Jak děti vzdělávat v oblasti financí, používat platební kartu či internetové bankovnictví? Kapesným!

27. září 2023

Hostem naší dnešní radioporadny je Miroslav Zborovský, finanční ombudsman klientů skupiny Home Credit. Jako téma jsme dnes zvolili kapesné pro děti. Školní rok nedávno úspěšně začal, a my se budeme věnovat rodinnému rozpočtu. Jak učit naše potomky finanční gramotnosti a tomu, co dnes nabízí moderní doba?

Miroslav Zborovský ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Už i poměrně malé děti mohou mít dnes svoji platební kartu. Dokonce některé banky je nabízejí už pro děti od šesti let. Není to moc brzo?
Podle mého názoru je šest let věku pro platební kartu opravdu ještě brzo. Protože prvňáčci většinou finanční výdaje nemají velké a jsou často doprovázeni do školy rodiči, takže si myslím, že pro první třídu to úplně nutné není. Ale třeba od 8 či 9 let už je velmi dobré děti začít učit a vzdělávat v oblasti financí. Tedy i používat platební kartu nebo internetové bankovnictví.

Úplným začátkem je kapesné. Posadit se spolu s potomkem a bavit se o tom, kolik asi potřebuje na svůj měsíční v uvozovkách provoz.
Miroslav Zborovský, finanční ombudsman klientů skupiny Home Credit

Tam je důležité říci, že jsou v podstatě dvě možnosti. Jedna je, že zřídíte dítěti vlastní účet a ono si na něm potom disponuje s penězi, které tam má. Nebo může částečně používat účet rodičů. To znamená, že rodič si zvolí limity, které potomkovi dovolí čerpat z karty. Může tedy používá účet svého rodiče, ale ve velmi výrazném omezení.

Čtěte také

Z hlediska zabezpečení je možná lepší zařídit ten samostatný účet, ne?
Já si myslím, že je to v podstatě jedno. Protože pokud rodič zvolí přesně limity a funkcionality, které dovolí dítěti na kartě ovládat, tak jsou obě metody velmi bezpečné.

Osobně bych se přikláněl spíše jít cestou vlastního účtu pro dítě, protože je to přeci jen více individualizované pro konkrétní osobu, včetně i náhledu do internetového bankovnictví a pro kartu samotnou.

Pokud tedy chceme dítě trošku finančně vzdělávat a osamostatnit, jaké kroky by měly následovat?
Úplným začátkem je kapesné. Posadit se spolu s potomkem a bavit se o tom, kolik asi potřebuje na svůj měsíční v uvozovkách provoz.

Čtěte také

Rozhodně bych doporučoval domluvit se na měsíční bázi, tedy na částce, se kterou bude dítě hospodařit a více nedostane. Pokud vše utratí první den či týden, což je docela možné, tak pak do konce měsíce nebude mít kapesné žádné.

Tady je důležité, aby rodič opravdu vytrval a dodržel stanovenou částku a termín. Protože to je přesně onen nástroj, který motivuje děti, aby šetřily, aby s těmi penězi hospodařily. Je to úplný základ finančního hospodaření u dětí.

Opravdu bych začal kapesným. A to je velice individualizované, protože některým dětem stačí velmi málo, protože mají spoustu věcí zajištěných. Někdy také finanční situace rodiny nedovoluje nějaké větší kapesné, ale není to jen o finanční situaci v rodině. Jde o celkové nastavení, jak dítě využívá služeb, chodí do školních jídelen, co mi musí nutně nakupovat a podobně.

Seznamte děti s rodinným rozpočtem a že není nevyčerpatelný. Je určitá částka, s níž se musí hospodařit a ideálně, aby ještě něco zbylo.
Miroslav Zborovský, finanční ombudsman klientů skupiny Home Credit

Jakou částku byste tedy doporučil pro dítě na měsíční kapesné? A posílat mu ji tedy na jeho bankovní účet?

Čtěte také

Určitě ano, v podstatě je to další krok k finančnímu vzdělávání dětí. Dítě na účtu vidí, kolik tam má aktuálně peněz, kolik utratilo, v aplikaci se může i podívat, za co ty peníze utratilo. Na konci měsíce, když si bude dělat nějakou uzávěrku, uvidí kolik utratilo za sladkosti, za jídlo, za pití, za kino třeba. A může přemýšlet, na čem by se dalo ušetřit.

Protože cílem je, aby se děti naučily šetřit, aby si odkládaly každý měsíc nějakou částku, aby jim vždy něco zbylo. To je zase další krok k tomu, aby jednou, až budou dospělé, rozuměli financím. Aby se ve světě dospělých neztratili a s financemi dokázali pracovat.

Jakým způsobem nejúčinněji zapojit dítě do rodinného rozpočtu?
Tady je velmi důležitá otevřená diskuze. Protože děti žijí často v bublině, ze které procitnou v dospělosti. Svět financí je pro ně příliš složitý. Proto říkám, že od začátku je důležité děti učit a seznamovat je s tím, že i rodinný rozpočet není nevyčerpatelný. Že rodina má nějaký příjem, se kterým musí hospodařit a ideálně, aby jí ještě něco zbylo na horší časy.

Miroslav Zborovský a Jana Kudyvejsová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Tedy otevřeně s dětmi mluvit, ukázat jim, že máme takovou a takovou výplatu, kolik nás stojí bydlení, kolik stojí auto, benzín nebo dovolená. A je nutné, aby se rodina do toho rozpočtu vešla. A úplně stejně to potom chtít po dítěti. Bavit se s ním, aby řeklo, za co utratilo své peníze a jestli třeba nešlo něco ušetřit.

Celou radioporadnu s Miroslavem Zborovským, finančním ombudsmanem klientů skupiny Home Credit, si můžete poslechnut v našem audioarchivu.

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související