Nedostatek znalostí pro práci s počítačem. Část učitelů a dětí neumí ovládat techniku a programy

12. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Distanční výuka prvnáčků

Výuku na dálku v současné době komplikují hlavně nedostatečné znalosti učitelů a dětí pro práci s počítačem. Na jaře přitom bylo hlavním problémem špatné technické vybavení žáků a pedagogů. To se sice zlepšilo, podle zástupců škol ale  zatím všichni nedovedou na potřebné úrovni s technikou pracovat a používat výukové programy.

Žáci i učitelé se používání nových technologií stále učí. Častý zádrhel popisuje otec dvou školáků Jiří Haramul. Mladší Jenda chodí do druhé třídy. „Zapni a vypni mikrofon, to je vlastně jediný, co řeší první a druhá třída a paní učitelka, protože ty děti jsou nesoutředěný.“

Renata má doma na online výuce tři děti. Hodiny jejího syna, taky druháka, vypadají podobně. „Naše paní učitelka je bezvadná, zkušená, ale online výuku se taky učí. Někdy trvá pět minut, něž se jí podaří někoho vyvolat. Děti se v tom ztrácí, protože se neslyší, ptaj se kdo, kde jsme?“

Také prezident Asociace ředitelů základních škol a ředitel školy v pražských Klánovicích Michal Černý upozorňuje na to, že ne všichni učitelé a žáci umí techniku a programy dobře ovládat. Podle něj bylo jednodušší notebooky získat, než se pak s nimi při výuce naučit pracovat. „Škola nemusí mít lidi, který jsou schopný to připravit pro výuku, naučit ty děti a rodiče, který třeba nikdy neviděli počítač, s tím prostě pracovat.“

Organizace se snaží pomáhat

Problém připouští i ministr školství za Hnutí ANO Robert Plaga. „Vybavenost škol IT technikou i schopnost ji využívat je velmi rozdílná a není smazatelná během nějaké krátké chvilky.“ Podle Plagy by pomohlo, aby mezi sebou učitelé svoje zkušenosti sdíleli. Takovou službu nabízí třeba organizace Česko.Digital. Už v březnu začala s projektem Učíme online. Zdarma nabízí webináře vedené IT experty a zkušenými pedagogy. Učitelům radí, jak přenést vyučování do online prostředí. „Ta dynamika je pro ně úplně jiná, je to nová kompetence a udržet pozornost v tom prostředí je daleko náročnější," popisuje spoluzakladateka projektu Eva Pavlíková. 

Pomoc rodinám zase nabízejí některá nízkoprahová centra. Děti, které doma postrádají zázemí, motivaci, techniku nebo připojení mohou do těchto zařízení docházet na doučování. Na děti, které se do online výuky nezapojují, mohou upozornit školy nebo učitelé. Pracovníci nízkoprahových center je pak kontaktují a nabídnou pomoc.

autoři: Eva Šelepová , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.

Jan Pokorný, ředitel Zpravodajství Českého rozhlasu a moderátor

tata.jpg

Tata a jeho syn

Koupit

Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.