Každému zastupiteli je už skoro jedno, kolik to bude stát, hlavně ať to stojí, prohlásil Tomáš Hudeček o tunelu Blanka

8. leden 2014

Tunel Blanka, to bylo hlavní téma středečního vydání pořadu Třináctka Plus. Hostem Ivany Navrátilové nebyl nikdo jiný než primátor hl. m. Prahy Tomáš Hudeček. V pořadu mimo jiné zaznělo, že Praha má na dokončení tunelového komplexu Blanka finanční prostředky, ale dluh v podstatě zaplatit nemůže. Jak je to možné? Dozvíte se z následujícího rozhovoru.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den ještě jednou. Vítám vás tentokrát už u Třináctky plus. Tady se hlásí Ivana Navrátilová, hlavní zpravodajská relace Třináctka s publicistikou už jsou za námi. Teď tedy ta rozšířená část. Dnes máme exkluzivního hosta u nás v karlínském studiu, a to primátora hlavního města Prahy pana Tomáše Hudečka. Takže nebudu dlouho zdržovat, protože si toho máme asi opravdu hodně co povědět. Tak, poslouchejte, vítám vás, pěkný den.
Naším dnešním hostem je primátor hlavního města Prahy pan Tomáš Hudeček. Dobrý den. Vítejte ve Třináctce plus.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Dobrý den.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jdeme rovnou na věc. Komplex Blanka zastaven od prosince, zítra byste měl jít k výslechům, v pátek začíná soud arbitráž s Metrostavem. Já teď jenom nahazuji aktuálně ty novinky teď těch posledních dní, hodin. Ale byla bych moc ráda, pane primátore, protože řada lidí možná už v tom začíná mít trošičku zmatek a ztrácí přehled, nebo já alespoň určitě, když jsem to všechno studovala, tak mám pocit, že mám teď hlavu daleko větší než, ta by se do té Blanky vůbec ani nevešla. Tak bych byla ráda, kdybychom se postavili na začátek. Rok 2006, rozhodlo se o tom, že bude a byla zahájena stavba tunelového komplexu Blanka. Cena 21 miliard korun. Můžete pokračovat. Pohádka začíná.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ano, je to tak, je to tak. A abychom, aby se v tom i posluchač vyznal, tak je potřeba ten vývoj opravdu sdělit. Velmi jednoduchými větami se to dá popsat tak, jak jste začala. To znamená v roce 2006, aby se stavba tunelu vůbec prosadila v zastupitelstvu a tehdejší primátor nečelil výtkám, že zadlužuje Prahu, tak se začla říkat cena 21 miliard korun. Těch 21 miliard korun navíc byla mimo to, že to byl podvod, protože ta cena za 21 miliard korun se opravdu dala postavit pouze ta takzvaná stavba, to znamená ta samotná díra, nikoliv technická část, nikoliv větráky, nikoliv osvětlení. Dále se do toho musí započítat inflace, která za dobu té výstavby vlastně do toho vstoupí, zároveň výkupy pozemků, zároveň Engineering stavby, to znamená už tenkrát bylo jasné, že to bude stát 31 miliard korun, ale říkala se jenom ta první část, aby zkrátka tehdejší politické vedení nevypadalo, že zadlužuje Prahu. Protože kdyby se tenkrát řekla ta kompletní částka, tak vůči rozpočtu Prahy, která je tedy tím, kdo to platí, tak je ta částka tak strašně velká, jako kdyby v případě státu by se rozhodl, že bude stavět 3 Temelíny.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže tohle bylo na začátku. To, že to bude 31 miliard se objevilo vlastně až po volbách v roce 2010. To už byla reprezentace Prahy jaká?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
To byla reprezentace pod vedením, pod vedením primátora Svobody v koalici s ČSSD, která jako první konstatovala tu souhrnnou sumu, s tím, že zároveň důkladně zvážila a prozkoumala, jestli tam nebyly provedeny ještě nějaký takzvané vícepráce a nedošlo k prodražení. A konstatovali, ano, do roku 2000 došlo k objednání tolika víceprací, že celková stavba bude stát 37 miliard korun a zároveň tedy s tímto navýšením začali porovnávat, už tenkrát poprvé, jestli je to navýšení podle zákona.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A co zjistili?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Nedodělali tu práci, koalice se změnila po roce, přišla koalice TOP 09 a ODS pod vedením primátora Svobody, která už přišla na to, že je to nezákonné, že bylo přesunuto, že bylo přehnáno v penězích 20 procent, který ukládá zákon o veřejných zakázkách. A tedy, že se ta situace musí nějakým způsobem řešit a bylo hledáno jak. Bylo rozhodnuto o takzvané kategorizaci, což je postup, který se i na ministerstvu dopravy u takovýchto problémů používal. Ale při této kategorizaci už při jejím zadání se objevily pochyby, že ani to není dostatečně zákonné. A mimochodem to je i věc, kvůli které já budu zítra vypovídat na policii, to znamená jedná se o kauzu trošku jiného směru. Ale vlastně tehdá byly jakési pokusy o nastolení jiné cesty řešení toho tunelového komplexu a policie je navíc má dnes za nezákonné, ty tehdejší pokusy.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
My se k tomu ještě pak dostaneme, k těm aktualitám zítřka a pozítří. Teď by ještě bylo tedy dobré, ano, takže se to všechno začalo komplikovat, začalo se pomalinku odkládat to otevření, byly tam různé propady a takové ty nedostatky, co Praha tady sledovala. A teď jde o to, že tedy v půlce září se to začalo komplikovat s tím, že se říkalo, že Praha dluží velkou částku Metrostavu a vlastně v prosinci se Blanka jako taková zastavila.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ano, je to tak, od roku 2010, to znamená už právě od té první koalice ODS a ČSSD, od kdy se přišlo na to, že tedy ta stavba bude výrazně dražší a objevil se právě tenkrát ten úlek z toho, co se stane, když budeme platit, když jsme to takto už prodražili a naobjednali jsme tolik víceprací v důsledku přesně nějakých propadů, ale také výmyslů místních starostů, kteří si chtěli na tom celém konceptu toho tunelu dodláždit náměstí, zahrnout do toho novou výstavbu komunikací na povrchu a tak dále. Takže ano, v důsledku tady těchto prodražení už v roce 2010 vznikla vlastně jakási obava o to, o tu zákonnost. A ve chvíli, my jsme po povodních v roce 2013, tedy před půl rokem, převzali odpovědnost za gesci dopravy, což je pro nás opravdu ta novinka od toho května, června 2013, tak jsme zjistili, že veškeré postupy, které dosud byly konány, aby ta stavba byla dostavěna, stále neumí zákonně vyřešit tu stavbu. A vstoupili jsme proto i do jednání s Metrostavem a společnými silami jsme se za pomoci mnoha právních týmů snažili najít za A soulad se zhotovitelem, s Metrostavem. A za B také rozpory, které musíme nějak překonat, a to zákonnou cestou.A právní týmy, které jsme takto objednali, tak se shodly na tom, že jedinou možnou cestou je arbitráž, a tedy přesně tu takzvanou dlužnou částku ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Asi 2 miliardy 155 milionů ...

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Asi 2 miliardy korun, přesně tak. Na druhé straně z naší strany ten požadavek na dostavění té stavby, protože Praha samozřejmě, a my taktéž to chceme a priori dostavět, a dnes už, abych to řekl na rovinu, každému zastupiteli je už téměř skoro jedno, kolik to bude stát, hlavně ať to stojí. A teď to beru napříč politickým spektrem. Na tom je jednoznačná shoda. A právníci řekli, jediná možnost a nejrychleji možnost je tady tento arbitrážní soud. Jakákoliv jiná je příliš okatě nezákonná, doslova. A není takto proveditelná.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Pak je tu také informace o tom, vy mi to vysvětlíte v tom dalším vstupu, že Praha peníze na ten dluh má, ale zaplatit je vlastně nemůže.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Je to přesně tak. My jsme vyčlenili jak v loňském, tak pro letošní rozpočet, a deklarovali jsme to částkou, která by stačila na dostavění tunelového komplexu Blanka.

/ Reklama /

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve Třináctce plus máme primátora hlavního města Prahy pana Tomáše Hudečka. Povídáme si tady o tom, co Prahu trápí, co bude v tom následujícím roce. Zatím jsme se zasekli teda u tunelu Blanka. Jako veškerá další jednání v posledních týdnech, dnech a měsících. Pane primátore, řekl jste, že peníze na dluh na zaplacení Blanky město má, ale v podstatě zaplatit nemůže. Jak je to možné?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Je to tak, neboť stavba v současné době je v podstatě nezákonná, neboť bylo překročeno 20 procent víceprací, které jsou v zákoně o veřejných zakázkách jako limit pro to, o kolik se může stavba prodražit. A zároveň naši právníci našli také, že není zcela jisté, jestli je smlouva vůbec na Blanku platná, protože podle dnešního výkladu, a to je podstatné říct, podle dnešního výkladu toho, jakým způsobem se mají zadávat veřejné zakázky, tak tato procedura v minulosti nebyla provedena. Je to samozřejmě na právním výkladu, protože na to musí instituce typu soud říct, zda se tento výklad má použít i na smlouvu z roku 2006 nebo ne. Ale nutno říct, že i toto je potřeba vyřešit. Takže ty zákonná pochybení jsou tam jedno stoprocentní a druhé podle právního výkladu, které máme, tak také. Ale tady je otázka, co rozhodne soud.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Doposud nebylo nutné ty smlouvy nějak kontrolovat, prověřovat, jestli jsou v pořádku nebo nejsou? Protože je to překvapivé, že vlastně až tak pozdě se zjistilo, že by mohly být v nepořádku, nebo dokonce neplatné.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ono se to vůbec nezjistilo tak pozdě. Ono se to zjistilo už v roce 2010. A v podstatě od té doby se přestalo vyplácet. Ty 2 miliardy dluhů, které dnes jsou, nevznikly od června. Ty 2 miliardy vznikly od roku 2010, kdy přišla nová politická reprezentace, tehdá v koalici ODS a ČSSD. Proč tenkrát na rovinu neřekli, jak to s tou stavbou je, já se domnívám a nemyslím si, že jsem daleko od pravdy, že je to zkrátka proto, protože ve chvíli, kdy strana, která v té koalici je, byť po roce 2010, by měla říct, že pochybila ta stejná strana před rokem 2010, tak to zkrátka nemůže z politického hlediska udělat, proto se to na rovinu neříkalo. My to dnes říkáme, protože nemáme v tomto žádné zábrany a myslím si, že by měli obyvatelé v Praze vědět, že zkrátka stavba byla dělaná nezákonně, byla možná i nezákonně přímo zadána a tím pádem dnes se k tomu musíme postavit čelem a vyřešit a priori tento právní problém a následně, a to už jste správně řekla, peníze na to máme a co nejdříve to půjde, tak stavbu hodláme dostavět. Předpokládám v optimistické variantě, že se nám to opravdu letos, už je rok 2014, podaří.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Arbitráž bude zahájena v pátek. Nepředpokládá se, že by se hned rozhodlo. Zhruba se odhaduje to jednání na 4 měsíce. Ale ten výsledek by měl být platný. Bez odvolání, bez možnosti nějaké nápravy. Ale předpokládám, že obě strany mají snahu pro tu dohodu, aby byla a aby se tunelový komplex Blanka opravdu dokončil.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Je to přesně tak. Právní týmy nám doporučily právě arbitráž z toho důvodu, protože arbitráž oproti ostatním soudním instancím je jednokolová, což je obrovská výhoda, protože se zkrátka rozhodne a stav platí. Na druhou stranu už teď můžou zaznít hlas, že je to nevýhoda, protože proti rozhodnutí není odvolání. Ale vzhledem k tomu, že obě dvě strany mají zájem zejména na té rychlosti, tak opravdu směřujeme tímto směrem.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomáš Hudeček, primátor hlavního města Prahy, dnes ve Třináctce plus. Pane primátore, zítra jdete k policejnímu výslechu kvůli tunelu Blanka. Víte proč? Jaké konkrétní věci by se ten výslech měl týkat?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Já to samozřejmě konkrétně nevím, ale předpokládám, že se jedná o rozhodování rady za koalice ODS a TOP 09, kdy rada začla jednat právě o té takzvané kategorizaci a následně zadala jak tuto takzvanou kategorizaci, to znamená firma má vypracovat rozdělení těch jednotlivých zakázek, které Metrostav konal. A zároveň právníky, kteří na to měli dohlížet. Takže toto rada zadala. Myslím si, že to je věc, která je i v kontextu podobných staveb na ministerstvu dopravy a podobného postupu zcela, zcela normální a v pořádku. A dále ještě rada tenkrát jednala o právě budoucím možném postupu, bylo to na konci roku 2012, jak by se stavba měla řešit. A s tím já jsem osobně velmi nesouhlasil a tenkrát jsem hlasoval proti tomu. Pokud si dobře vzpomínám, byla to jakási půjčka Metrostavu nebo nějaká taková zvláštní věc, kterou já jsem nesouhlasil. Podle mého názoru a podle právníků, které okolo, kteří okolo mě nestáli, tak říkali, že toto opravdu zákonné není. Já byl proti, to znamená tady se mě nejspíše bude někdo ptát na tady tuto možnou cestu, která, kterou rada tenkrát odsouhlasila s mým hlasem proti, ale následně o měsíc později sama revokovala. To znamená mě v podstatě samotného zajímá, co po mně mohou orgány činné v trestním řízení chtít.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy sám máte v nějakém směru černé svědomí, nebo podezření, že by z vaší strany nebo současného vedení magistrátu byla nějak překročena hranice zákona?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ne. Ne. A je to i tak, jak jsem řekl, já si dokážu představit, že by se mohlo nelíbit policii právě to možné tehdá nastíněné řešení, s kterým ale já jsem nesouhlasil, a takto je to i někde uvedeno v nějakém záznamu, to znamená tady v tomto já se, já se ničeho neobávám.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
V pátek začíná arbitráž mezi Prahou, hlavním městem a Metrostavem. Tušíte, jak bude probíhat?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Arbitráž, na počátku se sejdou tři zvolení rozhodci soudu s tím, že arbitráž probíhá tak, že každá strana dodá jednoho rozhodce a ti se následně musí shodnout, v případě, že se neshodnou, je to složitější. Ale musí se shodnout na třetím. Už byli ustaveni všichni tři soudci toho rozhodčího soudu, té takzvané arbitráže. A tady toto by měla být úvodní schůzka, na které se stanoví všechny další termíny a postupy. Jedná se o rozhodování třetí strany, které mně jako politikovi ani nepřísluší komentovat. Nicméně zatím jede všechno tak, jakým způsobem si právní kanceláře, které nás tímto směrem vedou, tak naplánovaly.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A kdo bude jednání přítomen ze strany magistrátu, tušíte?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Za magistrát jsou takto osloveni tři právní skupiny, tři právní kanceláře s tím, že hlavním lídrem těchto právních kanceláří byla určena právní kancelář Squire Sanders magistr Pekař.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tušíte cenu, nebo jaká bude částka za tyto služby?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ty služby jsou v řádu jednotek či desítky milionů korun za všechny tři právní kanceláře. Myslím si, že je to částka obrovská, na druhou stranu vzhledem k problému a ceně toho samotného tunelu je to samozřejmě částka adekvátní tomu problému.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A jaký by byl ideální závěr soudu?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ideální závěr soudu by byl takový, že by obě dvě strany odešly od soudu s jasnými, mimo jiné i řešeními těch problémů, které se tedy na ten soud poslaly. To znamená Metrostav chce dosáhnout zaplacení peněz, město Praha chce dosáhnout dostavení stavby. V případě, že toto nějakým způsobem soud buď rozhodne, nebo alespoň napomůže tomu řešení a tak, aby bylo z naší strany zákonné a zároveň Metrostav dostal peníze, tak to by byl ten ideální cíl.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tuší se, kdy bude rozhodnuto a pak, i kdyby to takto dobře dopadlo, kdy bude dostavěno a otevřeno?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Optimistické varianty, jak jsem řekl, říkají, že teď dva, tři, čtyři měsíce by arbitrážní soud měl postupně konat buďto mezitímní rozhodnutí, nebo na závěr samozřejmě i to závěrečné rozhodnutí. A pokud by šlo všechno dobře, tak bychom byli podle názoru právníků schopni Blanku otevřít, dejme tomu, na konci léta.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnes s primátorem Tomášem Hudečkem. Probrali jsme Blanku ze všech možných stran. Budeme držet palce, aby všechno dobře dopadlo, aby se rozhodlo tak, jak si přejete vy, tedy město. My všichni Pražané i Metrostav, hlavně aby se stavba dokončila a otevřela, protože jiná cesta už asi ani není. Ale teď bych se ještě, pane primátore, zeptala na prodlouženou dostavbu metra trasy A. Tam se také spekuluje o tom, že jsou tam nějaké komplikace a že to bude možná pozastaveno nebo alespoň posunuto. To zahájení toho otevření.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ten problém je hodně podobný tomu samotnému tunelu. A ostatně vůbec všechny tyto zakázky z těch let 2000, 2007 nesou stejný rukopis. Byly zadány velmi rychle, aby se zkrátka stihly v prvních letech toho volebního období, kdy jedna strana měla tehdá nad 50 procent jaksi voličského elektorátu. Po těch, po volbách v roce 2006 zároveň byly všechny vyprojektované tak nějak, aby se to honem dalo stihnout. A evidentně se i z hlediska právního stal nějaký šlendrián, který vlastně dnes z toho dělá problémy. Na druhou stranu metro A je stavěno v gesci dopravního podniku, to znamená neexistuje tam ani podezření na tu případnou nezákonnost smlouvy, protože smlouva byla zadána v rámci soukromé firmy, nikoliv zastupitelstva hlavního města Prahy, takže ta situace je obdobná, ale o něco opravdu snazší.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, děkuji za informaci. Takže tedy když bude otevřeno metro, ten termín tam byl kdy a je ten, nebezpečí tedy na to prodloužení?

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Ano, původní termín byl, že se podaří otevřít do konce roku 2014, někdy v listopadu, v prosinci. A to posunutí je zatím datováno do prvních měsíců roku 2015, to znamená nějaký únor, březen. Věřím tomu, že tam problémy typu Blanka, pokud budou, tak budou řádově menšího rázu a že ta stavba tyto, tyto, tyto zdržení z důvodu právních komplikací, že se jí nakonec týkat nebudou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, doufejme, budeme si všichni držet palce a asi i klobouky. A já bych teď poprosila Oldu, aby nám přečetl dotaz od posluchače z Facebooku.

redaktor
--------------------
Byl to Jirka Vodička. "Dobrý den, mě by zajímalo, kdo je zodpovědný za provoz MHD ve dnech 27., 30. a 31. 12., kdy v pracovní dny byl provoz podle sobotních jízdních řádů. Kdy už budou učiněna opatření proti experimentům organizace Ropid? Od září 2012 to je horší a horší. Někde je kapacita vozidel naddimenzovaná a jinde zase nedostačující. Děkuji za odpověď. Jirka Vodička."

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
No, on si pan Vodička vlastně odpovídá trochu sám. Takže evidentně je problému sám znalý, neboť ptá se, kdo je za to zodpovědný. A to je právě ta příspěvková organizace Ropid, která pro hlavní město Praha zařizuje rozdělení linek, frekvenci dopravních spojů, rozdělení na prázdninový, neprázdninový provoz, víkendový, nevíkendový a tak dále. A naprosto správně tam i pan Vodička konstatuje, kdy budou ukončeny experimenty. Já si nejsem vědom experimentů, nicméně organizace Ropid dlouhodobě určitá pochybení vykazuje. V tomto ohledu si myslím, že náprava přijde, přijde relativně brzo. Na druhou stranu, a tady je potřeba ale s touto naší příspěvkovou organizací souhlasit, v době vánočních svátků a těch vánočních dnů, tedy i 27. a 30. prosince se tak často mění rozložení státních svátků, víkendů a běžných pracovních dnů, každým rokem je to logicky jinak, že je velmi obtížné predikovat, kolik vlastně lidí bude veřejnou dopravu využívat v případě, že 27. tedy je pátek a nikoliv sobota. A tak dále. To znamená já sám se přikláním k tomu, že ta doprava opravdu nebyla vhodně nastavena v těchto dnech. Na druhou stranu uvědomuji si obtížnost toho odhadu předtím, než ten samotný den nastane, zda 27. zkrátka pojedou všichni do práce nebo nepojedou. Myslím, že by se ale tato pochybení opakovat neměla.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane primátore, musíme se rozloučit. Čas vypršel. Ale myslím, že spolu můžeme posluchačům slíbit, že ve Třináctkách plus se s vámi i s vašimi kolegy budeme setkávat. Jsou domluvené hlavně pondělky, pro vás to dnes byla velká výjimka, kdy budou magistrátní témata, kdy budeme odpovídat na dotazy Pražanům. Buď od nás tady z karlínského studia, nebo společně i z magistrátního, co máte u vás na magistrátě v suterénu. Nebo my ho tam vlastně máme.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Bude nám jenom potěšením a moc se těšíme.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Krásný den, na shledanou a držme si palce.

Tomáš HUDEČEK, primátor hlavního města Prahy
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...