Kvůli předraženému tisku pražských jízdenek policie obvinila pět lidí

17. říjen 2013

Protikorupční policie obvinila pět lidí kvůli kauze Opencard a předraženému tisku jízdenek pro pražský dopravní podnik. Jedním z obviněných je i bývalý ředitel dopravního podniku Martin Dvořák, dalším pak podle České televize bývalý obchodní partner lobbisty Ivo Rittiga.

„Osoby se měly podle závěru, ke kterému dospěl policejní orgán, dopustit manipulace veřejných zakázek, které vypisoval dopravní podnik, a to konkrétně na tisk a dodávku jízdních dokladů a na realizaci projektu takzvané elektronické jízdenky,“ přiblížil státní zástupce Adam Borgula.

Někteří z obviněných podle něj také porušovali povinnosti při správě cizího majetku. „Jednalo se o skutky, které spočívají ve výběru dodavatele služeb, čili mezi obviněnými jsou jak zástupci dopravního podniku jako zadavatele, tak zástupci obchodních partnerů,“ dodal Borgula. Koho přesně policisté obvinili, ale nesdělil.

Martin Dvořák potvrdil, že je mezi obviněnými. Postěžoval si, že se jedná stále o stejný případ, který se zatím ještě nedostal k soudu: „Už by konečně mohl nějaký nastat, protože ta věc, ze které jsem opět obviněn, tam jsem neabsolvoval žádný výslech, což mi přijde absolutně komické.“

Jízdenky vyráběla firma Neograph. Dopravní podnik mezitím od smlouvy na konci roku 2011 odstoupil. Pětici obviněných teď hrozí za manipulaci s veřejnými zakázkami až osm let vězení.

„Jízdenky byly předraženy o provizi, která putovala s největší pravděpodobností panu Ivo Rittigovi. V případě elektronického jízdného šlo o to, že určitá skupina osob zmanipulovala veřejnou zakázku, pak se uzavřela smlouva s dopravním podnikem a provize pro dodavatele byla neobvykle vysoká. Podle našich informací šlo úplně na začátku asi o 40 procent,“ přibližuje kauzu ředitel Nadačního fondu proti korupci Petr Soukenka.

DPP: jízdenky předražené nebyly

Bývalý ekonomický ředitel pražského dopravního podniku Ivo Štika ale žádná pochybení nepřipouští: „Existuje zhruba deset soudně znaleckých posudků a stanovisek, které ukazují, že dopravní podnik v podstatě jinak postupovat nemohl, protože – jak říká soudní znalec, který pracuje pro Státní tiskárnu cenin a Českou národní banku, který se podílí na zabezpečení bankovek – jediným výrobcem ceninového papíru v České republice je firma Neograph.“

Firma Neograph měla uzavřenou provizní smlouvu s podnikem sídlícím na Panenských ostrovech. Vybrána byla bez výběrového řízení, zákon to ovšem při výrobě cenin umožňuje. Smlouva pak stanovila čtyřletou výpovědní lhůtu nebo minimální množství odebraných jízdenek.

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto).

„Není podstatné, jestli má desítky posudků na to, jestli to mohl vyrábět Neograph, ale důležité je, kolik platil dopravní podnik za jednu jízdenku. Domnívám se, že to je pro daňového poplatníka klíčové,“ upozorňuje Soukenka. Jedna jízdenka prý stála 34 haléřů místo 17.

„Podle fondu jízdenky předražené o padesát procent stály zhruba 40 milionů korun, v současné době dopravní podnik vyhlásil výběrové řízení za 205 milionů korun. To znamená, že za naší působnosti v žádném případě nemohlo dojít k předražení, protože hodnota zakázky by musela být asi 80,“ brání se Štika.

autoři: , mak , teb , mkk , krw
Spustit audio