Legendární tramvaj T3 jezdí po Praze už 60 let. Její staré sedačky si lidé kupují do bytů i zahrad

3. listopad 2020

V Česku ji potkáte ve všech městech s tramvajovou dopravou, cestující ale vozí i jinde ve světě - a díky modernizacím je dodnes nedílnou součástí městské hromadné dopravy. Tramvajová legenda T3 slouží pražskému dopravnímu podniku přesně šedesát let - vůbec první vzorový vůz převzal 3. listopadu 1960. Pražská ČKD jich od té doby vyrobila téměř čtrnáct tisíc.

Zaoblené čelo, kulaté světlomety a oválná skla ve dveřích. Tento design Františka Kardause se zapsal do historie nejen československé tramvajové dopravy. Za posledních šedesát let prošel úpravami, původní styl ale zůstal.

Když začínala sériová výroba, tak měla T3 různé ozdobné prvky. Od půlky šedesátých let musela být výroba postupně přeorganizována a i vůz byl samozřejmě konstrukčně dost zjednodušen, aby byl schopen velkosériové výroby. Pořád se dá říct, že vozy tím tvarově neutrpěly,“ popisuje Robert Mara z archivu pražského dopravního podniku. Hlavní město podle něj nové tramvaje potřebovalo.

„Už před válkou bylo zřejmé, že pokud má být tramvajová doprava konkurenceschopná a funkční, už nevystačí se starými dvounápravovými tramvajemi s omezenou rychlostí. Všechno bylo v té době zastaralé,“ dodal Mara.

Jezdí i v zahraničí

Na pravidelnou linku vyjel prototyp poprvé 21. června 1961. Pražané se staršími typy můžou svézt dodnes, vozy stažené z retrolinky teď jezdí v běžném provozu. Za šedesát let se tramvaje T3 rozšířily i po světě - hlavně do zemí bývalého Sovětského svazu.

Tramvaje T3 dodnes jezdí třeba na Ukrajině, v Chorvatsku, nebo v Bosně a Hercegovině. Cestující si oblíbili hlavně uspořádání interiéru. Sedačky jsou v řadě za sebou na obou stranách vozu - vnitřek tramvaje je díky tomu prostorný. Původní koženkové sedačky později nahradily červené a šedé sedačky ze sklolaminátu. Ty jsou populární dodnes.

„Domníváme se, že vychází ze staršího modelu, který se používal v interiérech nebo i exteriérech. Byl inovativní v tom, že se v té době začaly používat materiály jako plasty a lamináty jinak, než třeba na výrobu lodí,“ říká designér Adam Karásek ze studia Nanovo.

Sedačky ze starých tramvají T3 si lidé i kupují. „Z počátku se daly sehnat snadno, dnes už je to nedostatkové zboží. Lidé je používají do bytu nebo na zahradu,“ doplňuje Karásek.

Vrací se původní vzhled

K původní kombinaci šedá - červená se dopravní podnik teď vrací. V novějších typech T3 postupně vyměňuje látkové sedačky za plastové v těchto barvách. A kombinaci použil taky v nejnovějších tramvajích od Škody Transportation. Modernizovaným T3 teď dopravní podnik vrací i nátěry, které vycházejí z původního červeno-krémového designu.

Nejnovější tramvaj ze série T3 v Praze je nízkopodlažní a má moderní interiér. Dopravní podnik chce takto zmodernizovat i další vozy.

„Cílem je takto zrekonstruovat až 65 vozů v kadenci 12 vozů ročně. Vozy na rekonstrukci jsou vybírány zejména podle technického stavu. Operativně lze do plánu rekonstrukcí zařadit i vozy po velkých nehodách. Do budoucna se s rekonstruovanými vozy počítá pro provoz na nočních linkách, nicméně samozřejmě je lze využívat i pro běžný každodenní provoz,“ říká mluvčí dopravce Aneta Řehková.

Zrekonstruované T3 by tak v nové podobě mohly v hlavním městě jezdit až do roku 2050.

autoři: Vojtěch Tomášek , jp
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka