Nádraží Vyšehrad by se mělo dočkat opravy. Investor čeká ještě na památkáře

Vlaky na nádraží Vyšehrad nezastavily už přes půl století a jeho stav tomu odpovídá. Kulturní památka chátrá a ani pokuty nepřiměly majitele, aby se pustil do celkových oprav. To by se teď ale mohlo změnit. Soukromý investor čeká na poslední vyjádření památkářů a do konce roku by chtěl začít jak s rekonstrukcí, tak výstavbou dvou nových budov, které budou stát vedle nádraží.

Z fasády vyšehradského nádraží už toho moc nezbývá. Na mnoha místech je opadaná omítka, zdi jsou popsané a posprejované, nad chodníkem visí záchranná síť, aby kusy zdiva nepadaly chodcům na hlavu.

Památkáři i zástupci stavebního úřadu Prahy 2 chodí do budovy na pravidelné kontroly a nařizují majiteli, společnosti RailCity, zabezpečovací práce.

„Vizuální stránka budovy není příliš šťastná, došlo k mnoha škodám: zatečení do říms, zatečení do zdiva, upadnutí části omítek, odpadnutí části říms. Nicméně přes tyto lokání poruchy je ta budova opravitelná do původní krásy," říká šéf pražského oddělení Národního památkového ústavu Ondřej Ševců.

Oprava už není tak v nedohlednu, jak se před několika měsíci mohlo zdát. Do konce března má odbor památkové péče pražského magistrátu vydat konečná stanoviska k projektové dokumentaci. Pokud investor požadavky splní, dostane podle ředitele odboru Jiřího Skalického od úřadu razítko.

„To, co my jsme na jednáních, která jsme vedli na podzim minulého roku, chtěli jednoznačně určit, aby byly harmonogramy zpracovány tak, aby z nich vyplývalo, že investor neudělá to, že nejdřív postaví dvě nové budovy a drážní budova zůstane nedotčena," upozorňuje Jiří Skalický a uzavírá:

„Naopak to mělo jít ruku v ruce a chtěli bychom, aby se to pak kolaudovalo případně celé najednou.“

nádraží Vyšehrad, Praha

Projekt pro majitele připravuje architektonický ateliér Omikron K a jeho šéf Martin Kotík potvrzuje, že připomínky památkářů už byly do dokumentace zpracovány a investor čeká na stavební povolení.

„Předpokládejme, že koncem června bude nabytí právní moci stavebního povolení, pak se bude dělat tendrová dokumentace a výběr dodavatele. To by mohlo být přes prázdniny do konce září a v ideálním případě na konci září by se mohlo zahájit s rekonstrukcí a s výstavbou nového areálu," uzavírá Martin Kotík.

Pokud se ke stavebnímu úřadu opět někdo neodvolá, měly by u nádraží vyrůst dvě prosklené administrativní budovy propojené s nádražím, s obchody a restauracemi. Stavět by se mělo 16 měsíců. Odhad nákladů je mezi 230 až 250 miliony korun.