Eurovia získá bez soutěže zakázku na sanaci sesuvu na dálnici D8

27. říjen 2014

Společnost Eurovia CS získá bez soutěže zakázku za zhruba 72 milionů korun. Za tuto sumu má stabilizovat sesuv zeminy, který loni v červnu zavalil rozestavěnou dálnici D8 u obce Dobkovičky v Ústeckém kraji. Eurovia je stavitelem zasažené části dálnice. Návrh ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) schválila vláda.

"Rok a čtvrt tam ten zával leží, brání dalšímu pokračování výstavby této důležité dálniční komunikace," uvedl po jednání kabinetu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

"Já jsem rád, že vláda dnes přijala rozhodnutí, které umožní, abychom se konečně tím sesuvem začali intenzivně a prakticky zabývat," dodal.

Skutečností, že Eurovia je zhotovitelem zavalené dálnice, a také nedostatkem času ministerstvo dopravy odůvodnilo to, proč zakázku nepošle do standardního otevřeného výběrového řízení. Eurovia se přitom se státem soudí o miliardy korun kvůli zvlněnému úseku dálnice D47.

V rámci zakázky by firma měla odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody.

Současná zakázka má podle ministerstva pouze zabránit dalším hrozícím sesuvům. Pro další stavební práce, které nebudou po stabilizaci svahu tak urgentní, bude úřad dodavatel vybírat později.

Kvůli nedostatku času požadoval ministr po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.

"Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

Před dalším sesuvem varují posudky více než rok

Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu.

Stanovená cena zakázky vychází podle ministerstva z projektu zpracovaného společností AZ Konzult, která prováděla geologický průzkum nestabilního svahu. Firma zakázku vyčíslila na skoro 90 milionů korun.

Konečných 72 milionů, které ministerstvo považuje za maximální sumu, odpovídá 20procentnímu snížení ceny, kterého by úřad údajně měl dosáhnout, kdyby zakázku soutěžil v otevřeném řízení.

Výběr firmy pro sanaci dálnice D8 napadli ekologové. Tvrdí, že od sesuvu je to už 16 měsíců a že ministerstvo mělo dost času vypsat výběrové řízení.

Sesuv půdy na rozestavěném úseku dálnice D8 při povodních 2013
autoři: ČTK , lej , mta
Spustit audio