Hradecký dopravní podnik kráčí k ekologické dopravě. V elektromobilitě je o krok napřed před jinými

5. duben 2023

10 krásných a moderních nových autobusů doplnilo hradeckou flotilu městské hromadné dopravy, v těchto dnech se také postupně spouští úplně nový odbavovací systém, díky kterému už půjde koupit jízdenku přímo ve voze platební kartou, mobilním telefonem nebo chytrými hodinkami. Velkou radost z toho má určitě i ředitel hradeckého městského dopravního podniku Zdeněk Abraham.

Co přinese cestujícím MHD v Hradci Králové nový odbavovací systém?
Dnes je ta možnost, že člověk přijde s penězi a koupí si u řidiče papírový lístek, nebo má naši městskou kartu, popřípadě v trolejbusech používá už bankovní kartu. To je systém, který cestující používali, používají a do budoucna asi používat budou. Teď jsme začali postupně nový systém do autobusů instalovat, máme v Hradci Králové přes 130 autobusů a do každého přijde šest počítačů. A ty se musí do systému připojit a zprovoznit, což nejde ze dne na den. Takže teď hardware do autobusů instalujeme a potom všechny systémy začneme mezi sebou zprovozňovat. Zhruba v polovině našich vozidel už je nový systém nainstalován a zatím žádná kritika do dopravního podniku nepřišla. Systém tedy funguje.

Takže co je největší výhodou onoho nového systému?
Určitě ona bankovní karta, kterou jsme do dnešního dne používali pouze v trolejbusech, klasická platební karta k účtu, kterou máte. A my z ní uděláme občanský průkaz. U nás se do systému přihlásíte a karta bude identifikátor. Náš server pozná, že jste si k bankovní kartě koupil třeba měsíční nebo roční kupon. Tedy identifikátor, jako když ukážete občanku, že vám bylo víc jak 15 a pustí vás do kina. Tak to bude fungovat i v našem autobuse, když použijete bankovní kartu. A protože tu mají lidé dnes už i v mobilním telefonu nebo v chytrých hodinkách, tak můžete platit i takto. Hodinky nebo telefon přiložíte jednoduše k našemu odbavovacímu strojku.

Dopravní podnik v Hradci Králové byl založen před 95 lety. V sobotu 7. října chceme narozeniny oslavit Dnem otevřených dveří.
Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradec Králové

Prostě jen vstoupím do autobusu, ukážu hodinky, mobil nebo kartu a zaplatím.
Přesně tak. A je to jednoduché i pro mimo Hradečáky, kteří k nám přijedou na dovolenou nebo na služební cestu či za kamarádem. Bude jim stačit jen bankovní karta, nebudou se muset shánět po papírových lístcích v trafice, popřípadě po nějaké aplikaci.

Čtěte také

A vyjede mi z té krabičky opravdový lístek?
U řidiče, pokud lístek budete vyžadovat, je tiskárna. Moderní technologie vám umožní, že lístek máte uložený v systému, a k čemu vlastně dnes potřebujete lístek papírový? Jen k vyúčtování služební cesty. To je jediný případ, kde ho potřebujete ukázat. Revizorské čtečky při kontrole poznají z daného média, že jste si koupil lístek.

Když tedy přijde cestující zkontrolovat revizor, zase přiložím jen chytré hodinky.
Chytré hodinky, kartu nebo mobil, prostě médium, kterým jste platil. A revizor pozná, že jste si koupil lístek v autobuse na tuto trasu.

A odkdy to bude fungovat?
Systém jede stále naostro, ale bez té bankovní karty. Během dubna by mělo být vše propojeno tak, aby, když to řeknu optimisticky, jsme mohli od 1. května začít používat bankovní kartu pro základní placení. Identifikace a roční kupony budou samozřejmě souviset s nějakou registrací, protože když už bude někdo chtít u nás nějakou slevu, což jsou třeba studenti do 15 či 26 let, popřípadě senioři, tak to bude od nich něco vyžadovat. Když chci slevu, musím si o ní říct. Tedy registrace v našem novém e-shopu a potom použití nových médií. Pevně věřím, že se to od 1. května podaří.

