Česko patří mezi evropské země, kde se nejvíc prodávají havarovaná ojetá auta, zjistila společnost CarVertical

14. červenec 2021

V Česku je téměř 40 procent ojetých aut na trhu po nějaké havárii. Ukazuje to studie litevské společnosti CarVertical, která prověřuje historii vozidel ve více než deseti evropských zemích. Česká republika je v žebříčku čtvrtá nejhorší hned po Slovensku, Litvě a Polsku.

Společnost prověřila napříč Evropou téměř jeden milion zpráv o historii ojetých vozidel z období od loňského do letošního června. V Česku statistiky zhoršuje především stáří vozového parku.

„Za normálních okolností může ovlivňovat statistiky průměrné stáří vozového parku v Česku. Často to je jediná možnost, jak vyhodnotit, kolik havarovaných ojetých aut procentuálně na českém trhu může být. Využili jsme také dostupná data od pojišťoven,“ vysvětluje Matas Buzelis ze společnosti CarVertical. Průměrné stáří českého vozového parku je lehce přes 15 let.

Podle průzkumu litevské společnosti má zhruba každé šesté auto upravený stav najetých kilometrů.

Auto, tachometr (ilustrační foto)

Problému s prodejem havarovaných ojetin v Česku si všímá i společnost Cebia, která rovněž prověřuje historii vozidel. Podle ní je 98 % ojetých aut na českém trhu označených jako nehavarovaná. Realita je přitom úplně jiná. „Každé vozidlo, které je starší než čtyři roky, už v průměru nějakou havárií prošlo. A bohužel nejsou výjimkou vozidla, kdy je havárie velmi významná, a to klidně i do šesti měsíců stáří,“ říká ředitel společnosti Martin Pajer.

Stává se to hlavně u vozidel přivezených ze západní Evropy nebo třeba také ze Spojených arabských emirátů, kde se hůře dohledává historie vozidel.

Možností prověření aut je několik

Jak si tedy zákazníci ověří, jestli bylo auto v minulosti bourané? Možností je několik. Třeba právě prověření auta přes nějakou společnost, která se zabývá dohledáváním historie vozu. Dobré je vybírat ojetinu třeba se zkušeným automechanikem, mezi jehož základní výbavu patří třeba měřič tloušťky laku, díky němuž může zjistit, že byla některá část vozu přelakovaná, což je často spojené s dřívější nehodou.

Důležité je také se při výběru neunáhlit a podezřelá může být i příliš výhodná cena. Při koupi ojetého auta je také vhodné nechat si finanční rezervu na vstupní servis a případné opravy.

Spustit audio

Související