Na vítězném návrhu Šťastný Hlavák se komise shodla drtivou většinou, uvádí Petr Hofhanzl ze Správy železnic

V soutěžním dialogu na úpravy území hlavního nádraží v Praze zvítězilo dánské studio Henning Larsen Architects. Jak bude železniční brána do Prahy vypadat? O tom mluvil v pořadu K věci Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic.

Myšlenkou návrhu Šťastný Hlavák je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky před nádražím a historické Fantovy budovy.

„Komise se shodla drtivou většinou, když ze třech postupujících vybrala vítězné dánské studio Henning Larsen, které dle jejího názoru nejlépe splnilo zadání,“ potvrzuje Petr Hofhanzl.

Podle aktuálního plánu by přestavba Hlavního nádraží začít pravděpodobně za pět let, tedy v roce 2028

Dominantou celého návrhu je dřevěná střešní konstrukce. „Nová střecha je zde vytvořena jako sjednocující prvek nad výstupy z metra, nad novou tramvajovou tratí, nad přístupem na vlakové nádraží a zakrývá i magistrálu. Některé ty sloupy ve spodní části respektují původní sloupy, které jsou ve stávající nové odbavovací hale. Architekti se snažili mnoho prvků z té původní budovy zachovat.“

Čekárny pro cestující zůstanou i nadále v uzavřeném prostoru. „Nově budou případně i čekárny v sále, který teď rekonstruujeme a v sobotu 2. prosince pro veřejnost i otvíráme,“ dodává Petr Hofhanzl.

Vítězný návrh prý také vrací přirozený průchod z Vrchlického sadů k Fantově budově. „Navrhli nové široké schodiště, kterým lze plynule přejít z Vrchlického sadů před Fantovu budovu. Vyžaduje to samozřejmě ještě vybudování přechodu pro pěší na magistrále, který předpokládáme, že bude realizován zhruba za dva roky v jiné stavbě.“

Vizualizace nové podoby pražského Hlavního nádraží z Opletalovy ulice

Počítá se s tím, že světelná signalizace bude koordinována s přechodem u Václavského náměstí, aby nedocházelo k dalšímu omezení automobilové dopravy.

Odbavovací halu poměrně nedávno rekonstruovala italská společnost Grandi Stazioni, proč je do budoucna nutná další úprava? Jak vítězný návrh řeší parkoviště a proměnu Vrchlického sadů? A jak to vypadá s železničním mostem na Výtoni? Poslechněte si celý rozhovor.

Související