený), ale především jako nekonvenční textař.

Jeho textové obrazy dokonale bouraly do té doby zažitý model písňové tvorby, bořily konvence, pracovaly s jazykovými novotvary, nelogismy a prohřešovaly se vlastně proti všemu, co do té doby textařské řemeslo obnášelo. Snad právě (a nebo především) proto se stal Pavel Chrastina průkopnickou osobností česky zpívané rockové písničky a klíčové skladby skupiny Olympic ze druhé poloviny 60. let, kdy kapela se svou původní tvorbou definitivně prorazila, pocházejí z nedostižné autorské dílny tandemu Petr Janda (hudba) – Pavel Chrastina (slova).

Pár příkladů z dávné, leč stále živé historie skupiny Olympic: Dej mi víc své lásky (1965), Snad jsem to zavinil já (1967), Želva (1967), Dědečkův duch (1968), Vzpomínka plíživá (1968), Krásná neznámá (1968) či Pták Rosomák (1969).

Pavel Chrastina se rozloučil se skupinou Olympic na jaře roku 1969 a po absolutoriu na FAMU působil nějaký čas jako televizní kameraman. V době postupující normalizace se však rozhodl raději pro emigraci, kterou prožil převážně v Austrálii.

Domů se Pavel Chrastina definitivně vrátil v polovině 90. let minulého století, kdy znovu krátce navázal spolupráci se skupinou Olympic a na koncertním pódiu se pak sporadicky, leč poměrně pravidelně, začal objevovat po boku svých někdejších rokenrolových souputníků (mj. Pete Kaplan – kytara a zpěv, Ota Jahn – sólová kytara, Jan Antonín Pacák – bicí nástroje, Míla Růžek – saxofon, Viktor Sodoma - zpěv). Pavel Chrastina se rovněž výrazně uplatnil při formování nové podoby Ochranného svazu autorského, který pečuje o autorská práva skladatelů a textařů.

autor: Miloš Skalka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...