Galerie Langhans končí svoji výstavní činnost

Pražská Galerie Langhans, která pořádala špičkové výstavy klasické i současné fotografie s přesahem do nových médií, končí se svojí výstavní činností. Její majitelka Zuzana Meisnerová-Wismer přiznala, že za tímto rozhodnutím stojí osobní důvody.

Posledním projektem galerie je výstava módních fotografií Now & Wow, která končí 9. července. Spolu s ukončením výstavy majitelka uzavře i galerii. Prostory v rekonstruovaném paláci Langhans ve Vodičkově ulici ale mají zůstat zachovány a majitelka doufá, že budou dál sloužit kulturním účelům.

Ještě v loňském roce bylo plánováno pouze utlumení provozu, aby se provozovatelé mohli věnovat restaurování toho, co zbylo z archivu. S nástupem Waltera Kellera se zdálo, že se situace vrací do původních kolejí a galerie bude pokračovat ve vytyčeném kurzu.

V Galerii Langhans vystavovala například Marta Rezler, autorka půvabných angažovaných koláží, nebo japonský fotograf Nobuyoshi Araki. Vynikající byla také česká kolekce „EGO / portrét x fotografie“ od kurátorské dvojice Pavel Turek a Robert Novák.

Langhans se vždy prezentoval špičkovými fotografickými projekty s dokonalým formální zpracováním a s perfektní kurátorskou koncepcí nejen v rámci České republiky, ale celé střední Evropy.

Podle dramaturga galerie Švýcara Waltera Kellera mezinárodní fotografická scéna ve východní Evropě uzavřením galerie Langhans ztrácí jedno z mála nekomerčních míst, které se věnuje vystavování současné umělecké fotografie.

„Galerie Langhans představuje jeden z mála prostor nejen v rámci Prahy, ale v rámci střední Evropy vůbec, který byl věnován pouze fotografii. Důležité je také slovíčko „nekomerční“, protože opravdu tahle galerie byla orientována především na různé fotografické kurátorské projekty, na fotografy orientované spíše k výtvarné fotografii než spíše na nějaké užitné práce,“ konstatuje Filip Láb z Fakulty sociálních věd UK, který se věnuje teorii a praxi klasické a digitální fotografie.

Galerie, která se věnuje systematicky fotografii a na kterou se teď zřejmě bude soustředit větší pozornost, je pražská Leica Galerie. V Praze funguje také galerie Josefa Sudka, která je ale komorní a malinká, vhodná pro drobné projekty. Oproti ní byl Langhans moderní a architektonicky dobře řešený prostor, který umožňoval rozmanité uspořádání výstav, a to jak velkých výstav jednoho díla nebo i několika malých, dílčích výstav najednou.

Spustit audio
autoři: Anna Baumová , Marína Dvořáková