Hudební skladatel Karel Havlíček: Nástroje jsou moje prodloužená ruka k sebevyjádření

12. prosinec 2021

Skladatel Karel Havlíček pendluje mezi Los Angeles a Prahou. Na obou místech se dokázal prosadit jako skladatel filmové hudby. Nejen o ní se rozpovídal v pořadu Až na dřeň.

„Já nejraději říkám, že jsem doma na planetě Zemi,“ odpověděl Karel Havlíček na otázku, kde je doma. Na různé domovy si musel zvykat už jako kluk. Jeho otec totiž pracoval jako zpravodaj ČTK a rodina se kvůli tomu často stěhovala. „Nejdelší dobu jsme byli v Bulharsku, kde jsme žili pět let. Bylo to pro nás velké dobrodružství a exotika.“ Všechna dětská dobrodružství sdílel se svým bratrem dvojčetem. „Jsme hodně propojení. Měl jsem období, kdy jsem se tomu bránil, ale prostě to tak je.“ Oba bratři jsou umělecky založení. Maxim Havlíček je výtvarník a Karel se prý pro hudbu rozhodl už jako dítě. „Naši si přáli, abychom dělali něco normálního, ale byli jsme rebelové a jinak to prostě nešlo.“

Hudební nástroje vnímal odjakživa jako prodlouženou ruku k sebevyjádření. „Hudbu všichni konzumujeme a všichni ji trochu jinak vnímáme. Každý to sdělení chápe trochu jinak a to je na tom právě fajn.“

Karel Havlíček začínal v indie rockové kapele Southpaw. „My jsme tehdy nechtěli dělat skladby proto, aby vyhrávaly hitparády. Skládali jsme věci, které se nám líbily. Byla to taková generační výpověď té doby,“ zavzpomínal skladatel na kapelu, která letos po 11 letech vydala nové album. „Před těmi jedenácti roky jsme se úplně vyčerpali. Pak se ale mi stávalo, že jsem skládal třeba pro film a při tom mě napadlo něco pro kapelu a střádal jsem si to do šuplíku. Později se ukázalo, že Jirka Burian dělal celou dobu to samé a vzniklo album.“

Doménou Karla Havlíčka je v současnosti filmová hudba, se kterou se dokázal prosadit i v zahraničí. „Když chcete něco dělat dobře, je důležité jet do zahraničí. To je ta největší škola. Pak se můžete vrátit a posouvat to umění tady v Čechách.“ Když chce člověk uspět v LA, musí být podle Karla Havlíčka nejlepší a všechno dělat na maximum. „Tam jedou všichni proto, aby uspěli. Konkurence je obrovská. Zároveň je ale důležité, jak si sednete s týmem, který film dělá.“

Jak člověk nese odmítnutí svého díla a co zaznamenal do svého hudebního deníku – alba Spoken? Poslechněte si celý rozhovor s Karlem Havlíčkem.