Ekologické natáčení filmů? Jde to, Asociace producentů představila platformu Greenfilming

15. prosinec 2021

Pravidla pro zelené natáčení a snížení uhlíkové stopy nedávno představila Asociace producentů v audiovizi. Nově vzniklá platforma dostala název Greenfilming. 

V průběhu letošního roku Asociace producentů v audivozi nashromáždila řadu informací a vytvořila Manuál zeleného natáčení pro filmové producenty, první českou vlaštovku na poli udržitelnosti audiovizuálního průmyslu. Nedávno představila APA také platformu Greenfilming.cz, kde je soubor rad a návrhů k dispozici.

Někdy je potřeba přemýšlet o úplných drobnostech a převádět je do praxe, někdy jde o zásadnější věci. „Potom jsou tam větší věci typu transportu, ubytování a podobně, které když si správně naplánujete, když o nich dopředu přemýšlíte, tak jste schopni snížit uhlíkovou stopu někde opravdu na minimum,“ popisuje výkonná ředitelka Asociace producentů v audiovizi Magdaléna Králová.

Na natáčení filmu Šnajdr (Evolution Films) se štáb i herci dopravovali vlakem, na snímku režisér Miroslav Krobot

Ale jak tedy vypadá takové zelené natáčení v praxi? Na to odpovídá producentka Silvie Michajlová ze společnosti Film Kolektiv, která v létě natáčela v Olomouci komedii Miroslava Krobota s názvem Šnajdr: „V podstatě celý štáb i herci se přesouvali zásadně vlakem. Minimum toho, co bylo potřeba, jsme přesunuli dodávkami. Což byla nějaká technika, kamerová a osvětlovací. Pak jsem pyšná, že to byl asi náš první projekt, kde jsme neměli jediný den agregát. Celé připojení filmu bylo obslouženo z lokálního připojení.“

Většina herců a štábu prý kroky k zelenému natáčení chápe a vítá. Při vzniku filmových projektů v zahraničí bývá například na place přítomen tzv. zelený koordinátor, u nás jsou tato pravidla především v kompetenci producentů.

Green filming je určitě nutné vnímat jako celosvětové téma, začít ale musíme u sebe. „Chápu, že často jsou ty tendence říkat - ale my tady v České republice nebo na tomto natáčení nic neuděláme, když se něco nestane v těch velkých částech světa. Ale takhle se k tomu nedá přistupovat, každý si to musí vzít za své a hlavně se o tom musí mluvit,“ myslí si Magdaléna Králová.

Dobová stavební úprava reálného baru v KD v Novém Strašecí po natáčení Okupace zůstala v interiéru  jako dobrý příklad udržitelnosti filmové kulisy (Otakar Brousek, Antonie Formanová, Martin Pechlát)
autoři: Václav Müller ,
Spustit audio