Čtěte také

Když mluvíme o těch novinkách a moderní době, tak se pojďme i trošičku vrátit zpátky. Senioři by možná uvítali klasický papírový sešitek s jízdními řády, který dopravní podnik dříve vydával? Pamatujete si ho?
Určitě, pamatuji. A myslím si, že to není jen o seniorech. Ale samozřejmě, dnes v té moderní době, všechny změny potřebují rychle nastat od příštího týdne či měsíce. Tak ona tištěná verze je bohužel v tomhle trošku konzervativní. Ale my nabízíme našim cestujícím, pokud přijdou na prodejní místo a mají zájem o konkrétní linku a zastávku, tak jim jízdní řád vytiskneme. Je také na internetu, odkud se dá stáhnout ve formátu pdf.

10 krásných nových autobusů jezdí po Hradci Králové
Ano, 4 kloubová a 6 sólo vozidel. Poznáte je podle červených kožených sedaček uvnitř. Interiér jsme trochu změnili, přinesla to možná trochu i covidová doba, kdy jsme se museli věnovat daleko více údržbě a viděli jsme, že je snadnější a jednodušší věnovat se koženkovým sedadlům, nerezovým tyčím, které vypadají velice luxusně. Vozidlo je vlastně povýšeno na něco vyššího.

Čtěte také

Jak často vůbec dopravní podnik obměňuje svůj vozový park?
Snažíme se obnovovat každý rok, samozřejmě něco musíme nakupovat z vlastních zdrojů, na něco využíváme evropské dotace. A plán obnovy je nastavený do budoucna.

Po Hradci Králové jezdí právě v testovacím provozu také jeden unikát, kloubový elektrobus.
Je to první kloubový elektrobus, který se na českém trhu reálně objevil. A výrobcem, který nám již v minulosti dodával autobusy, jsme se domluvili na testování. Chtěli jsme ho hlavně proto, že v současné době už máme šest linek, které jezdí čistě elektricky, s elektrobusy. A do budoucna, pokud bychom chtěli elektromobilitu v Hradci Králové rozvíjet, tak bychom potřebovali kloubový elektrobus. Testujeme ho postupně po Hradci Králové na linkách 9, 23 a 24. A do budoucna bychom třeba uvažovali o výměně klasických naftových vozidel za tato elektrická.

Hradec Králové už dlouho k elektromobilitě kráčí, protože tu jezdí elektrobusy i parciální trolejbusy.
Tím, že máme připravenu infrastrukturu, máme rychlé nabíjení na terminále a na konečné Cihelna, nebo pomalé nabíjení u nás v areálu, tak jsme na elektrobusy připraveni a jsme před ostatními o krok napřed.

Čtěte také

Co řidiči, pane řediteli, je jich dostatek?
Řidičů není nikdy dost. Potkáváme se s tím, že nám řidiči chtějí odcházet do zaslouženého důchodového věku, a potřebujeme nové tváře do našich řad. Takže se každý rok věnujeme tomu, abychom nové řidiče našli. Letos dosáhne devět našich řidičů důchodového věku, takže minimálně stejný počet bychom potřebovali do konce roku najít. Proto opět 18. května pořádáme akci Přijďte si vyzkoušet řídit autobus. Je tam nějaká registrace, ale každý si může přijít vyzkoušet a zkusit autobus řídit. A nemusí to být jen pro zájemce, kteří chtějí u nás pracovat. Ale kdokoliv si může zkusit s autobusem dojet třeba až ke kraji k chodníku, k obrubníku. Není to úplně jednoduché, když tam stojí řada lidí, které byste neměli ohrozit.

A ještě na jednu akci nás prý pozvete.
Ta bude na podzim. Dopravní podnik v Hradci Králové byl založen před 95 lety, takže oslavíme malé narozeninové výročí. V sobotu 7. října bychom zase otevřeli od 9 do 15 hodin všechny naše dveře v dopravním podniku. Zájemci se budou moci podívat se, jak se autobusy opravují, myjí a samozřejmě provozují. Bude to spojeno i s historickými vozidly a dalším bohatým programem.

Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, byl dnes naším hostem. Moc děkuji za rozhovor.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.