Lepší přistávání v Ruzyni

17. červen 2004

Po dvouměsíční opravě mohou letadla v Praze přistávat opět na obě opravené dráhy letiště Ruzyně. ČTK to řekla mluvčí České správy letišť Anna Kovaříková. Od dubna déle než měsíc letiště opravovalo důkladněji hlavní dráhu, poté od poloviny května měsíc prováděli technici pravidelnou každoroční údržbu druhé ranveje.

V době uzavírky odstranilo letiště jako každoročně z povrchu obou drah stopy pneumatik. Střední nejvíce zatěžovaná část hlavní dráhy ve směru Jeneč - Přední Kopanina navíc prošla důkladnou rekonstrukcí. Betonový povrch byl totiž starý přibližně 20 let. Nahradil ho tedy nový pružnější asfaltobeton. Letiště Ruzyně má teoreticky tři dvousměrné dráhy. Kromě hlavní ranveje ve směru Jeneč - Přední Kopanina a opačně používá podle směru větru také kolmou dráhu, na kterou mohou letadla přistávat přes město ze směru Řepy nebo naopak přes Dobrovíz. Dráhu ve směru Chýně - Přední Kopanina a opačně letiště nyní využívá pro parkování letadel. Je totiž ve špatném technickém stavu a její oprava by nebyla efektivní. Nová souběžná dráha, kterou chce ČSL stavět, povede přes tuto nevyužívanou ranvej a letiště ji zruší. Nová paralelní dráha má stát šest až sedm miliard korun. Zvýšila by hodinovou přepravní kapacitu letiště a umožnila redukovat provoz na kolmé dráze, na níž se letadla přibližují přes město. Pravidelná revize obou drah se koná na letišti vždy před zimou a po ní. Na podzim by součástí revize hlavní dráhy měla být také výstavba rychlých výjezdů z obou směrů. Ty umožní letadlům opustit dráhu ve větší rychlosti. Řídící letového provozu tak budou moci letadla navádět na přistání rychleji po sobě. Loni vzrostl počet pohybů letadel, tedy startů a přistání, na letišti Ruzyně o 11,4 procenta na téměř 116 tisíc. Růst počtu odbavených cestujících byl ještě vyšší a dosáhl 18,2 procenta. Svědčí to o tom, že do Prahy létají stále větší a těžší letadla.

Spustit audio